Autoweek duurtest IS300h 2019

Yep, dat en traagheid. Ze weten gewoon niet dat je anders rijdt met een cvt, dus ook niet volgas geeft, en dat de cvt niet de snelheidsbeleveing heeft van een gewone versnellingsbak.
 
“Een hoop geblèt en weinig wol”, wat een nietszeggende tekst.

Wanneer je een Lexus wil gaan vergelijken met auto’s die een heel andere insteek hebben, dan heb je heel veel al niet gesnapt.

Wanneer je een IS-F of RC-F krachtpatser wilt vergelijken met M3 etc. daar is nog iets voor te zeggen.
De meeste types van Lexus hebben de focus op comfortabel reizen.
 
Yep, dat en traagheid. Ze weten gewoon niet dat je anders rijdt met een cvt, dus ook niet volgas geeft, en dat de cvt niet de snelheidsbeleveing heeft van een gewone versnellingsbak.
Een conventionele x-traps automaat heeft ook niet de beleving van een handbak, maar daar hoor je niemand over
 
Joep kent de IS 300h niet en heb je dus niets aan zijn analyse! En er valt ook niets te vinden, het is een Lexus. CVTs zijn fantastisch! Beste versnellingsbak als je het mij vraagt. Nogmaals, Joep is een BMW fan en heeft geen verstand van de Lexus hybride's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Wat een treurige review. Zo te zien behoorlijk wat vooroordelen waar hij bevestiging van gezocht heeft. Een motor van 2.5 liter als een stofzuigmotor bestempelen is wel erg lachwekkend. Tenzij hij thuis een stofzuiger heeft waarmee hij laminaat kan opzuigen. Ben overigens wel benieuwd naar de cijfers op de rollenbank. Met name de koppelkromme.
 
De koppelkromme gaan ze het natuurlijk niet over hebben 😁, de beperkte pk’s van een turboloze motor waarschijnlijk wel.
En de nul tot 100 … alsof we dagelijks op het circuit staan.

Vergelijk een Maseratie met een Rolls …
Heel andere insteek, veel vergelijkbare zaken te vinden.
 
Autoweek staat er helaas wel bekend om dat ze erg VAG- en in het algemeen erg Duits gericht zijn, ik heb nog nooit een overall lovende review over een Toyota of Lexus gezien van die lui. Hebben ze geen band met e.o.a. Duits blad of site? Hun gemis, ze weten niet beter...... ;)
 
Kom, niet zo negatief allemaal. Natuurlijk begrijpt iemand die nog nooit een langere tijd met een Lexus heeft gereden meteen de eigenschappen. Ben zeer benieuwd hoe het oordeel uitvalt aan het einde van de gebruikstest. Waarschijnlijk zal dat neerkomen op "tja, het heeft toch wel iets, anders dan veel andere merken. En daar valt best aan te wennen. Comfort, geen keukenstoelen, er gaat nooit iets kapot en dat is saai. Prettig saai eigenlijk :cool:
 
Wat een treurige review. Zo te zien behoorlijk wat vooroordelen waar hij bevestiging van gezocht heeft. Een motor van 2.5 liter als een stofzuigmotor bestempelen is wel erg lachwekkend. Tenzij hij thuis een stofzuiger heeft waarmee hij laminaat kan opzuigen. Ben overigens wel benieuwd naar de cijfers op de rollenbank. Met name de koppelkromme.

Ik vraag mij af of hun "Op de rollenbank" rubriek uberhaupt de koppelkromme van een CVT bak goed kunnen meten. Is de gear-selector van een IS300h zo strikt of zit er een override op?

Een loeiende 4 cylinder is natuurlijk wel minder tropisch dan een 6-inlijn/V6/V8; dat de toeren-opbouw niet rijmt met de versnelling (helpt de goede geluidsisolatie van het (af)rolgeluid ook niet bij) vergeef ik Joep wel een beetje, het is anders dan dat we 70 jaar gewend zijn met handbakken/automaten. Ook met electrische auto's moet je wennen aan het ontbreken van het motorgeluid. De collega van Joep heeft niet heel lang terug nog een IS300h voor klokje rond gehad, oordeel was het zelfde over de motor+bak combinatie. Verder een fijne wagen zonder verassingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus_Dennis
Heel eerlijk gezegd: het was een prima keurmeester, toen hij de zaak nog niet op naam had staan. Sindsdien komen er helaas toch steeds meer vooringenomen verhalen omhoog.
Je merkt dat een merk waar hij vaak aan sleutelt, weinig fout kan doen. Er mankeert dan weliswaar wel wat aan of er is al heel wat gesleuteld, maar toch is de hele sfeer dan een stuk positiever.
Maar een Lexus die hij niet echt kent.. Ja het is wellicht een veilige optie.. Maar toch vooral wel een slap geveerdere premium Prius die loeit. Ik herinner me nog dat zijn collega jaren geleden eens een Prius 3 op de brug had, toen kwamen er spookverhalen van blokken die de 2 ton niet eens wisten te halen.
Het hoogtepunt was overigens toch wel een krikpunt, die hij een tijdje terug vakkundig samen wist te vouwen.
 
