Motorproblemen

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
19
38
13
Hierbij een berichtje over mijn CT200h (2012 met ~285 dkm). Hier zijn op dit moment wat problemen mee en ik ben benieuwd of iemand op dit forum er iets nuttigs over kan zeggen.

Wat er kort hiervoor is gebeurd
Afgelopen maart begonnen er wat problemen te ontstaan. Onder het rijden, en dan met name bij optrekken, begon de auto te trillen. Er waren verder geen foutmeldingen. Omdat het trillen erger werd is de auto verder niet meer gebruikt en bij de plaatselijke Toyota dealer afgegeven ter diagnose en uiteindelijk ook reparatie. We hadden zelf het vermoeden dat het de koppakking kon zijn en dit werd bevestigd. De koppakking is destijds gerepareerd. Bij de reparatie ook meteen aangegeven dat alles wat ook maar een beetje nodig was meteen kon worden aangepakt. We waren immers toch al bezig en dan maar meteen zo zodat de auto er voorlopig weer tegenaan kan. Omdat de gelegenheid zich voordeed zijn destijds ook meteen de distributieketting en toebehoren meegepakt. Nadien probleemloos kunnen rijden en dat is ook een paar honderd km gebeurd.

Problemen sinds afgelopen zaterdag
Afgelopen zaterdag was mijn vriendin onderweg met de auto. Toen ze ongeveer een kwartiertje onderweg was, begon de auto weer te schudden zoals hij dat voor reparatie van de koppakking ook deed. Nieuw was daarbij dat alle lampjes op het dashboard gingen branden en dat zij ook het vermogen verloor. Volgens mijn vriendin was het ook alsof ze dingen onder de auto voelde vallen/van te auto af schoten. Auto is meteen in de berm gezet. ANWB erbij en toen is al snel de conclusie getrokken dat de auto op dat moment niet on the spot te repareren was. De auto zelf heb ik niet meer gezien, maar blijkbaar liggen er aluminium deeltjes in het motorcompartiment en de boel lijkt ook aardig vochtig te zijn (van olie). Ik heb een (wazige) foto bijgevoegd ter illustratie. Door een berger is de auto weer bij dezelfde Toyota dealer neergezet. Zij zijn telefonisch ook door ons op de hoogte gebracht.

Voorlopige diagnose
Nu heb ik vandaag kort telefonisch contact gehad met de garage. Een uitgebreide diagnose is nog niet gedaan. Die volgt later deze week, waarschijnlijk morgen. De dealer gaf aan dat het onderblok nu het probleem is. Aangezien ik het wel héél toevallig vind dat dit probleem zich zo kort na de vorige reparatie voordoet, heb ik gevraagd of dit nog verband kan houden met elkaar. Daar was geen sprake van, volgens de man van Toyota.

En nu?
Nu ben ik technisch niet heel onderlegd. Vrienden geven aan dat er bij de reparatie van de koppakking ook het een en ander fout kan gaan, wat huidige probleem kan veroorzaken. Zo wordt o.a. de ketting genoemd die eraf loopt of verspringt en deze schade kan veroorzaken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of is er iemand met een vergelijkbare ervaring die hier meer over kan vertellen? Ik hoor het graag en alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • photo_5949738644220788875_w.jpg
    photo_5949738644220788875_w.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 85
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Nou, na nachtje bij de garage hebben we de auto weer terug. Bleek nog olie en/of koelvloeistof in inlaat te zitten. Dat is er dus uitgehaald en nu start de auto (elke keer) weer normaal. Zonder bijgeluiden.

Ik ben blij dat het is opgelost. *afkloppen* Vind het alleen wel bijzonder dat dat blijkbaar niet is gedaan/gecheckt bij de motorwissel.
 
Nou, na nachtje bij de garage hebben we de auto weer terug. Bleek nog olie en/of koelvloeistof in inlaat te zitten. Dat is er dus uitgehaald en nu start de auto (elke keer) weer normaal. Zonder bijgeluiden.

Ik ben blij dat het is opgelost. *afkloppen* Vind het alleen wel bijzonder dat dat blijkbaar niet is gedaan/gecheckt bij de motorwissel.
Ik hoop dat je er nu lekker van kan genieten. Je wordt er zeker niet vrolijk van als ik het allemaal zo gelezen heb.
 
Graag gedaan, Je hebt een erg mooie CT dus daar ligt het niet aan. Mijn vrouw zag een CT ook zitten alleen de instap was niet zo geschikt voor haar ( we zijn alle2 grijze duiven van tegen de 60 ;-) en dan gaat alles wat moeilijker ;-) . Het is uiteindelijk een UX250 geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en levensnevel