Vraagjes over aankoop CT200h

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

KevinVenema

Nieuw hier
5 aug 2025
9
15
3
Dag allen,

Op mijn oprit staan momenteel een Zweedse Schone met respectable kilometerstand en een passievol Italiaans apparaat. Het Italiaanse apparaat is een echte rijdersmachine, een glimlach-creërende bochtenridder met flair. Goddank zit de garage waar ik heen ga niet in het dorp, maar 10 kilometer verderop. Op die manier kom ik af en toe toch nog aan rijden toe. Omdat ik an sich een groot fan ben van betrouwbaar woon-werk verkeer en niet elke keer financieel wil bloeden bij het tankstation (m'n Saab is ijzersterk maar zeer zeker niet zuinig), heb ik besloten m'n sporadisch kreupele ras-pony van de hand te doen en een kwaliteitsproduct met een goede reputatie te kopen: een Lexus CT200h.

Ik ben al een tijdje het internet (en dit forum) aan het afstruinen om zoveel mogelijk aankoopadvies in te winnen. Ik heb een budget van pak em beet 12000 euro. Voor dat geld staan er vooral exemplaren te koop van de bouwjaren tot 2013 met kilometerstanden varierend tussen 180.000 en exemplaren met standen van rond de 230.000. De Lexii met de standen onder de 2 ton zijn vaak niet voorzien van fijne opties als stoelverwarming, met hogere km-standen hebben ze dat wel.

Bij de Toyota dealer in Heerenveen staat eentje te koop die op het oog aan mijn eisen voldoet: een bruine Luxury Line uit 2012 met créme interieur, een hele hoop fijne opties (Mark Levinson audio, elektrische stoelen inc geheugenfunctie, stoelverwarming, dakraam) en een jaar garantie (inc accu). Dan wel met een kilometerstand van 235.200 kilometer. De kilometerstand is voor mij niet per se een afknapper, 18.000 kilometer per jaar duidt op normaal gebruik en ik heb meerdere autos gehad die meer ervaring hadden.

Het internet vertelt mij dat een CT200h een uiterst betrouwbare auto is, maar dat er in de eerste versie wat problemen met de egr en koppakking waren. Hoe zit dit nu echt? Is het zo dat bij elk exemplaar de koppakking er een keer aan gaat, of is dit afhankelijk van gebruik? Is dit ook een potentiele reden om door te zoeken naar een later model of eentje met een veel lagere kilometerstand? Zou ik een kapotte koppakking eventueel tijdens een proefrit kunnen ontdekken? Ik heb reeds een andere CT200h proef gereden, die had een lichte oliezweterij aan de achterkant van het motorblok, bijrijderskant. Is dat een indicatie van potentiele problemen? (ik heb een Alfa Romeo en een Moto Guzzi, ik zie olie-lekkerij intussen niet meer als een bijzonder iets)

Ik ben in elk geval benieuwd naar de ervaring van anderen op dit forum en eventuele "hierop moet je letten bij een proefrit" tips.
 
Ik heb 7 jaar een Prius 3 uit 2013 gereden en de CT (met name het model tot 2014) is daaraan verwant.
Het koppakking issue speelt ook bij die generatie Prius.
Tussen de 2 en 3 ton bestaat er de kans dat die koppakking vervangen moet worden. Het overkomt niet iedere eigenaar en bij sommigen wellicht pas ver na die 3 ton maar je moet er idd rekening mee houden.

Ik zou er geen hele mooie CT om laten staan. Het fiksen van die koppakking is niet heel spannend en kost je bij een specialist 1675,- (zie https://toyotakoppakking.nl/, daarin lees je wat ze voor dat geld nog meer doen). Ze zitten in Lunteren en ik hoor er veel goede verhalen over.

De facelift CT's hebben dit issue niet meer, die hebben een koppakking van andere/beter materiaal.

Als die bruine CT (een hele mooie kleur weet ik!) je verder echt goed bevalt (en zo klinkt het) dan zou ik die 1675,- incalculeren bij de aanschaf.

