Vraagjes over aankoop CT200h

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

KevinVenema

Nieuw hier
5 aug 2025
6
6
3
Dag allen,

Op mijn oprit staan momenteel een Zweedse Schone met respectable kilometerstand en een passievol Italiaans apparaat. Het Italiaanse apparaat is een echte rijdersmachine, een glimlach-creërende bochtenridder met flair. Goddank zit de garage waar ik heen ga niet in het dorp, maar 10 kilometer verderop. Op die manier kom ik af en toe toch nog aan rijden toe. Omdat ik an sich een groot fan ben van betrouwbaar woon-werk verkeer en niet elke keer financieel wil bloeden bij het tankstation (m'n Saab is ijzersterk maar zeer zeker niet zuinig), heb ik besloten m'n sporadisch kreupele ras-pony van de hand te doen en een kwaliteitsproduct met een goede reputatie te kopen: een Lexus CT200h.

Ik ben al een tijdje het internet (en dit forum) aan het afstruinen om zoveel mogelijk aankoopadvies in te winnen. Ik heb een budget van pak em beet 12000 euro. Voor dat geld staan er vooral exemplaren te koop van de bouwjaren tot 2013 met kilometerstanden varierend tussen 180.000 en exemplaren met standen van rond de 230.000. De Lexii met de standen onder de 2 ton zijn vaak niet voorzien van fijne opties als stoelverwarming, met hogere km-standen hebben ze dat wel.

Bij de Toyota dealer in Heerenveen staat eentje te koop die op het oog aan mijn eisen voldoet: een bruine Luxury Line uit 2012 met créme interieur, een hele hoop fijne opties (Mark Levinson audio, elektrische stoelen inc geheugenfunctie, stoelverwarming, dakraam) en een jaar garantie (inc accu). Dan wel met een kilometerstand van 235.200 kilometer. De kilometerstand is voor mij niet per se een afknapper, 18.000 kilometer per jaar duidt op normaal gebruik en ik heb meerdere autos gehad die meer ervaring hadden.

Het internet vertelt mij dat een CT200h een uiterst betrouwbare auto is, maar dat er in de eerste versie wat problemen met de egr en koppakking waren. Hoe zit dit nu echt? Is het zo dat bij elk exemplaar de koppakking er een keer aan gaat, of is dit afhankelijk van gebruik? Is dit ook een potentiele reden om door te zoeken naar een later model of eentje met een veel lagere kilometerstand? Zou ik een kapotte koppakking eventueel tijdens een proefrit kunnen ontdekken? Ik heb reeds een andere CT200h proef gereden, die had een lichte oliezweterij aan de achterkant van het motorblok, bijrijderskant. Is dat een indicatie van potentiele problemen? (ik heb een Alfa Romeo en een Moto Guzzi, ik zie olie-lekkerij intussen niet meer als een bijzonder iets)

Ik ben in elk geval benieuwd naar de ervaring van anderen op dit forum en eventuele "hierop moet je letten bij een proefrit" tips.
 
Ik heb 7 jaar een Prius 3 uit 2013 gereden en de CT (met name het model tot 2014) is daaraan verwant.
Het koppakking issue speelt ook bij die generatie Prius.
Tussen de 2 en 3 ton bestaat er de kans dat die koppakking vervangen moet worden. Het overkomt niet iedere eigenaar en bij sommigen wellicht pas ver na die 3 ton maar je moet er idd rekening mee houden.

Ik zou er geen hele mooie CT om laten staan. Het fiksen van die koppakking is niet heel spannend en kost je bij een specialist 1675,- (zie https://toyotakoppakking.nl/, daarin lees je wat ze voor dat geld nog meer doen). Ze zitten in Lunteren en ik hoor er veel goede verhalen over.

De facelift CT's hebben dit issue niet meer, die hebben een koppakking van andere/beter materiaal.

Als die bruine CT (een hele mooie kleur weet ik!) je verder echt goed bevalt (en zo klinkt het) dan zou ik die 1675,- incalculeren bij de aanschaf.

Ik heb verder nog nooit in een CT gereden dus met hele specifieke vragen kan ik je niet verder helpen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Wat betreft koppakking sluit ik me bij @quattrootje aan. Zie het zo dat ze er allemaal wel een keer aangaan. Wanneer is geheel afhankelijk van leeftijd, kilometers, gebruik.. Niet te voorspellen. Het adres waar naar gelinkt wordt, is een prima adres voor een relatief net bedrag, dat bedrag zou ik er inderdaad gewoon bij incalculeren. De voering van de pakking slijt gewoonweg af bij één cilinder, pakking bleek niet geschikt voor het gebruik in een hybride met vele temperatuurwisselingen. Dit geldt voor alle CT's bouwjaren 2011-2013.
Naast de koppakking zijn de eerste bouwjaren wat stugger geveerd. Zeg maar gerust dat ze wat stug op de weg liggen, als een soort kart. Vooral met 17''.
EGR, inlaatspruitstuk en zuigers (en olieschraapveren) zijn bij de eerste bouwjaren ook wat gevoeliger.
Persoonlijk heb ik een tijdje met een CT uit 2011 gereden, precies zo eentje als die in Heerenveen, maar dan geen open dakje maar wel met Adaptive cruise. Op licht olieverbruik en een stuurhuis na, reed de auto prima. De nieuwe eigenaar heeft 'm nog steeds, laatst contact gehad en nog steeds naar volle tevredenheid.
Wel zoals gezegd wat stug. Maar of dat hinderlijk of juist fijn is, is natuurlijk persoonlijk.

