Ben overigens wel benieuwd naar de cijfers op de rollenbank. Met name de koppelkromme.
Ik zou die ook wel eens willen zien. Als je die al zou kunnen meten, zal dat zeer sterk afwijken van een auto met slechts een enkele ICE of een EV.
Uiteraard kun je wel het koppel aan de achterwielen meten, maar dat zal niet het normale verloop hebben. En dat koppel is de combinatie van het door de electromotor en de ICE gezamenlijk geleverde koppel dat de fabrikant in zijn regelapparatuur onder de gegeven belasting toestaat (en duidelijk lager dan het simpel optellen van Iedere hybrideleverancier het koppel van de ICE en de electromotor).
Iedere hybrideleverancier geeft slechts het "systeemvermogen" op - het maximale vermogen dat de combinatie kan leveren. Dat is doorgaans veel minder dan het vermogen van de beide motoren afzonderlijk, hoeveel minder is afhankelijk van de door de fabrikant gekozen en niet te veranderen instelling.
Bij een electromotor heb je bij 0 toeren het maximale koppel dat vervolgens lineair daalt tot het maximale toerental. Een ICE gedraagt zich anders: bij 0 toeren is er geen sprake van koppel en vervolgens loopt de waarde op met het toerental tot een maximum en daalt daarna weer tot een lagere waarde.
Lexus kiest er voor om bij het wegrijden vanuit stilstand en bij accelereren een combinatie te kiezen die als optimaal wordt beschouwd voor de betreffende motorencombinatie. Bij de 300H betekent dat bij accelereren de motor al snel wordt gedwongen om zoveel mogelijk vermogen te leveren. Dat maximale vermogen wordt geleverd door de ICE en dat gebeurt bij het hoogst afgerekende toerental. Bij een 450 H gebeurt dat ook, maar omdat de daarin gemonteerde motor een aanzienlijk grotere cilinderinhoud heeft, zal bij de meeste acceleraties kunnen worden volstaan met een lager motortoerental. Als je echter bij een 450H ook het gaspedaal bij accelereren "digitaal" gebruikt, zal die ook loeien.
De CVT maakt het echter mogelijk om de auto zo te ontwerpen dat bij rijden bij constante snelheid het ICE toerental laag kan blijven, wat een zeer grote invloed heeft op het specifieke brandstofverbruik. Een ICE heeft het hoogste rendement bij het toerental rond de waarde waar het hoogste koppel wordt geleverd. Bij een versnellingsbak met een beperkt aantal vaste overbrengingen is dat niet te realiseren.
De CVT zorgt dus zowel voor een lager brandstofverbruik als desgewenst voor snellere acceleratie tussen zeg 80 en zeg 160 km/u.