Ik heb verder nog nooit in een CT gereden dus met hele specifieke vragen kan ik je niet verder helpen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Wat betreft koppakking sluit ik me bij @quattrootje aan. Zie het zo dat ze er allemaal wel een keer aangaan. Wanneer is geheel afhankelijk van leeftijd, kilometers, gebruik.. Niet te voorspellen. Het adres waar naar gelinkt wordt, is een prima adres voor een relatief net bedrag, dat bedrag zou ik er inderdaad gewoon bij incalculeren. De voering van de pakking slijt gewoonweg af bij één cilinder, pakking bleek niet geschikt voor het gebruik in een hybride met vele temperatuurwisselingen. Dit geldt voor alle CT's bouwjaren 2011-2013.
Naast de koppakking zijn de eerste bouwjaren wat stugger geveerd. Zeg maar gerust dat ze wat stug op de weg liggen, als een soort kart. Vooral met 17''.
EGR, inlaatspruitstuk en zuigers (en olieschraapveren) zijn bij de eerste bouwjaren ook wat gevoeliger.
Persoonlijk heb ik een tijdje met een CT uit 2011 gereden, precies zo eentje als die in Heerenveen, maar dan geen open dakje maar wel met Adaptive cruise. Op licht olieverbruik en een stuurhuis na, reed de auto prima. De nieuwe eigenaar heeft 'm nog steeds, laatst contact gehad en nog steeds naar volle tevredenheid.
Wel zoals gezegd wat stug. Maar of dat hinderlijk of juist fijn is, is natuurlijk persoonlijk.

De facelift versies zijn op deze vlakken verbeterd. Zijn van binnen wat stiller, liggen qua onderstel wat soepeler op de weg en hebben andere software, waardoor de e-CVT de verhoudingen dusdanig aanpast, dat je wat meer op koppel kunt rijden. De pre-facelift moet je wat meer in de toeren jagen, om hetzelfde koppel te krijgen.
Maar verder merk je van de 90+ verbeteringen niet veel als je gewoon rijdt. Ik ben met die CT door heel Europa gereden, zonder centje pijn, laat staan dat ik echt iets miste. Wel is natuurlijk het infotainment wat verouderd en willen de schermpjes wat gelig gaan verkleuren. Maar bluetooth muziek streamen en bellen gaat er prima mee.

Kilometerstanden zijn zeker niet per se om van te schrikken. Je kunt er prima eentje met 200dkm+ kopen.
Die in Heerenveen lijkt me dus helemaal geen slechte optie, Mark Levinson alleen al is echt geweldig.
 
Ik zou er geen hele mooie CT om laten staan. Het fiksen van die koppakking is niet heel spannend en kost je bij een specialist 1675,- (zie https://toyotakoppakking.nl/, daarin lees je wat ze voor dat geld nog meer doen). Ze zitten in Lunteren en ik hoor er veel goede verhalen over.
Goed om rekening mee te houden. Het is veel geld, maar gezien het werk niet duur. Op het specifieke exemplaar in Heerenveen zit een jaar garantie, dus in dat geval zou het een potentieel probleem voor later zijn. Wel goed om te weten dat mocht het een andere worden (lees: zonder garantie), het voor een acceptabel bedrag op te lossen is.

Op licht olieverbruik en een stuurhuis na
Aan wat voor olieverbruik zit je dan te denken?

Wel zoals gezegd wat stug. Maar of dat hinderlijk of juist fijn is, is natuurlijk persoonlijk.
Toen ik, bij toeval, dat 2011 model CT200h proef reed, was ik zeer positief verrast over het rijgedrag. M'n verwachting was dat het een beetje een saaie, afstandelijke auto zou zijn. Hij lag echter zeer zeker op de weg, en de stuur-input vond ik heel prima. Het veer-comfort is niet van limousine-niveau, maar de balans vond ik heel goed. Hebben ze wat mij betreft erg netjes gedaan.
 
Met die garantie zit je inderdaad prima, wbt. koppakking of andere euvels!

Olieverbruik was niet schrikbarend hoor... Ik meen dat er na zo'n 10dkm steeds een half litertje weg was, wel meetbaar verbruik dus. Maar bijvullen was dus niet nodig.
Onderstel is gewoon erg persoonlijk. Ik vond het ook altijd wel grappig rijden, stuurde erg strak. Keerzijde was dat je wat meer feedback uit de weg terugkreeg.

Overigens die oliezweterij welke je gezien hebt bij een CT, dat zie je wel vaker, bij deze blokken. Dat had mijn CT op een gegeven moment ook.
Lexus gaf aan dat dit vaak uit de oliedruksensor of de kettingspanner komt. Was echt zweten, geen druppels.
Wellicht heb ik er nog wel foto's van. Heb er niets aan laten doen, want reparatie was dusdanig omvangrijk, voor een relatief onschuldig euvel, dat ik het liet tot de koppakking eventueel eens vervangen zou moeten worden. Dan kan men er direct bij en heb je 2 vliegen in 1 klap. Zolang dat niet gebeurde, was het verder geen big deal.
 
Een halve liter op 10.000kms valt wel mee. Heeft een CT eigenlijk een eletronische niveaumeter of gaat het alleen met een peilstok?
Lexus gaf aan dat dit vaak uit de oliedruksensor of de kettingspanner komt. Was echt zweten, geen druppels.
Dat valt mee. De kettingspanner is bij Saab 9-5's ook een potentiele lekkagebron. Bij dat specifieke model is het een middag werk voor de thuissleutelaar. Die willen ook nog wel eens bij de klepdekselpakking gaan zweten als er een terugslagklep in het PCV systeem verrot is. Enfin, on topic, als t bij zweten blijft is t inderdaad geen probleem.

Ik had het er nog met een collega over; die reed een Prius en nu een Auris. Bij zijn Prius is de accu 2 keer stuk gegaan (uiteindelijk had ie wel ruim een half miljoen gelopen) en heeft ie er refurbished accus in laten zetten. Is een "slechte" accu merkbaar of komt er ineens een storing?
 
Nee gaat nog ouderwets met een peilstok. PCV die je aanhaalt, speelde wellicht wel een rol in zowel het zweten als wat olie snoepen. Maar deze heb ik ook nooit meer vervangen. Heb de auto eigenlijk best onverwacht, ingeruild op een IS300h, die ik spontaan tegenkwam.

Die accu's gaan niet vaak defect. Maar als ze gaan, is het vaak wel echt spontaan.
Wat je vaak wel eerder al gaat merken, is dat je je accu ineens in het vlakke Nederland volledig geladen krijgt met remmen of dat je 'm juist op 1 streepje weet te krijgen.
Normaal probeert de computer de accu tussen de +-25%-80% lading te houden, voor de langste levensduur. Maar als er inwendig in het accupakket iets niet lekker zit met cellen, dan lukt dat niet meer.
 
Haha, ik had vandaag inderdaad even wat drukte. T viel tegen zaterdag. De auto was iets minder netjes dan op de fotos; rechtsachter zat schade bij de deur, vermoedelijk omdat iemand die een keer tegen een te hoge stoeprand aan had getikt. De lak was eraf, en er was al wat roest ontstaan. Dit wordt niet bij de vraagprijs in gerepareerd, eventueel wel voor kostprijs. Desalniettemin, als ik 11.000 euro uitgeef aan een auto, verwacht ik een roestvrije achterdeur.

Verder deed de climate control het niet. De warme ventilator in m'n gezicht deed een beetje af aan de proefrit. Alle banden waren A-merk, maar de achterste zaten droogtescheuren in en kwamen uit 2018. De verkoper gaf aan dat de banden vervangen zouden worden als ze APK afkeur waren, maar ik betwijfel of ze daadwerkelijk afkeur zijn. Dikke kans dat ik ook daarvoor dan zelf in de buidel moet tasten.

Verder was het interieur wat smoezelig. Ze hadden wel hun best gedaan em even schoon te maken, maar de bestuurderstoel was behoorlijk versleten bij de linkerwang en daar ook best wel vies. Denk niet dat die vlekken er nog uit gaan, maar wat wil je met een créme interieur uit 2012 waar iemand 203.000 km in gespendeerd heeft (de km stand van 230.000 in de advertentie was niet helemaal accuuraat).

Hij reed verder prima, maar ik had een beetje een "hmmm, weet niet" gevoel bij deze auto. T voelde allemaal een beetje afgeleefd. M&L audio en een dakraam maken dat iig niet goed. Ik hoor nog wat ze inruil voor m'n Alfa geven, maar ze moeten wel met een heel goed bod komen, wil ik deze overwegen.

Bij een groothandel in Dronten staan er 4 te koop, waarvan 2 interessant (die hebben stoelverwarming, een absolute eis). Ik ga daar over 2 weken eens kijken. Als alle CT's van deze bouwjaren en km standen voor dit budget in dezelfde staat zijn als die in Friesland, moet ik misschien m'n eisen of budget bijstellen.

Intussen heb ik wel de tijd om een Toyota Auris uit 2015 in de buurt te gaan proberen. Puur uit nieuwsgierigheid, ga ik dat eens doen. Ze zien iets goedkopers dan CT's en dat zal een reden hebben, maar ze hebben in elk geval dezelfde oerdegelijke aandrijflijn.

Het avontuur gaat in elk geval nog even verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n, bni en Lexus4me
Nu je het zegt, op de foto zie je inderdaad wel wat zitten op die deur rechtsachter.
Airco zal hoogstwaarschijnlijk een lekke condensor zijn.
Interieur is inderdaad kwetsbaar en qua kleur besmettelijk.
Maar van een dealerauto verwacht je wel wat meer. In ieder geval dat een aircosysteem gewoon netjes koud blaast.
Banden zijn bij dealers ook altijd lastig.. Schuilen achter de APK en niet gewoon eerlijk zeggen dat dit niet kan.
Volgens APK kan een hoop met banden...

Auris is op zich niets mis mee, vooral die vanaf 2015, dat is de laatste facelift volgens mij. Zijn dacht ik 100kg lichter dan een CT, dat merk je wel met accelereren.
 
Als alle CT's van deze bouwjaren en km standen voor dit budget in dezelfde staat zijn als die in Friesland, moet ik misschien m'n eisen of budget bijstellen.
Het enige wat je bij hoeft te stellen is de wachttijd c.q. je geduld.
Je hebt er nu 2 gezien die niet zo mooi zijn. Er zijn er veel verkocht dus echt wel dat er nog mooie/goede exemplaren zijn die binnen je eisen en budget passen.
Geduld is een schone zaak....
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Je hebt er nu 2 gezien die niet zo mooi zijn.
Die eerste was nog best wel mooi zelfs, die handelaar was alleen een beetje stereotype gladde handelaar, dus ik vertrouwde em niet helemaal en gunde het hem ook niet. 'T is wel zo dat de CT's zo rond de 11.000, allemaal standen van richting de 2 ton hebben en dat de post-2014 modellen ietsie prijziger zijn. Vandaar dat ik zoiets heb: ik bekijk die 2 in Dronten nog, als dat ook allemaal "zozo" is, is het wellicht beter om naar een iets nieuwere met lagere stand te zoeken. Dat zal de tijd leren. M'n gevoel zegt me dat dat op zich wel mee zal vallen.

Valt me trouwens op dat het bij sommigen lijkt of de stoelverwarming er achteraf in is gezet. Heeft iemand hier ervaring mee/een kostenplaatje voor? Die stoelverwarming is de enige must.

Maar van een dealerauto verwacht je wel wat meer
Exact dit. Als je voor dat bedrag een auto verkoopt inc. garantie, en dus de airco sowieso moet repareren, zou ik het persoonlijk gemaakt hebben voordat de auto online ging.

Bij twijfel niet inhalen. Er komt er ongetwijfeld 1 waarbij je wel het juiste gevoel bij hebt.
En dit. Ik heb m'n Alfa te gehaast en te enthousiast gekocht. (Kun je me niet helemaal kwalijk nemen, want een MiTo met 170pk is wel een donders geinig ding op de Drentse b-weggetjes).

Morgen en overmorgen ga ik in elk geval proefritjes maken in Toyota Aurii. Eentje staat toevallig op m'n woon-werk route ook nog. Ben erg benieuwd in hoeverre het qua luxebeleving in de buurt van een CT komt; je krijgt voor hetzelfde geld wel meer leuke opties maar veel minder mooie stoelen.

Misschien trekt het werkpaardgehalte van zo'n ding me wel een beetje aan. M'n Skoda Octavia met 3.6 ton op de klok (originele motor, het kan wel bij Volkswagens) bleek bij de APK vorige maand economisch total loss, en het gemis van een station doet soms zeer. Als de mobiele airco bij de Media Markt niet in je sedan blijkt te passen bijvoorbeeld.

Enfin, dit is niet het "Kevin mist z'n ouwe barrels" forum. Wordt vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h en Bobusa