- 5 aug 2025
- 6
- 6
- 3
Dag allen,
Op mijn oprit staan momenteel een Zweedse Schone met respectable kilometerstand en een passievol Italiaans apparaat. Het Italiaanse apparaat is een echte rijdersmachine, een glimlach-creërende bochtenridder met flair. Goddank zit de garage waar ik heen ga niet in het dorp, maar 10 kilometer verderop. Op die manier kom ik af en toe toch nog aan rijden toe. Omdat ik an sich een groot fan ben van betrouwbaar woon-werk verkeer en niet elke keer financieel wil bloeden bij het tankstation (m'n Saab is ijzersterk maar zeer zeker niet zuinig), heb ik besloten m'n sporadisch kreupele ras-pony van de hand te doen en een kwaliteitsproduct met een goede reputatie te kopen: een Lexus CT200h.
Ik ben al een tijdje het internet (en dit forum) aan het afstruinen om zoveel mogelijk aankoopadvies in te winnen. Ik heb een budget van pak em beet 12000 euro. Voor dat geld staan er vooral exemplaren te koop van de bouwjaren tot 2013 met kilometerstanden varierend tussen 180.000 en exemplaren met standen van rond de 230.000. De Lexii met de standen onder de 2 ton zijn vaak niet voorzien van fijne opties als stoelverwarming, met hogere km-standen hebben ze dat wel.
Bij de Toyota dealer in Heerenveen staat eentje te koop die op het oog aan mijn eisen voldoet: een bruine Luxury Line uit 2012 met créme interieur, een hele hoop fijne opties (Mark Levinson audio, elektrische stoelen inc geheugenfunctie, stoelverwarming, dakraam) en een jaar garantie (inc accu). Dan wel met een kilometerstand van 235.200 kilometer. De kilometerstand is voor mij niet per se een afknapper, 18.000 kilometer per jaar duidt op normaal gebruik en ik heb meerdere autos gehad die meer ervaring hadden.
Het internet vertelt mij dat een CT200h een uiterst betrouwbare auto is, maar dat er in de eerste versie wat problemen met de egr en koppakking waren. Hoe zit dit nu echt? Is het zo dat bij elk exemplaar de koppakking er een keer aan gaat, of is dit afhankelijk van gebruik? Is dit ook een potentiele reden om door te zoeken naar een later model of eentje met een veel lagere kilometerstand? Zou ik een kapotte koppakking eventueel tijdens een proefrit kunnen ontdekken? Ik heb reeds een andere CT200h proef gereden, die had een lichte oliezweterij aan de achterkant van het motorblok, bijrijderskant. Is dat een indicatie van potentiele problemen? (ik heb een Alfa Romeo en een Moto Guzzi, ik zie olie-lekkerij intussen niet meer als een bijzonder iets)
Ik ben in elk geval benieuwd naar de ervaring van anderen op dit forum en eventuele "hierop moet je letten bij een proefrit" tips.
Op mijn oprit staan momenteel een Zweedse Schone met respectable kilometerstand en een passievol Italiaans apparaat. Het Italiaanse apparaat is een echte rijdersmachine, een glimlach-creërende bochtenridder met flair. Goddank zit de garage waar ik heen ga niet in het dorp, maar 10 kilometer verderop. Op die manier kom ik af en toe toch nog aan rijden toe. Omdat ik an sich een groot fan ben van betrouwbaar woon-werk verkeer en niet elke keer financieel wil bloeden bij het tankstation (m'n Saab is ijzersterk maar zeer zeker niet zuinig), heb ik besloten m'n sporadisch kreupele ras-pony van de hand te doen en een kwaliteitsproduct met een goede reputatie te kopen: een Lexus CT200h.
Ik ben al een tijdje het internet (en dit forum) aan het afstruinen om zoveel mogelijk aankoopadvies in te winnen. Ik heb een budget van pak em beet 12000 euro. Voor dat geld staan er vooral exemplaren te koop van de bouwjaren tot 2013 met kilometerstanden varierend tussen 180.000 en exemplaren met standen van rond de 230.000. De Lexii met de standen onder de 2 ton zijn vaak niet voorzien van fijne opties als stoelverwarming, met hogere km-standen hebben ze dat wel.
Bij de Toyota dealer in Heerenveen staat eentje te koop die op het oog aan mijn eisen voldoet: een bruine Luxury Line uit 2012 met créme interieur, een hele hoop fijne opties (Mark Levinson audio, elektrische stoelen inc geheugenfunctie, stoelverwarming, dakraam) en een jaar garantie (inc accu). Dan wel met een kilometerstand van 235.200 kilometer. De kilometerstand is voor mij niet per se een afknapper, 18.000 kilometer per jaar duidt op normaal gebruik en ik heb meerdere autos gehad die meer ervaring hadden.
Het internet vertelt mij dat een CT200h een uiterst betrouwbare auto is, maar dat er in de eerste versie wat problemen met de egr en koppakking waren. Hoe zit dit nu echt? Is het zo dat bij elk exemplaar de koppakking er een keer aan gaat, of is dit afhankelijk van gebruik? Is dit ook een potentiele reden om door te zoeken naar een later model of eentje met een veel lagere kilometerstand? Zou ik een kapotte koppakking eventueel tijdens een proefrit kunnen ontdekken? Ik heb reeds een andere CT200h proef gereden, die had een lichte oliezweterij aan de achterkant van het motorblok, bijrijderskant. Is dat een indicatie van potentiele problemen? (ik heb een Alfa Romeo en een Moto Guzzi, ik zie olie-lekkerij intussen niet meer als een bijzonder iets)
Ik ben in elk geval benieuwd naar de ervaring van anderen op dit forum en eventuele "hierop moet je letten bij een proefrit" tips.