Waarde van een professionele detailing (leuke video)

Bobusa

Actief
12 okt 2008
259
150
43
Mijn LS is niet in een zo'n slechte staat van onderhoud als in de video, maar overweeg dit wel een keer te doen. Echter zullen er weinig detailing bedrijven zijn die dit niveau kunnen halen: Spend $2500 To Buy An Old Lexus LS 460L Car And Turn It Into A New Car After 2 Months Laat staan dat dit voor $ 2500 USD uberhaupt lukt. Maar wel geweldig om te zien!

Wie zou een full detailing overwegen of heeft daar al ervaring mee? Loont het? Houdt bv. ceramic coating het wel een paar jaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en D43m0n

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Om de paar jaar doet https://danalex.nl/ mijn auto compleet van binnen en buiten detailen inclusief coating.
Ik vind het wel lonen: de auto ziet er inderdaad als nieuw uit met extra glans en het water/vuil afstotende maakt bijhouden een stuk makkelijker.

Daarnaast is het fijn als alle krasjes en swirls weer weg zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Mijn vorige auto was ook gecoat (door hetzelfde bedrijf als hierboven genoemd; is ook een echte Lexus liefhebber)
Of het het geld waard is moet je natuurlijk zelf bepalen, maar de lak ziet er inderdaad weer als nieuw uit. Kreeg er veel complimenten over. Niemand die geloofde dat het om een 14 jaar oude auto ging.

Ik ben ook van plan om mijn huidige weer te laten coaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Bobusa

Actief
12 okt 2008
259
150
43
Dank voor juliie tips. Alleen is hoek van Holland jammer genoeg te ver weg voor mij. Iemand in het oosten des lands ervaring met een goede detailer?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
627
93
Wie zou een full detailing overwegen of heeft daar al ervaring mee? Loont het? Houdt bv. ceramic coating het wel een paar jaar?
Ik heb destijds, na de aankoop van een 6 jaar oude Lexus GS 450h die altijd in Zuidfrankrijk in de zon geparkeerd had gestaan waardoor het lakwerk enigszins dof was geworden, een gedeeltelijke detailing laten uitvoeren: schoonmaken en poetsen en coaten van de buitenkant en polijsten van de enigszins dof geworden koplampen. Het resultaat vond (en vind ik nog steeds) zeer de moeite waard. Goedkoop is het niet - maar men is er ook vele uren mee bezig geweest. In dat licht bezien is de prijs niet excessief, al kan ik me voorstellen dat iemand tegen dergelijke bedragen zit aan te hikken.

Inmiddels zit de coating er 5 jaar op - en dat is nog steeds goed zichtbaar. Als de auto geparkeerd staat tussen andere auto's ziet de lak er meestal verreweg het best uit en als het regent zie je alleen individuele waterdruppels die niet samenklonteren maar er druppel na druppel vanaf rollen. Op de behandeling werd overigens 6 jaar garantie gegeven.

De auto staat wel altijd binnen en er wordt relatief weing mee gereden. Dat zal wel een bijdrage leveren aan de "levensduur" van de behandeling. Maar ook als je 100.000 km in een jaar rijdt, denk ik dat na meer dan twee jaar het nog steeds goed zichtbaar kan zijn. Een bijkomend effect van de behandeling is dat het wassen van de auto erg gemakkelijk gaat en na het wassen met een "watermagneet" ook heel snel is te drogen.

Dus, als je vindt dat de auto er als nieuw moet blijven uitzien, is het zeker aan te raden, hij gaat er echter niet beter van rijden :cool:
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Bijzonder bevredigend om naar te kijken (y) Die auto was wel heel erg onderkomen, ook zonde want toen 'ie klaar was was het een juweeltje :love:
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
259
150
43
Ja, de video is leuk om te zien maar ik zie dat ik een foutje maakte, geen $ 2.500, maar deze restauratie koste $ 10.000 USD. Niet heel realistisch dan. Die kom je in NL zo niet tegen en wellicht deels in scène gezet.
Ook twijfels in deze Club Lexus post: CL LS 2007-2012 forum post
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
627
93
Ja, de video is leuk om te zien maar ik zie dat ik een foutje maakte, geen $ 2.500, maar deze restauratie koste $ 10.000 USD. Niet heel realistisch dan. Die kom je in NL zo niet tegen en wellicht deels in scène gezet.
Ook twijfels in deze Club Lexus post: CL LS 2007-2012 forum post
Het kan inderdaad heel erg duur worden als de auto al wat langer verwaarloost is en de bedoeling is dat deze weer in nieuwstaat wordt gebracht. Op een van de nederlandse RTL tvzenders laten ze wel eens zien hoe dat gebeurt bij een Brabants bedrijf. Er is duidelijk verschil in prijs bij "detailing" dat zich beperkt tot een zeer grondige was-, polijst- en poetsbeurt en een volledige restauratie waar bovendien allerlei onderdelen worden vevangen.

Keuze voor een volledige restauratie is vooral een emotionele beslissing. Je geeft een klein vermogen uit om een oud barrel weer min of meer in oorspronkelijke staat te brengen en je eindigt uiteindelijk met een glimmende auto die net zo goed rijdt als toen hij uit de febriek kwam - en dat is doorgaans een stuk minder dan een auto van aanzienlijk jongere datum. Niets op tegen, maar rationeel gezien had je beter een andere auto gekocht....

Bij "detailing" ligt het toch iets anders. Het kost aanzienlijk minder (maar best wel veel), en het bespaart je werk in die zin dat wassen van het ding minder vaak nodig is en behoorlijk sneller kan gaan en van een min of meer jaarlijkse tijdrovende poetsbeurt ben je ook verlost. In die zin kan "detailing" door een bedrijf een min of meer zinvolle uitgave zijn die mogelijk ook nog ecomomisch te rechtvaardigen is. Overigens kun je het natuurlijk ook prima zelf doen, maar je moet daar wel zin in hebben.

Ik ben overigens best wel blij dat er mensen zijn die proberen oudere auto's zo lang mogelijk in goede staat te houden en er mee te blijven rijden - vroeger zat er toch veel meer variatie in wat je op de weg zag en hadden merken ook veel meer een eigen "karakter" dan de eletrische eenheidswordt waarmee we nu worden overspoeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa