Wisselen van info scherm.

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Petervs

Nieuw hier
4 jul 2025
3
11
3
Bij mijn Gs300 van 2008 heb ik het volgende probleem.

Als mijn info scherm op radio staat en ik ga achteruit rijden en dus overschakelt naar achteruitrijcamera, gaat mijn scherm daarna over op het navigatiescherm.
Is dit te verhelpen dat hij automatisch weer teruggaat naar het vorige scherm, in dit geval radio ?

Bij mijn Gs300 van 2008 heb ik het volgende probleem.

Als mijn info scherm op radio staat en ik ga achteruit rijden en dus overschakelt naar achteruitrijcamera, gaat mijn scherm daarna over op het navigatiescherm.
Is dit te verhelpen dat hij automatisch weer teruggaat naar het vorige scherm, in dit geval radio ?
Bij mijn weten niet. De mijne doet het ook - kennelijk vind Lexus dat het navigatiescherm moet worden getoond als er niet bewust een ander scherm is gekozen. Wat ook niet kan is het scherm volledig uitzetten als je vindt dat je wel volledig zonder de daar toonbare informatie kunt.

Je zult dus na achteruit rijden de menuknop moeten activeren om vervolgens het gewenste scherm te kiezen. Ook dat is een handeling die je na enige gewenning probleemloos kunt uitvoeren zonder je ook van de weg te halen.

Lexus heeft wat betreft bediening van allerlei functies soms gekozen voor een oplossing die niet bij iedereen meteen aanslaat - Japanse ergonomie heeft andere voorkeuren dan in Europa....

Na enige gewenning gaat het echter wel; we hebben meestal de neiging een Lexus zeer lang te blijven rijden en dan leer je vanzelf met dergelijke "gebreken" te leven :cool:

Bij mijn GS 450h (2007) en LS 600h (2009) kon ik dat gewoon instellen dat deze het vorige scherm gewoon weer toonde. Ik weet niet meer waar dat zat, ergens in het menu...

• Leuk
Waarderingen: Petervs
gaat mijn scherm daarna over op het navigatiescherm.
Bij mijn vorige IS was dit gedrag hetzelfde. Gezien de productieperiode verwacht ik dat dit voor een GS hetzelfde zal zijn. Dit is “normaal” gedrag. Ik meen me te herinneren dat er modules bedoeld voor muziek waren die iets deden met de “Akkoord” knop die je altijd in moet drukken. Of die ook het vorige scherm lieten zien weet ik niet. Ik vond het ook storend maar ik had er een ritme in gekregen: zodra ik de pook van “R” naar “D” zette, ging m’n hand naar de “radio” of “cd” knop voordat ie naar ‘t stuur ging.

Bij mijn GS uit 2009 (let op, dat is dus de facelift) kon dat worden ingesteld.
Ergens in het menu zit een optie die altijd terug schakelt naar navigatie, die zou je dan uit moeten zetten.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Higgie