Ik heb recent een RX450h+ Fsport line aangeschaft. Heb met beiden gereden de NX en RX. Vindt het verschil in het rijden zelf niet heel groot (allebei 450h+ motor). Reden dat ik voor de RX gekozen heb:
1. Mooier (maar dat is persoonlijk natuurlijk, zeker de Fsport is echt mooi in het wild...).
2. Trekgewicht, NX nieuw af fabriek met trekhaak 1500kg echter 1000kg bij later inbouw, dat is geen optie voor mij. Dit maakt de zoektocht naar een jong gebruikte erg beperkt. RX is gewoon 2000kg bij later inbouwen.
3. Meer ruimte, NX voelt aan de binnenzijde niet ruimer als de IS die ik inruilde, ook de kofferruimte is niet heel ruim. Maar voor de RX geldt ook dat er andere merken van gelijk formaat zijn die meer inhoud bieden (maar die wil ik dan weer niet). Aan de andere kant is de RX ook wel weer een behoorlijk grote auto, da's toch wel effe wennen. Cameras rondom zijn erg nuttig...
4. Prijs, de RX die ik kocht was 10 maanden oud en was ongeveer even duur als een nieuwe NX Fsport. Veel waarde voor geld (blijft natuurlijk een erg dure auto, je schudt het niet even uit je mouw als particulier...).
5. Heb toch echt het idee dat de geluidsinstallatie van de RX net wat beter klinkt, ben hier erg tevreden over. Het is geen ML (hoe moet dat dan wel niet klinken denk ik dan wel eens).
Zijn er ook nadelen tov de NX? Ja, Android auto werkt in principe alleen maar bekabeld en aangesloten op de 'enige USB data' aansluiting van de auto. Dit is er dus maar 1 en zit onder het klepje net voor de schakel handle. Deze moet je dus open zetten om je mobiel aan te kunnen sluiten. Dat is toch echt niet van deze tijd....
Ik heb het nu opgelost dmv een bluetooth dongle, dat werkt op zich wel ok. Maar de verbinding valt soms wel eens even weg, het is niet 100% feilloos. Ook heb ik mijn muziek nu op mijn mobiel moeten opslaan ipv een USB stick, er is immers maar 1 USB data aansluiting waar nu de dongle in zit. Echt onbegrijpelijk en ik heb er nog steeds moeite mee om dit te accepteren, dit kan eigenlijk echt niet als je het mij vraagt voor een moderne auto in deze prijsklasse.
Tja, het sluiten van de deuren. Mee eens, je moet ze behoorlijk dicht slaan, moet ik ook nog steeds aan wennen. Nu staat die van mij thuis in de garage en ik laat de ramen altijd wat open staan, dat scheelt alles.