Motorproblemen

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

CTMark

Hoort erbij
28 mrt 2024
26
41
13
Hierbij een berichtje over mijn CT200h (2012 met ~285 dkm). Hier zijn op dit moment wat problemen mee en ik ben benieuwd of iemand op dit forum er iets nuttigs over kan zeggen.

Wat er kort hiervoor is gebeurd
Afgelopen maart begonnen er wat problemen te ontstaan. Onder het rijden, en dan met name bij optrekken, begon de auto te trillen. Er waren verder geen foutmeldingen. Omdat het trillen erger werd is de auto verder niet meer gebruikt en bij de plaatselijke Toyota dealer afgegeven ter diagnose en uiteindelijk ook reparatie. We hadden zelf het vermoeden dat het de koppakking kon zijn en dit werd bevestigd. De koppakking is destijds gerepareerd. Bij de reparatie ook meteen aangegeven dat alles wat ook maar een beetje nodig was meteen kon worden aangepakt. We waren immers toch al bezig en dan maar meteen zo zodat de auto er voorlopig weer tegenaan kan. Omdat de gelegenheid zich voordeed zijn destijds ook meteen de distributieketting en toebehoren meegepakt. Nadien probleemloos kunnen rijden en dat is ook een paar honderd km gebeurd.

Problemen sinds afgelopen zaterdag
Afgelopen zaterdag was mijn vriendin onderweg met de auto. Toen ze ongeveer een kwartiertje onderweg was, begon de auto weer te schudden zoals hij dat voor reparatie van de koppakking ook deed. Nieuw was daarbij dat alle lampjes op het dashboard gingen branden en dat zij ook het vermogen verloor. Volgens mijn vriendin was het ook alsof ze dingen onder de auto voelde vallen/van te auto af schoten. Auto is meteen in de berm gezet. ANWB erbij en toen is al snel de conclusie getrokken dat de auto op dat moment niet on the spot te repareren was. De auto zelf heb ik niet meer gezien, maar blijkbaar liggen er aluminium deeltjes in het motorcompartiment en de boel lijkt ook aardig vochtig te zijn (van olie). Ik heb een (wazige) foto bijgevoegd ter illustratie. Door een berger is de auto weer bij dezelfde Toyota dealer neergezet. Zij zijn telefonisch ook door ons op de hoogte gebracht.

Voorlopige diagnose
Nu heb ik vandaag kort telefonisch contact gehad met de garage. Een uitgebreide diagnose is nog niet gedaan. Die volgt later deze week, waarschijnlijk morgen. De dealer gaf aan dat het onderblok nu het probleem is. Aangezien ik het wel héél toevallig vind dat dit probleem zich zo kort na de vorige reparatie voordoet, heb ik gevraagd of dit nog verband kan houden met elkaar. Daar was geen sprake van, volgens de man van Toyota.

En nu?
Nu ben ik technisch niet heel onderlegd. Vrienden geven aan dat er bij de reparatie van de koppakking ook het een en ander fout kan gaan, wat huidige probleem kan veroorzaken. Zo wordt o.a. de ketting genoemd die eraf loopt of verspringt en deze schade kan veroorzaken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of is er iemand met een vergelijkbare ervaring die hier meer over kan vertellen? Ik hoor het graag en alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • photo_5949738644220788875_w.jpg
    photo_5949738644220788875_w.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 247
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Nou, na nachtje bij de garage hebben we de auto weer terug. Bleek nog olie en/of koelvloeistof in inlaat te zitten. Dat is er dus uitgehaald en nu start de auto (elke keer) weer normaal. Zonder bijgeluiden.

Ik ben blij dat het is opgelost. *afkloppen* Vind het alleen wel bijzonder dat dat blijkbaar niet is gedaan/gecheckt bij de motorwissel.
 
Nou, na nachtje bij de garage hebben we de auto weer terug. Bleek nog olie en/of koelvloeistof in inlaat te zitten. Dat is er dus uitgehaald en nu start de auto (elke keer) weer normaal. Zonder bijgeluiden.

