Genesis nu ook in Nederland, concurrentie voor Lexus?

SanookH

Actief
23 mrt 2024
397
389
63
Is Genesis een concurrent voor Lexus?
Dan denk ik dat je met nieuwe modellen jezelf zou moeten introduceren in Nederland, en niet met auto's die al enige jaren meehobbelen en eigenlijk al achterhaald zijn

Laatst bewerkt:
:cool: Je moet nooit te veel geloof hechten aan een "gladde autoverkoper".....

Het introduceren van een "premium merk auto" (in wezen een auto met een aantal extra's waar je minder extra voor hoeft te betalen als ze niet in Duitsland worden gemaakt) is een kwestie van keuzes, geduld, lange adem en aanvankelijk ook het beschikbaar zijn van ruime middelen.

Of dat bij Hyundai gaat lukken, is af te wachten. De standaard Hyundai modellen hebben inmiddels terecht een behoorlijke mate van populariteit weten te verwerven. Daar zag het aanvankelijk zeker niet naar uit, maar sinds Kia daar min of meer aan de touwtjes trekt, is er veel verbeterd. Je kunt de gang van zaken vergelijken met destijds de introductie van Datsun/Nissan en Toyota in Europa. Het heeft best lang geduurd voordat die merken succesvol waren.

Het introduceren van "premium cars" kun je in zijn algemeenheid geen groot succes noemen. Vele kennen, zeker in Europa, een tamelijk kwijnend bestaan - een zekere mate van succes in de VS biedt geen garantie dat het in Europa ook lukt.

Het kopen van een auto gaat gepaard met allerlei emoties die niets met de vervoersbehoefte van doen hebben. De Duitse drie zijn er wereldwijd in geslaagd daar behoorlijk op in te spelen en daar ook een stevig prijskaartje aan te hangen. Cadillac lukt dat ook in de VS, maar daar buiten koopt niemand zo'n ding.

Inmiddels is uit allerlei onderzoek ook duidelijk geworden dat "premium" niet noodzakelijk ook betekent dat er bij alle "premium" modellen gerekent kan worden op een bij normaal onderhoud nagenoeg storingvrij gebruik over vele jaren.

De kans dat het deze keer wel lukt, lijkt me tamelijk onzeker.

Lexus heeft in de loop der jaren een zeer goede reputatie opgebouwd. Toch heeft dat in Europa niet tot hoge verkopen geleid. Het is niet voor niets dat Lexus wordt verkocht bij een beperkt aantal Toyota dealers. Een bedrijf dat alleen nieuwe Lexus auto's aanbiedt, zal niet kunnen overleven. Hetzelfde geldt voor "premium auto's" van andere Aziatische merken - alleen daarmee redt je het op den duur waarschijnlijk niet.

Het is maar wat je verstaat onder die term premium. Wat mij betreft heeft Genesis de schijn tegen. Xedos, Acura, Infiniti zijn een aantal Japanse “premium” merken die het hier niet gered hebben. Aan de betrouwbaarheid zal het niet gelegen hebben en aan de klantgerichte benadering waarschijnlijk ook niet. Net zoals Cadillac alleen lijkt aan te slaan in de VS en in Frankrijk relatief veel meer Peugeot, Renault en Citroën rond rijdt dan in de rest van Europa. Het is deels imago en deels chauvinisme (patriotisme?) wat bijdraagt aan een succes van een merk? Een reputatie opbouwen kost nou eenmaal tijd. En dan verwijzen naar een ander werelddeel dat een Acura, Infiniti, Genesis of Lexus goed verkoopt omdat (vul maar een verkooppraatje in) is geen garantie voor succes in Europa.

Ik moet het eerst nog zien. Naast Mercedes, BMW en Audi is het een beetje Volvo en een beetje Lexus op de Europese wegen. Infini heeft zich rap weer teruggetrokken van de Europese markt. Vermoed dat prijs voor een deel het verschil zou kunnen maken voor Genesis, maar als je kijkt naar het kwalitatief betere en prijstechnisch voordeliger productaanbod van Lexus, belooft dat voor de Koreanen nog niet veel goeds.

Als de Genesis G90 hier leverbaar was had ik mijn LS nooit gekocht.....
Meh, ik kan niet bepaald enthousiast worden van dit interieur:
1774278612634.png
Dan vind ik een Lexus toch meer stijl hebben.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: HondaFan