Positieve ervaringen met de Lexus navigatie

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Johno

Heel actief
23 jan 2022
738
427
63
Inmiddels zijn we weer terug uit Schotland. Met de ferry van IJmuiden naar New Castle met de RX. Afgezien van het links rijden blijft het altijd een dingetje dat de maximumsnelheid op de verkeersborden in mijlen wordt weergegeven. Ik heb nagenoeg de hele vakantie gebruik gemaakt van de Lexus navigatie en die ook nog vlak voor vertrek laten updaten. Om mooie routes te rijden heb ik gewoon wat extra tussen punten ingevoerd zodat ik de gewenste route kon rijden.

Wat mij positief veraste was dat het dashboard welliswaar in km/h bleef aangegeven (modeljaar 2016-2019) maar dat ik wel een waarschuwing kreeg wanneer ik te hard reed. Dus in het dashboard staat dan bijvoorbeeld een wit verkeersbord met rode rand 40 en wanneer ik dan rond de 70 km/u reed kreeg ik een waarschuwing (bord verandert in een rood verkeersbord).

Kortom ik wordt steeds enthousiaster over de mogelijkheden.

Laatst bewerkt:
Pff Wij werden in de vakantie zo horendol van de navigatie die in onze Lexus zit dat ik Tom-Tom GO voor Android op mijn telefoon heb gezet *(iets van 2 tientjes per jaar) altijd actueel file waarschuwingen en flitsers.
Dit beviel ook mijn vrouw zo goed *(zij gebruikte altijd Google maps) dat zij het ook op haar Iphone heeft gezet.
Ook kan je van te voren vrij makkelijk een touristische route plannen.
Wel heb ik recentelijk de Toyota Lexus navigatie een update gegeven maar het blijft K##$%.

Voor wat het waard is gebruik ik altijd Waze voor het navigeren.
Deze is altijd 100% up to date: File informatie, nog nooit meegemaakt dat er een weg of zandpad NIET op staat.
Geeft zelfs aan als er een object op de weg ligt, of er een auto op de vluchtstrook staat, of een loopvlak van een band in de berm ligt.
Waze geeft ook de juiste snelheid weer, die best wel afwijkt van mijn snelheidsmeter in de auto (ander formaat wielen me dunkt..)

Nee, ik heb de moeite niet gedaan om mijn 2018 geleverde CT van een Lexus navigatie update te voorzien, ik heb zelfs mijn thuis adres er niet in staan ik gebruik t toch nooit.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel en Yoyoman
Mijn navigatie is denk ik sinds 2012 niet meer geupdate…twijfel of ik dat nog moet. Gebruik ondertussen al jaren Waze, wat die -naast bovengenoemde- ook doet is andere routes geven dan Google. Al meerdere malen op wintersport heel fijn de trein Nederlanders onderweg kunnen verlaten en een flinke file kunnen voorkomen. Nou ja is misschien uiteindelijk ook wat je gewend bent en voor mij geldt ook nog eens dat mijn systeem rx 2012) volgens mij ook geen recente update’s meer krijgt….

• Leuk
Waarderingen: Yoyoman
Mijn navigatie is denk ik sinds 2012 niet meer geupdate…twijfel of ik dat nog moet. Gebruik ondertussen al jaren Waze, wat die -naast bovengenoemde- ook doet is andere routes geven dan Google. Al meerdere malen op wintersport heel fijn de trein Nederlanders onderweg kunnen verlaten en een flinke file kunnen voorkomen. Nou ja is misschien uiteindelijk ook wat je gewend bent en voor mij geldt ook nog eens dat mijn systeem rx 2012) volgens mij ook geen recente update’s meer krijgt….

Klopt.
Ik heb ook al meerdere malen meegemaakt dat ik met Waze onderweg was naar X en dat ie dan ergens halverwege met een voorstel komt om een andere route te nemen (die een aantal minuten sneller zou zijn) omdat er zich een ongeluk heeft voorgedaan op de oorspronkelijke route.
Of dat er een file is onstaan....

Ik heb mijn telefoon toch altijd bij en klik hm in de houder en navigeer heel Europa rond (gratis app die Waze)
Ik gebruik t ook op de motor.

• Leuk
Waarderingen: Yoyoman
Tja, al veel over gesproken hier. Ieder heeft zo zijn voorkeur. Ik ben het eens dat de actualiteit en nauwkeurigheid beter zal zijn bij Google maps en Waze (welke kaarten gebruikt die overigens, van Google?). Echter heb ik eerder wel eens vermeld dat het grote voordeel van de auto navigatie de aanduidingen van de POI's zijn en het allemaal veel duidelijker is omdat het scherm veel groter is (tenzij je Android auto of Apple CarPlay gebruikt) dan je telefoon. Dus ik prefereer de ingebouwde navigatie, het is er tenslotte ook voor gemaakt en het leidt minder af.

• Leuk
Waarderingen: Mwi en Higgie
@Bobusa inderdaad 👍
Of de head-up-display navi op je voorruit, dan wordt je nog minder afgeleid, maar het neigt wel meer naar *KUCH kuch * autonoom rijden.

Waze, wat die -naast bovengenoemde- ook doet is andere routes geven dan Google
Ik neem aan dat je bedoeld i.r.t. Google Maps.
Dat had ik niet verwacht. Waze is namelijk van Google :unsure:
Vanuit technisch perspectief had ik verwacht dat Maps en Waze dus dezelfde manier gebruiken om routes te berekenen, dat lijkt dus niet te kloppen. Kan het zijn dat Waze offline (op je apparaat) zijn route bepaald (Google Maps vraagt de route aan een server ergens online)?