Je merkt dat een merk waar hij vaak aan sleutelt, weinig fout kan doen. Er mankeert dan weliswaar wel wat aan of er is al heel wat gesleuteld, maar toch is de hele sfeer dan een stuk positiever
Ik heb verschillende vlogs gezien van het bedrijf. Veelal is rondom een specifiek Duits merk. De nodige vlogs gaan over het upgraden van onderdelen die af fabriek op zo’n Freude-am-fahren-Fahrzeug zitten omdat het OEM-onderdeel erom bekend staat “snel” stuk te gaan. Een ander zou zeggen: “inferieure rommel” wat er af fabriek op zit. Maar door het anders te verwoorden klinkt het allemaal niet zo erg en is het preventief werk om ergere gevolgschade te voorkomen. Voel je ‘m al aankomen? Breng uw beemer naar ons en wij vervangen het gros van de kunststof OEM-onderdelen door betere aftermarket onderdelen van metaal. Daar loopt uw zes-in-lijn nog fraaier door én u voorkomt schade door vroegtijdig falen. Wie wil dat nou niet?

Euh, ik? :trollface:
 
Heb het ook gezien, tenenkrommend ergerlijk.
Keek vroeger ook wel deze filmpjes, was toen een heel andere kerel.

Ik hoop dat ie gelukkig mag worden met z'n Beemers. Inkomsten zijn iig wel verzekerd bij dit merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus_Dennis
Joep kent de IS 300h niet en heb je dus niets aan zijn analyse! En er valt ook niets te vinden, het is een Lexus. CVTs zijn fantastisch! Beste versnellingsbak als je het mij vraagt. Nogmaals, Joep is een BMW fan en heeft geen verstand van de Lexus hybride's.
Eerlijk gezegd kan ik er ook niet echt aan wennen. De latere zijn wat beter, maar het blijft een hate it or love it geval met zo'n CVT bak.
 
Ben overigens wel benieuwd naar de cijfers op de rollenbank. Met name de koppelkromme.
Ik zou die ook wel eens willen zien. Als je die al zou kunnen meten, zal dat zeer sterk afwijken van een auto met slechts een enkele ICE of een EV.

Uiteraard kun je wel het koppel aan de achterwielen meten, maar dat zal niet het normale verloop hebben. En dat koppel is de combinatie van het door de electromotor en de ICE gezamenlijk geleverde koppel dat de fabrikant in zijn regelapparatuur onder de gegeven belasting toestaat (en duidelijk lager dan het simpel optellen van Iedere hybrideleverancier het koppel van de ICE en de electromotor).

Iedere hybrideleverancier geeft slechts het "systeemvermogen" op - het maximale vermogen dat de combinatie kan leveren. Dat is doorgaans veel minder dan het vermogen van de beide motoren afzonderlijk, hoeveel minder is afhankelijk van de door de fabrikant gekozen en niet te veranderen instelling.

Bij een electromotor heb je bij 0 toeren het maximale koppel dat vervolgens lineair daalt tot het maximale toerental. Een ICE gedraagt zich anders: bij 0 toeren is er geen sprake van koppel en vervolgens loopt de waarde op met het toerental tot een maximum en daalt daarna weer tot een lagere waarde.

Lexus kiest er voor om bij het wegrijden vanuit stilstand en bij accelereren een combinatie te kiezen die als optimaal wordt beschouwd voor de betreffende motorencombinatie. Bij de 300H betekent dat bij accelereren de motor al snel wordt gedwongen om zoveel mogelijk vermogen te leveren. Dat maximale vermogen wordt geleverd door de ICE en dat gebeurt bij het hoogst afgerekende toerental. Bij een 450 H gebeurt dat ook, maar omdat de daarin gemonteerde motor een aanzienlijk grotere cilinderinhoud heeft, zal bij de meeste acceleraties kunnen worden volstaan met een lager motortoerental. Als je echter bij een 450H ook het gaspedaal bij accelereren "digitaal" gebruikt, zal die ook loeien.

De CVT maakt het echter mogelijk om de auto zo te ontwerpen dat bij rijden bij constante snelheid het ICE toerental laag kan blijven, wat een zeer grote invloed heeft op het specifieke brandstofverbruik. Een ICE heeft het hoogste rendement bij het toerental rond de waarde waar het hoogste koppel wordt geleverd. Bij een versnellingsbak met een beperkt aantal vaste overbrengingen is dat niet te realiseren.

De CVT zorgt dus zowel voor een lager brandstofverbruik als desgewenst voor snellere acceleratie tussen zeg 80 en zeg 160 km/u.