Ik ben blij dat het is opgelost. *afkloppen* Vind het alleen wel bijzonder dat dat blijkbaar niet is gedaan/gecheckt bij de motorwissel.
Ik hoop dat je er nu lekker van kan genieten. Je wordt er zeker niet vrolijk van als ik het allemaal zo gelezen heb.
 
Graag gedaan, Je hebt een erg mooie CT dus daar ligt het niet aan. Mijn vrouw zag een CT ook zitten alleen de instap was niet zo geschikt voor haar ( we zijn alle2 grijze duiven van tegen de 60 ;-) en dan gaat alles wat moeilijker ;-) . Het is uiteindelijk een UX250 geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en levensnevel
Nu is het na de motorwissel lang stil geweest. Ongeveer een jaar/15dkm. Vorige week is de auto weggewest voor APK en groot onderhoud. Deze ochtend begint er wéér wat te ratelen bij opstart. Dit trekt ook na een paar seconde weer weg. Zie bijgevoegd filmpje aangezien beeld en geluid meer zegt dan wat ik hier kan typen.


Verder zijn er vorige week in het geheel geen bijzonderheden aangetroffen. Zelf net nog geconstateerd dat koelvloeistof en olie nog op peil zijn. Toch is dit geen geruststellend geluid. Zo begon het de vorige keer ook. Heeft iemand een idee van hoe of wat? De auto moet weer terug naar garage. Maar ja, vakantieperiode = druk, druk, druk.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat ik allemaal hoor. 🤔
Misschien handiger om onder of bij de motorkap een opname te maken ipv met alle interieur-geluiden.

Lijkt nu alsof de startgenerator moeite heeft om op gang te komen of los te laten .
 
  • Leuk
Waarderingen: CTMark
Ik weet niet wat ik allemaal hoor. 🤔
Misschien handiger om onder of bij de motorkap een opname te maken ipv met alle interieur-geluiden.

Lijkt nu alsof de startgenerator moeite heeft om op gang te komen of los te laten .
Dat kan ik morgen (op zijn vroegst) proberen. Lastige daarvan is dat het niet elke keer gebeurt.
 
Bedoelde geluid is goed hoorbaar voor mij.

Klinkt niet zoals het hoort. Gezien de koelvloeistof niet daalt en je een motor uit een 2018 auto hebt, verwacht ik de koppakking niet direct weer.
Weet je toevallig nog of men de aanbouwdelen van het oude blok hergebruikt heeft? Of zaten deze bij de ruilmotor? Het kan zijn dat er wat afzetting in je EGR en/of inlaatspruitstuk zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: CTMark
Bedoelde geluid is goed hoorbaar voor mij.

Klinkt niet zoals het hoort. Gezien de koelvloeistof niet daalt en je een motor uit een 2018 auto hebt, verwacht ik de koppakking niet direct weer.
Weet je toevallig nog of men de aanbouwdelen van het oude blok hergebruikt heeft? Of zaten deze bij de ruilmotor? Het kan zijn dat er wat afzetting in je EGR en/of inlaatspruitstuk zit.
Zoals ik het me herinner is alle opbouw van het oude blok gebruikt. Ruilmotor was alleen het kale blok.

Zwager (ex-Toyota/Lexus monteur) zei hetzelfde trouwens.
 
Da's weer balen, word weer een zoekplaatje, zo ga je niet lekker ff aan de rit met de auto.
Zou misschien wat zijn om een monteur de auto een periode mee te geven (woon/werk verkeer) en zijn bevindingen dan te horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mailliW
Dit klinkt niet als een VVTi ratel doordat die even zonder olie loopt bij een koude start. Het kan zijn dat deze wat ruwer loopt bij een 4cyl. Wellicht een motorsteun die niet goed bevestigd is en daarmee meer ruimte krijgt tot bewegen en zo versterkt het ratel effect?