De facelift versies zijn op deze vlakken verbeterd. Zijn van binnen wat stiller, liggen qua onderstel wat soepeler op de weg en hebben andere software, waardoor de e-CVT de verhoudingen dusdanig aanpast, dat je wat meer op koppel kunt rijden. De pre-facelift moet je wat meer in de toeren jagen, om hetzelfde koppel te krijgen.
Maar verder merk je van de 90+ verbeteringen niet veel als je gewoon rijdt. Ik ben met die CT door heel Europa gereden, zonder centje pijn, laat staan dat ik echt iets miste. Wel is natuurlijk het infotainment wat verouderd en willen de schermpjes wat gelig gaan verkleuren. Maar bluetooth muziek streamen en bellen gaat er prima mee.

Kilometerstanden zijn zeker niet per se om van te schrikken. Je kunt er prima eentje met 200dkm+ kopen.
Die in Heerenveen lijkt me dus helemaal geen slechte optie, Mark Levinson alleen al is echt geweldig.
 
Ik zou er geen hele mooie CT om laten staan. Het fiksen van die koppakking is niet heel spannend en kost je bij een specialist 1675,- (zie https://toyotakoppakking.nl/, daarin lees je wat ze voor dat geld nog meer doen). Ze zitten in Lunteren en ik hoor er veel goede verhalen over.
Goed om rekening mee te houden. Het is veel geld, maar gezien het werk niet duur. Op het specifieke exemplaar in Heerenveen zit een jaar garantie, dus in dat geval zou het een potentieel probleem voor later zijn. Wel goed om te weten dat mocht het een andere worden (lees: zonder garantie), het voor een acceptabel bedrag op te lossen is.

Op licht olieverbruik en een stuurhuis na
Aan wat voor olieverbruik zit je dan te denken?

Wel zoals gezegd wat stug. Maar of dat hinderlijk of juist fijn is, is natuurlijk persoonlijk.
Toen ik, bij toeval, dat 2011 model CT200h proef reed, was ik zeer positief verrast over het rijgedrag. M'n verwachting was dat het een beetje een saaie, afstandelijke auto zou zijn. Hij lag echter zeer zeker op de weg, en de stuur-input vond ik heel prima. Het veer-comfort is niet van limousine-niveau, maar de balans vond ik heel goed. Hebben ze wat mij betreft erg netjes gedaan.
 
Met die garantie zit je inderdaad prima, wbt. koppakking of andere euvels!

Olieverbruik was niet schrikbarend hoor... Ik meen dat er na zo'n 10dkm steeds een half litertje weg was, wel meetbaar verbruik dus. Maar bijvullen was dus niet nodig.
Onderstel is gewoon erg persoonlijk. Ik vond het ook altijd wel grappig rijden, stuurde erg strak. Keerzijde was dat je wat meer feedback uit de weg terugkreeg.

Overigens die oliezweterij welke je gezien hebt bij een CT, dat zie je wel vaker, bij deze blokken. Dat had mijn CT op een gegeven moment ook.
Lexus gaf aan dat dit vaak uit de oliedruksensor of de kettingspanner komt. Was echt zweten, geen druppels.
Wellicht heb ik er nog wel foto's van. Heb er niets aan laten doen, want reparatie was dusdanig omvangrijk, voor een relatief onschuldig euvel, dat ik het liet tot de koppakking eventueel eens vervangen zou moeten worden. Dan kan men er direct bij en heb je 2 vliegen in 1 klap. Zolang dat niet gebeurde, was het verder geen big deal.
 
Een halve liter op 10.000kms valt wel mee. Heeft een CT eigenlijk een eletronische niveaumeter of gaat het alleen met een peilstok?
Lexus gaf aan dat dit vaak uit de oliedruksensor of de kettingspanner komt. Was echt zweten, geen druppels.
Dat valt mee. De kettingspanner is bij Saab 9-5's ook een potentiele lekkagebron. Bij dat specifieke model is het een middag werk voor de thuissleutelaar. Die willen ook nog wel eens bij de klepdekselpakking gaan zweten als er een terugslagklep in het PCV systeem verrot is. Enfin, on topic, als t bij zweten blijft is t inderdaad geen probleem.

Ik had het er nog met een collega over; die reed een Prius en nu een Auris. Bij zijn Prius is de accu 2 keer stuk gegaan (uiteindelijk had ie wel ruim een half miljoen gelopen) en heeft ie er refurbished accus in laten zetten. Is een "slechte" accu merkbaar of komt er ineens een storing?
 
Nee gaat nog ouderwets met een peilstok. PCV die je aanhaalt, speelde wellicht wel een rol in zowel het zweten als wat olie snoepen. Maar deze heb ik ook nooit meer vervangen. Heb de auto eigenlijk best onverwacht, ingeruild op een IS300h, die ik spontaan tegenkwam.

Die accu's gaan niet vaak defect. Maar als ze gaan, is het vaak wel echt spontaan.
Wat je vaak wel eerder al gaat merken, is dat je je accu ineens in het vlakke Nederland volledig geladen krijgt met remmen of dat je 'm juist op 1 streepje weet te krijgen.
Normaal probeert de computer de accu tussen de +-25%-80% lading te houden, voor de langste levensduur. Maar als er inwendig in het accupakket iets niet lekker zit met cellen, dan lukt dat niet meer.