Lexus IS 300h

Fruitig

Nieuw hier
6 apr 2025
8
35
13
Stel je voor...

Je hebt 5 jaar lang een Volvo V70 (2e generatie) gereden en toen besloten om 'verstandig' te worden. Veel kilometers worden er niet meer gemaakt, dus de diesel met een vermoedelijk lekkende koppakking gaat weg en een Toyota Yaris hybride (2012) komt ervoor in de plaats. Deze 3,5 jaar lang probleemloos gereden. Mooi geld bespaard in onderhoud en verbruik, verliefd geworden op de CVT-automaat die 'schakelt' zonder schokken. Alles bij elkaar een perfecte auto als je niet heel veel rijdt.

Toch? En toch... ik miste iets: comfort. Ik was erg blij met de betrouwbaarheid van Toyota en het comfort van de CVT, maar de Yaris is toch vrij strak geveerd en relatief luidruchtig op de snelweg. Bovendien ben ik geen vrienden met de standaard stoelen van Toyota (en Lexus). De herinnering aan de Volvo bleef 'knagen'...

Daarom toch maar een rondrijken naar wat anders. Toen ik destijds met de Yaris bezig was had ik al een IS 300h zien staan: prachtige auto van buiten en van binnen, maar toen nog boven mijn budget. Omdat ik zeker wilde weten dat ik geen opties over het hoofd zag, ben ik me rustig gaan oriënteren, mede door dit forum te lezen. Na wat rondkijken proefritten gemaakt in een UX en een CT. De eerste reed best heel mooi, maar hoge(re) auto's zijn niet zo mijn ding en met wat meer opties ging de prijs te ver omhoog. De CT deed mij qua aandrijving teveel aan de Yaris denken: voldoende vermogen om mee te komen, maar vrij luidruchtig en naar mijn smaak ook nog te strak geveerd.

Dus toen serieus naar de IS gaan kijken. Na de eerste proefrit wist ik genoeg 😊 Daarna alleen geduldig wachten tot de juiste uitvoering langskwam: mijn rug wil graag een lendesteun, mijn ogen een licht interieur, mijn oren een goede geluidsinstallatie en mijn fietsendrager een trekhaak. Die laatste kun je er natuurlijk altijd nog op laten zetten, maar allemachtig wat een geld vragen ze daarvoor!

Maar het is gelukt: komende donderdag ga ik mijn IS 300h Business Line Pro ophalen, met de gewenste opties incl. trekhaak. Foto's komen dus nog. Vragen waarschijnlijk ook, heb al een lijstje van dingen die ik (misschien) wil gaan doen aan de auto.

Gefeliciteerd Fruitig! Dat is wel een aanzienlijke stap vooruit, mooi. Ik ben benieuwd hoe groot de lach op je gezicht is als je vrijdag wakker wordt en je nieuwe aanwinst ziet staan. Leuk ook dat je de weg naar het forum al hebt gevonden (y)
Fijne dag donderdag :cool:

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Welkom mede IS rijder!
We wachten in spanning op de foto's van de kleur en uitvoering die je gekocht hebt :D

Welkom hier bij het forum en erg benieuwd naar je nieuwe aanwinst.

Gefeliciteerd Fruitig! Dat is wel een aanzienlijke stap vooruit, mooi. Ik ben benieuwd hoe groot de lach op je gezicht is als je vrijdag wakker wordt en je nieuwe aanwinst ziet staan. Leuk ook dat je de weg naar het forum al hebt gevonden (y)
Fijne dag donderdag :cool:

Dank je wel, dat moet goedkomen. Ik gok dat die lach al iets eerder komt, het is een mooi stukje toeren van Eindhoven naar Twente... :cool:

Ook de anderen bedankt voor het welkom!

Dank je wel, dat moet goedkomen. Ik gok dat die lach al iets eerder komt, het is een mooi stukje toeren van Eindhoven naar Twente... :cool:

Ook de anderen bedankt voor het welkom!
Hier ook de Business Line Pro met vol lederen interieur en trekhaak, top auto.
Geniet van je eerste rit , lekker binnendoor (vermijd snelwegen aan) dan duurt het langer.

• Leuk
Waarderingen: Johno
Ik denk dat hij in Twente wat rechtdoor is geschoten om in DE de top te testen :cool:

Zal overigens wel geschrokken zijn van de dame die met strenge stem zegt: "U hebt de grens overschreden":eek::D

• Haha
Waarderingen: Fruitig
Haha, zo bont heb ik het gisteren niet gemaakt. Maar wel een mooie route naar huis gereden. Het maakt schijnbaar niet uit waar ik rij, snelweg, buitenaf, in een dorp: het rijdt overal relaxt en fijn. Heb het gevoel dat ik eindelijk weer een auto rij 😁 En superblij dat ik gewacht heb op een auto met licht interieur én premium audio :love:

@Speedy J: ik las van de week dat zolang je je kentekenbewijskaartdinges nog niet hebt, je nog niet het buitenland in mag. Dus dat heb ik ook maar niet gedaan. De top testen had ik ook helemaal geen zin in. Volgens de boordcomputer bleef het verbruik maar dalen, dus ik was wel benieuwd waar dat uitkwam: 4,8L/100km na ruim 3 uur rijden! Benieuwd wat ik straks aan de pomp ga meten.

1.JPG3.JPG4.JPG5.JPG

Wow, mooie uitvoering! (y)
Is dat de champagnekleur?
Dat lichte interieur zit er sjiek uit.
Electrische stoelen, ML audio. Nice!
Km-stand is ook nog redelijk beschaafd.

4.8l/100km, hoe doe je dat? Ik zit nu, na een maandje, op 5.7 (stond in het begin op 7 dus het is dalende).