Gezond of tolereerbaar klinkt het allerminst.
 
Lexus zojuist weer weggebracht. Filmpje laten zien en de geschiedenis nogmaals uitgelegd (de hele aanloop naar de motorwissel). Ben heel benieuwd of er wat wordt gevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Hij is weer terug. Dat was-ie gisteren al.

Ze hebben niks kunnen vinden. Geen vuil. Geen lekkages. Geen foutmeldingen. Kern van de boodschap is dat het ernaar uitziet dat er niks kritisch aan de hand is. De tip werd gegeven om zekerheidshalve over te stappen op 98 met het tanken.
 
Ik heb een ct uit 2011 met 260K kms op de teller. Ik ben inderdaad ook op E5 overgestapt bij ca. 170K kilometers op de teller i.v.m. gigantisch trillen van de auto. Hij liep toen wel een stuk soepeler voor mijn gevoel, maar nog af en toe steeds 's winters hetzelfde geluid als uit je filmpje, wel minder vaak. Daarna (ca. 2 jaar later en 60K kms verder) ook bij mijn garagist verzocht om er 0W20 olie in te gooien. Tegelijkertijd ben ik ook begonnen met zo'n cleaner in de brandstof te gooien elke 30K kms. Naast dat hij met de andere olie nog soepeler reed, nog slechts één keer het geluid gehoord. Dat was ergens dit voorjaar dat het op zondag 20 graden was en de volgende ochtend 0 graden. Wellicht dat het ook niet hielp dat mijn auto die zondag in de volle zon stond. Als laatste wacht ik nu elke keer met de auto starten totdat het weer helemaal stil is in de auto (ik hoor zo'n pomp draaien), wellicht dat de experts hier op dit forum daar meer over kunnen zeggen.

Ik ben heel blij met mijn auto, maar dat dit kan falen is toch wel heel vervelend. Ik hoop oprecht voor je dat er nu niet weer iets raars gaat gebeuren.

Resumé:
- probeer het om over te stappen op E5/98 (wel voor langere tijd) (ik tank bij Tinq met de tankenmetandy-pas, dan is de prijs ook wel te doen:) )
- check welk soort olie erin is gegooid en vraag of er 0W20 in mag i.p.v. 5W30 (wat er meestal wordt ingegooid)
- zou het aan de temperatuurverschillen kunnen liggen (bijv. elke avond in de volle zon en 's ochtends koel)?
 
  • Leuk
Waarderingen: BlueyCT200
Denk dat jij condens in het inlaatspruitstuk hebt @mailliW. Er is ergens een herontwerp geweest, rond 2011-2012 meen ik. Kans dat jouw auto dus het originele ontwerp heeft en je daarom koudstartproblemen hebt (gehad).
Dunnere olie kan dan wel helpen, omdat de koude motor net wat soepeler rondgaat.

Die pomp die je hoort, is voor het remsysteem. Vacuümpompje. Auto kun je gewoon tijdens het pompen al starten.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
0-20 was toch de standaard meen ik.
5-30 bij licht olieverbruik.
Yes, maar vaak wordt er 5W30 in gegooid, aangezien dit bulkvoorraad is en ze dit gewend zijn. Er is volgens mij hier ook een topic over.

Denk dat jij condens in het inlaatspruitstuk hebt @mailliW. Er is ergens een herontwerp geweest, rond 2011-2012 meen ik. Kans dat jouw auto dus het originele ontwerp heeft en je daarom koudstartproblemen hebt (gehad).
Dunnere olie kan dan wel helpen, omdat de koude motor net wat soepeler rondgaat.

Die pomp die je hoort, is voor het remsysteem. Vacuümpompje. Auto kun je gewoon tijdens het pompen al starten.
Hmmm, dank voor de info. Dat vermoeden had ik inderdaad ook. De ratel van @CTMark klinkt wel gelijk aan die van mij, maar in juli zul je geen koudstartproblemen hebben gok ik. Kan het alsnog iets met condens zijn?