Tank Lexus IS250 is nooit helemaal vol?

SHADYNXV

Nieuw hier
17 aug 2024
3
0
1
Goedenavond heren (of dames),

Ik ben sinds de zomer van 2024 in het bezit van een mooie zilveren, exective uitvoering IS250 en ben er nogsteeds erg blij mee.
Cosmetisch moest er een hoop gebeuren, maar hij schakelde goed en leek motorisch goed te zijn. Dus de cosmetische punten heb ik voor lief genomen en ben ik nu langzamerhand aan het verhelpen.

Echter was er wel een dingetje waar ik tijdens het bezichtigen van de auto niet achter was gekomen:

De tank geeft nooit aan helemaal vol te zijn.

Dingen die mij opvallen;

- De tank geeft nooit aan helemaal vol te zijn, maar lijkt wel iedere keer de range te herberekenen bij elke volgende rit. Deze past hij iedere keer omhoog aan. Dus als ik bijvoorbeeld rit 1 eindig met 200km range, dan is mijn range bij aanvang van rit 2 ineens hoger, namelijk bijvoorbeeld 230km.
- Als het low fuel lampje gaat branden moet ik de auto minimaal voor de helft vullen anders past de auto de range niet aan. Het naaldje van de brandstofindicatie beweegt ook niet mits ik minimaal 50% bij tank.
- Tijdens het tanken slaat de slang iedere keer af, ongeacht hoe ik hem erin steek.
- Als ik tank wanneer het low fuel lampje brand, kan ik er telkens max 56L in gooien voordat mijn tank overstroomt (is al 1x gebeurt helaas) terwijl de maximale inhoud van de tank 65L is, toch?

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zat te denken aan het EVAP systeem, maar hopelijk heb ik het mis en hebben jullie een idee.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Als ik tank wanneer het low fuel lampje brand, kan ik er telkens max 56L in gooien voordat mijn tank overstroomt (is al 1x gebeurt helaas) terwijl de maximale inhoud van de tank 65L is, toch?
Dit is mijn ervaring met iedere Lexus tot nu toe.
Ik denk dat ze gewoon niet graag hebben dat je zonder brandstof langs te weg komt te staan, want slecht voor het imago

• Leuk
Waarderingen: Namssam
Dit is mijn ervaring met iedere Lexus tot nu toe.
Ik denk dat ze gewoon niet graag hebben dat je zonder brandstof langs te weg komt te staan, want slecht voor het imago
Haha, maar is het dan ook normaal dat een volledige tank maar 372km aan range weergeeft? Ik weet dat deze auto niet de zuinigste is, maar dit is wel heel weinig voor een volle tank. Ik denk heel eerlijk gezegd dat de werkelijke range meer is dan hij aan geeft. Dit vanwege de constante herberekening naar boven zoals ik in mijn 1e post heb aangegeven. Ik vind het een beetje apart allemaal.

Haha, maar is het dan ook normaal dat een volledige tank maar 372km aan range weergeeft? Ik weet dat deze auto niet de zuinigste is, maar dit is wel heel weinig voor een volle tank. Ik denk heel eerlijk gezegd dat de werkelijke range meer is dan hij aan geeft. Dit vanwege de constante herberekening naar boven zoals ik in mijn 1e post heb aangegeven. Ik vind het een beetje apart allemaal.
Ik doelde enkel het stuk dat het lampje snel aan gaat. In mijn ervaring is de range wel vrij consistent (maar ik kijk daar nauwelijks naar)

Mijn IS250 is ook Lang geleden, dus durf niet met zekerheid te zeggen hoe die met zijn range on ging

De auto berekent zo ongeveer de range op basis van de gemeten vulgraad van de tank en het gereden aantal km na de laatste keer tanken. Dat op zich brengt een zekere onnauwkeurigheid met zich mee omdat zowel het meten van de vullingsgraad als het tellen van de afgelegde afstand niet door precisieapparatuur wordt gedaan. Dat verklaart echter niet de aard van de klacht.

De hoeveelheid brandstof in de tank wordt waarschijnlijk bepaald door een vlotter, min of meer volgens het principe van een spoelmechanisme bij een toilet. Uit je beschrijving krijg ik het idee dat om de een of andere reden de volledige bewegingsuitslag van de vlotter af en toe niet beschikbaar is, maar dat vlotteruitslag af en toe wordt beperkt omdat bijvoorbeeld een ontluchtingsslang of klep om een of andere reden af en toe "in de weg " zit.

Mijn advies zou zijn de beweeglijkheid van de vlotter te (laten) controleren. Op zich is dat niet al te moeilijk, maar waarschijnlijk zal, voordat de vlotter kan worden gedemonteerd en gecontroleerd, eerst de tank onder de auto vandaan moeten worden gehaald. Bij een auto op de brug gaat dat een stuk eenvoudiger dan dat hij op een oprit staat en je er onder moet gaan liggen.

• Leuk
Waarderingen: Xenon