Maximaal aanhanger gewicht LS600h

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Arie_LS600h

Nieuw hier
21 jul 2025
14
35
13
Vraagje, weet iemand waarom bij een LS600h het maximaal aanhanger gewicht (geremd en ongeremd) op kenteken nul (0) kg is? Ik zou denken dat er voldoende koppel beschikbaar is. Is dit niet meegenomen bij de typegoedkeuring, en zo ja waarom niet?

Omdat Lexus niet de moeite heeft genomen om dat te bepalen. Hoewel een LS makkelijk tonnen kan trekken mag je er niets achter hangen. (behalve een fietsendrager)

• Leuk
Waarderingen: Arie_LS600h
Ik dacht dat ik hierop al gereageerd had maar zie die bijdrage niet meer. Dit ClubLexus lid heeft er lak aan I hauled a few tons of gravel with it today. En ik gaf aan dat je je verzekeringsclaim dan aan de wilgen kan hangen.
En eigenlijk hoort deze vraag onder het subforum van de LS te staan.
Klopt, ik heb je reactie gezien onder mijn reactie in de groep van de forum meeting in Dongen, vroeg me af hoe het daar terecht kwam ;)
Zojuist ontdekt dat er voor elk model een eigen groep is (y)

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
is ook gewoon geen gezicht een aanhanger achter zo een bolide
Geen intentie om een trekhaak te laten monteren, maar ik wilde wel een goed antwoord paraat hebben als mijn vriendin ooit vraagt waarom haar oude Fiat Panda 800 kg meer mag trekken dan de Lexus 😇 😇 😇

Misschien toch wel lachen met een klein aanhangertje achter de Lexus naar de vuilstort. Bij mijn vorige auto (Volvo S80 4.4 V8) had ik achteraf wel een beetje spijt van dat ik een verwijderbare trekhaak heb laten monteren (stukje uit bumper verwijderd), ook zonder de trekhaak en met kunststof afdekplaat werd het er niet mooier op. Maar ja, was toch te veel voor de oude Panda en ik had er destijds nog geen 2e auto naast.

Het komt bij sommige auto's onzinnig over dat er trekgewicht 0 of geen op kenteken registratie staat.
De redenen kunnen zijn
- dat luxere speciale versies waarbij dat het geval is, een andere achterbumper hebben waarvan de fabrikant vindt dat de ruimte tussen trekhaak kogel en de dikkere verder uitstekende bumper te klein is, de kans op schade bij aankoppelen te groot is, daarom niet mag en dus niet in de model keuring wordt meegenomen.
-dat de fabrikant of importeur niet wil dat een zeer luxe of speciaal model iets gaat trekken
-bij speciaal model met zeer hoog motor vermogen de fabrikant vindt dat de chassis trekhaak bevestiging punten bij vol gebruiken van vermogen te zwaar kunnen worden belast

Ergens zou je toch verwachten dat de RDW of dergelijke instantie dit trekgewicht zou moeten toevoegen obv trekhaak installatie, remvermogen en motorvermogen. Ergens nog wel een hiaat dat er een CVT tussen zit en deze wellicht met extra gewicht lastig overweg kan. In het verleden werden extra bak-koelers gemonteerd bij montage van een trekhaak.

• Leuk
Waarderingen: Arie_LS600h
Ergens zou je toch verwachten dat de RDW of dergelijke instantie dit trekgewicht zou moeten toevoegen obv trekhaak installatie, remvermogen en motorvermogen. Ergens nog wel een hiaat dat er een CVT tussen zit en deze wellicht met extra gewicht lastig overweg kan. In het verleden werden extra bak-koelers gemonteerd bij montage van een trekhaak.
Er zijn zat auto's zonder toegestaan trekgewicht hoor, soms ook door een hiaat bij de NL type goedkeuring aanvraag door de importeur, dan is bij versie in het buitenland wel toegestaan en wanneer je dan die buitenlandse auto met trekhaak importeert, dan komt op kenteken want wordt over genomen.
Bij nieuw aankoop van dezelfde auto in NL mag het niet want importeur heeft niet zo laten keuren..
Ook is het zo dat van oudsher Japanse auto's weinig-niets mochten trekken, want in Japan was rijden met aanhanger zeer ongewoon, dus niet nodig, laatste 15 J ofzo passen de Japanners zich daarin wat aan voor de Europese markt..