Ik neem aan dat je bedoeld i.r.t. Google Maps.
Dat had ik niet verwacht. Waze is namelijk van Google :unsure:
Vanuit technisch perspectief had ik verwacht dat Maps en Waze dus dezelfde manier gebruiken om routes te berekenen,
Dat dacht ik ook, totdat ik een paar keer vanuit Velddriel naar huis wilde navigeren en zag dat bij de rit huiswaarts Google- en Apple Maps steevast over de snelwegen berekenden, inclusief files en waar Waze dan steevast een andere route berekende zonder files. Een keer of 4 gedaan, 4 keer dezelfde uitkomst met Google-, Apple Maps en Waze die steeds een andere route koos dan de eerste twee.

Sinds CarPlay navigeer ik vrijwel alleen nog met Google Maps, een enkele keer met Waze. Maar ik onderschrijf wat @Bobusa schetst over de route weergave van de OEM navigatie weergave. Die is wel fijn om de eerstvolgende afslagen of tankstations, parkeerplaatsen op de route te zien. Voor ik CarPlay gebruikte, zette ik beide systemen aan. Google Maps op mute, als backup voor onverwachte verkeerssituaties.

• Leuk
Waarderingen: RoelVB
Dat dacht ik ook, totdat ik een paar keer vanuit Velddriel naar huis wilde navigeren en zag dat bij de rit huiswaarts Google- en Apple Maps steevast over de snelwegen berekenden, inclusief files en waar Waze dan steevast een andere route berekende zonder files. Een keer of 4 gedaan, 4 keer dezelfde uitkomst met Google-, Apple Maps en Waze die steeds een andere route koos dan de eerste twee.

Sinds CarPlay navigeer ik vrijwel alleen nog met Google Maps, een enkele keer met Waze. Maar ik onderschrijf wat @Bobusa schetst over de route weergave van de OEM navigatie weergave. Die is wel fijn om de eerstvolgende afslagen of tankstations, parkeerplaatsen op de route te zien. Voor ik CarPlay gebruikte, zette ik beide systemen aan. Google Maps op mute, als backup voor onverwachte verkeerssituaties.
Dit is onder andere waarom ik Tom Tom go app fijner vindt dan al die andere gratis apps of de ingebouwde navigatie.
Voor een paar centen perfecte navigatie die je ook alternatieve routes aanbied als je wilt.

Ik ben op zich wel tevreden met de Lexus navigatie. Bij gebrek aan kennis van google maps. Ik moet wel zeggen dat de grafische weergave wel erg beperkt is bij Lexus. In mijn vorige auto (Citroen c4 P) kreeg je bij een kruising / baan wissel/ rotondes ed een mooi grafisch geheel van de rijbanen en wegbewijzering borden in beeld.

Ja, de premium navigatie in mijn IS geeft wel de rijbanen etcetera weer, maar ik heb mooiere en duidelijkere (alsof foto) gezien.
“Bewegwijzeringsborden” , om het premium merk Lexus hoog te houden 😉😁

• Leuk
Waarderingen: Lexy
In mijn RX gen 3, is de navi in 2015 voor het laatst geupdate, navraag bij Peterman leerde dat Lexus in 2020 gestopt is met dat system. Updaten tot 2020 kan wel voor €190 incl btw. Denk dan verder maar Waze gebruiken. Originele scherm heb ik wel aan staan, voor de leuk en om duidelijk te zien op welke weg ik rijd cq welk weiland ik aan het omploegen ben😎

In mijn RX gen 3, is de navi in 2015 voor het laatst geupdate, navraag bij Peterman leerde dat Lexus in 2020 gestopt is met dat system. Updaten tot 2020 kan wel voor €190 incl btw. Denk dan verder maar Waze gebruiken. Originele scherm heb ik wel aan staan, voor de leuk en om duidelijk te zien op welke weg ik rijd cq welk weiland ik aan het omploegen ben😎
Idd nog een voordeel van de Lexus navigate, met één druk op de navi knop wordt duidelijk weergegeven in welke plaats ik rij en je ziet altijd de straatnaam in beeld.

De Lexus navigatie gebruik ik maar een enkele keer en werkt dan prima. Even wennen aan de stem.

Waze heb ik nog steeds niet geprobeerd.

Meestal gebruik ik Maps/kaarten. Waarbij ik merk dat als ik dat vanuit Android doe de routes beter zijn, en vanuit Apple de bediening prettiger.

Voor de vakantie heb ik nu de Michelin app op proef geïnstalleerd. Dat lijkt de enige waar je de Franse tolwegen kunt uitschakelen terwijl je wel met je vignet door Zwitserland kan. Met de Lexus app heb ik het niet geprobeerd, maar Maps kan geen onderscheid maken, dan moet je zelf tussenpunten verzinnen.

Ik moet nog wel kijken of het ook werkt via Android auto.

Idd. Was ook mijn verwachting maar met lange (vakantie) ritten vaak Waze aan en zo nu en dan checkt mijn vrouw dan de route ook met Google. Die wijkt toch vaak af en is nogal eens langer doordat die toch de grotere snelwegen incl files volgt.
Vind het overigens inderdaad wel jammer -zoals hier ook al aangegeven- dat ik geen gebruik kan maken van de navigatie in de hud als ik Waze gebruik. Ik zag overigens nog wel op zoon update site dat het systeem wat ik heb (rx gen 3 facelift met ML) dat die tot 22 (of 23?) geupdate kan worden. Dan kan ik ook de hud gebruiken met iets meer up to date kaarten. Misschien dat ik dat toch nog doe. Ben alleen niet zo van het installeren van software van dit soort partijen. Als t misgaat heb ik wel een probleempje denk ik…..

• Leuk
Waarderingen: D43m0n