Even voorstellen

RX2RC

Nieuw hier
23 nov 2025
4
24
3
Als nieuw lid zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Martin en ik kom uit de Zaanstreek.

Na 14 jaar met veel plezier de eigenaar van een Mazda RX-8 te zijn,
wordt het tijd voor iets anders. Na verschillende auto's uitgeprobeerd
te hebben, kwam ik bij een Lexus RC uit. Wel wat twijfels of de hybride
techniek met de CVT wel zouden bevallen. Maar na een proefrit overtuigd
dat dit een mooie vervanging voor de RX-8 is.

Na wat zoeken een mooie blauwe F-sport gevonden en na een bezoek
aan de dealer besloten deze te kopen. Aanstaande dinsdag kan ik hem ophalen.

Niet zo zeer iets missen, maar de RX-8 is 20 jaar oud. Wat wel meespeelt is dat het verbruik van 1 op 8 a 9 met de huidige brandstofprijzen niet echt leuk meer is.
De RC is ook veel luxer wat een mooie verbetering is.

De naam RX2RC klinkt niet helemaal als een overstap naar een ander merk. RX82RC is misschien beter. ;)
In ieder geval: Welkom hier! We zien uit naar wat foto's van die mooie RC.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Welkom op ons onvolprezen forum Martin.
Veel veilige, probleemloze en bovenal plezierige kilometers toegewenst met je RC.
Was wellicht aan je aandacht ontsnapt: we zijn hier dol op foto's.

Mazda RX8, vond het een prachtige voiture toen ze in de Nederlandse showrooms haar opwachting maakte. Heel af en toe zie ik er nog wel eens eentje in het wild voorbijkomen.
Maar ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom er naast de versie met de wankelmotor nooit een versie met een potente 5 cylinder uit de rekken van Volvo [waar Ford toendertijd ook een stevige vinger in de pap had] op de markt gebracht is.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Welkom hier.
In 2011 heb ik ooit zitten twijfelen om een RX8 te kopen, maar ben toen uitgekomen bij een Lexus IS200. Sindsdien verslaafd aan het merk Lexus 😅

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Higgie
Ook hier een RX-8-twijfelaar 😅. Maar dan voor de hobby. ‘k Heb nu een 99’er MX-5 maar wil wel iets comfortabeler met airco bijvoorbeeld, cruise control is ook welkom. Een RX-8 is heel wat comfortabeler in dat opzicht, ook wat ruimer en gaat nog een tandje harder. Ik rij daarentegen met net zo veel plezier in de IS met heel wat meer comfort en luxe, al laat die zich niet zo speels rijden 😁

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Higgie
Welkom Martin

Prima keuze om de RC als opvolger van de RX8 op de korrel te hebben.

Veel veilige km's gewenst.

Welkom hier in dit leuke forum Martin! Dat is een behoorlijk contrast van een RX 8 naar en RC 300h F-Sport. Maar snap de economische gedachte deels. Het extra verbruik kan waarschijnlijk niet op tegen de aankoopkosten van de RC. Maar je hebt natuurlijk een veel nieuwere auto met een veel stijvere koets etc. Loopcultuur van de wankelmotor is niet te vergelijken met de RC en waarschijnlijk veel soepeler. Kun je daar wat over zeggen? Veel plezier met het ophalen en bezit!

De blauwe RC stond al glimmend te trappelen … 😁😃

Ik was er even voor een brommetje in de kachelventilator … bleek een loszittend type-stickertje te zijn wat flapperde.

Welkom. Dat wordt een mooie dag dan morgen. Veel plezier met de aflevering. En natuurlijk zien we dan graag de foto's tegemoet.

De blauwe RC stond al glimmend te trappelen … 😁😃

Ik was er even voor een brommetje in de kachelventilator … bleek een loszittend type-stickertje te zijn wat flapperde.
Ah, daar! 😄

RC blauw_1.jpg

RC blauw_2.jpg

Jaaaa, die is ZEKER erg mooi! Toch wel mijn perfecte kleurencombi 🥰

Ook niet als er een oldskool V8 in zou liggen?
Oef....tempting!
Iets met veel power kan ik zeker waarderen, zolang het er maar niet extravagant uitziet. Spoilertje of leuke wielen prima, maar that's it.

Maar volgens mij kapen we iemands voorstel topic :LOL:

@GeraldH Even niet aan gedacht dat Lexus een RX heef, RX82RC is dan beter ja. :rolleyes:

@levensnevel Een vijfcilinder zou de zere goede wegligging geen goed
doen. De wankelmotor is zeer compact en ligt daardoor bijna in het midden
van de auto. Meer gewicht in de neus zou de gewichtsverdeling verpesten.
Nou zou hij best meer vermogen kunnen gebruiken, een turbo is dan beter.

@D43m0n MX-5 is ook heel leuk, maar weinig ruimte. Een RX-8 heeft ook wat
nadelen, als je veel kleine stukjes rijd, is de kans op motorschade vrij groot.

@Bobusa Een wankelmotor is een echte toerenmotor, pas bij 4500 toeren zijn maximum koppel
wat dan wel blijft tot 7800 toeren de begrenzer in grijpt. Dat betekent dat je
sneller moet terugschakelen, wat bij lage toeren gebeurt niet veel. De motor is wel
trillingsvrij en geeft een speciaal geluid.

@Paniekje Het is inderdaad die blauwe, jouw rode en deze blauwe kleur zijn
toch wel de mooiste kleuren voor de RC. Foto's zal ik gauw posten.