Ik hoef je niet te vertellen om er heerlijk van te gaan genieten want daar was je al druk mee bezig :cool:

Prachtige auto, van binnen en buiten (y) , ik wens je veel fijne en veilige kilometers (y)

Mijn ervaring met Lexus is overigens (ook) dat de auto's juist uitnodigen tot relaxed rijden, de kanonnen als IS-F en zo daargelaten.

zolang je je kentekenbewijskaartdinges nog niet hebt, je nog niet het buitenland in mag
Ik ben met de uitdraai van het tenaamstellingsbewijs gewoon naar Frankrijk gereden hoor. Het staat allemaal geregistreerd. Buiten de EU zou ik dan niet zomaar doen. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om met het tenaamstellingsbewijs een Franse milieusticker te krijgen.
Ik zit nu, na een maandje, op 5.7 (stond in het begin op 7 dus het is dalende).
Ga rustig ontdekken hoe je dit kunt beïnvloeden want het maakt nogal wat uit welke route je rijdt en hoe je omgaat met gas- en rempedaal. Waar het omslagpunt precies ligt weet ik niet want ik rij tot 105km/h in Nederland of tot 135km/h in Duitsland, maar vanaf zo’n 130km/h zeg maar wordt ie snel onzuiniger. Rij je veel tussen de 80 en 100km/h dan wordt ie zuiniger en als je door dorpjes rijdt via doorgaande wegen en afwisselend provinciale wegen dan kan ik met weinig moeite een nog gunstiger verbruik realiseren: de hybride accu laadt op op de provinciale wegen en in dorpen rij ik die hybride accu weer nagenoeg leeg.

5,7L/100km; is dat aan de pomp of volgens de boordcomputer? Hoe dan ook ik vind dat netjes. In mijn berichten kun je het verbruik van Spritmonitor zien (aan de pomp dus).

Ik ben opzich wel bekend met hybride rijden, ik reed hiervoor 7 jaar lang een Prius plugin waarbij het een sport was zo zuinig mogelijk te rijden ;-)
Ik anticipeer veel op het verkeer, laat de auto uitrollen en rem in het begin zachtjes om de meter onderin het charge-gedeelte te krijgen.
Maar toegegeven: ik rij nu, in deze beginperiode, nog wel eens lekker in de Sport-modus. Na 7 jaar Prius is dat soms gewoon leuk! :LOL:

Die 5,7 is idd de waarde in de auto. En ik verwacht idd dat die nog wel een stuk gaat dalen.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Kleine toevoeging, en dan stop ik met het kapen van dit topic van @Fruitig :p :
Net een rit van 2x 100km over voornamelijk de snelweg gemaakt. 100 op de cruise, geen airco en heerlijk relaxt rijden: 5,0l/100km gemiddeld 👊

Prachtige IS :love:

Die boordcomputer liegt redelijk wat bijeen.
Hoe zuiniger je rijdt, hoe groter de afwijking lijkt het wel.
4.6 op de computer is hier vandaag 5.12 werkelijk bij refuel (km’s tripcomputer en werkelijk getankt aantal liters).
Maar 1 op 19,5 voor zo’n zware auto , knap ....... heel knap.

Over het geheel (incl. winter en snellere ritten) draai ik nu 5.41 , dat is 1 op 18.48 .
In mijn onderschrift het linkje naar het overzicht.

Laatst bewerkt:
Is dat de champagnekleur?
Yep, Sonic Titanium officieel. Was ik niet naar op zoek, maar toen ik het zag vond ik het erg fraai. Afhankelijk van het licht telkens net een net iets andere kleur.

Dat lichte interieur zit er sjiek uit.
Vind ik dus ook en het licht dat je daardoor in de auto krijgt vind ik erg prettig. Dit is Moon Stone, maar de Ivory vind ik ook erg sjiek.

Electrische stoelen, ML audio. Nice!
Km-stand is ook nog redelijk beschaafd.
De lendesteunverstelling was een eis, aangezien ik anders last van mijn rug krijg. Het is trouwens de Premium audio, maar alsnog erg prettig en veel beter dan de standaard audio.
Waar lees je de km-stand af? Die had ik toch nergens genoemd? :unsure:

Prachtige auto, van binnen en buiten (y) , ik wens je veel fijne en veilige kilometers (y)

Mijn ervaring met Lexus is overigens (ook) dat de auto's juist uitnodigen tot relaxed rijden, de kanonnen als IS-F en zo daargelaten.
Dank je. Dat is wat ik gisteren ook ervaren heb. Maar als je dan een keer snel wil, dan kan het wel 😀

Ik ben met de uitdraai van het tenaamstellingsbewijs gewoon naar Frankrijk gereden hoor. Het staat allemaal geregistreerd. Buiten de EU zou ik dan niet zomaar doen. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om met het tenaamstellingsbewijs een Franse milieusticker te krijgen.
Zo zie je maar, er is vaak een verschil tussen de regeltjes en waar je mee wegkomt :cool:

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Dank je!

Die boordcomputer liegt redelijk wat bijeen.
Hoe zuiniger je rijdt, hoe groter de afwijking lijkt het wel.
4.6 op de computer is hier vandaag 5.12 werkelijk bij refuel (km’s tripcomputer en werkelijk getankt aantal liters).
Maar 1 op 19,5 voor zo’n zware auto , knap ....... heel knap.
Daarom ben ik heel benieuwd naar mijn meting aan de pomp. Maar die wordt pas betrouwbaar nadat ik voor de 2e keer zelf getankt heb en dat duurt dus zo'n 1800km 😅 Wat kun je een eind rijden met één tank, niet normaal.