Lexus TZ is coming

Beetje hoekig en Range Rover achtig en minder een Lexus in mijn ogen. Minder originele vormgeving zoals de gedurfde nieuwe ES. Wel mooi dat verlichte Lexus logo aan de achterzijde. Jammer dat de 2026 RZ dat niet heeft gekregen.

Ze blijven voor betrouwbare technologie gaan met de max. 150 kW laadvermogen. Goede zaak, gaan de batterijen mooi lang mee.

Verder de nieuwe intereur stijl, ben daar niet zo enthousiast over. Ook verschrikkelijk saai, alles zwart, lijkt wel een Toyota 🤔

Ik mag toch aannemen dat er ook wit, beige, bruin en eventueel rood interieur mogelijk wordt, met hout, aluminium en andere accenten.

Ik vind het wel een fraaie bak om te zien op het eerste gezicht. Maar een lekkere V8 erin zou hem niet misstaan, dat zit er uiteraard niet in. Maar wat mij betreft een mooie uitbreiding van het gamma van Lexus.

• Leuk
Waarderingen: Lustigson
Een beetje? Beetje veel!
Vind ik 'm mooi? Neuh.
Maarja, SUV-achtigen zijn momenteel wel populair dus dit is een logisch model.

Die blauwe sfeerverlichting van binnen zou ik gelijk uitzetten. Is ook wel weer een modeverschijnsel (hoop ik).
Is de sfeerverlichting niet aan te passen? In de RX is uit of een eigen kleur mogelijk.

Ik vind hem wel gaaf, maar zonder hem te kennen slaat de range anxiety al toe. Ik zie dat mijn EX 28 kWh gebruikt per 100 km op de snelweg en verwacht dat dit niet veel beter zal zijn met de TZ. Ik vermoed dat er n de praktijk men ergens rond de 300 km aan range haalt. Het gewicht van de auto schat ik op 2500-2700 kg. Dat is echt zwaar en dat is zonder passagiers, met passagiers kan je wel bijna aan een vrachtwagen rijbewijs.

Doe mij maar een licht gewicht RX 🫣.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Johno en Lustigson
Ik vind hem wel gaaf, maar zonder hem te kennen slaat de range anxiety al toe. Ik zie dat mijn EX 28 kWh gebruikt per 100 km op de snelweg en verwacht dat dit niet veel beter zal zijn met de TZ. Ik vermoed dat er n de praktijk men ergens rond de 300 km aan range haalt. Het gewicht van de auto schat ik op 2500-2700 kg. Dat is echt zwaar en dat is zonder passagiers, met passagiers kan je wel bijna aan een vrachtwagen rijbewijs.

Doe mij maar een licht gewicht RX 🫣.
Voorlopige technische gegevens
Voorlopige prestatiegegevens van het TZ prototype en technische specificaties worden hieronder weergegeven (alle gegevens blijven voorlopig totdat het model is goedgekeurd):
Lengte (mm)5,100
Breedte (mm)1,990
Hoogte (mm)1,705
Wielbasis (mm)3,050
Laadvolume VDA min.-max. (l)290 – 2017
Gewicht (kg)*12,630
Trekgewicht – geremd (kg)1,500
Bandenmaat*1255/45R22 255/55R20
Minimale draaicirkel (m)10,8 (met DRS) 11,6 (zonder DRS)
AandrijflijnDIRECT4 all-wheel drive
Max systeemvermogen (kW / DIN pk)300 / 407.8
Motor voorMax. power (kW / DIN pk)167 / 227
Max. koppel (Nm)268.6
Motor achterMax. power (kW / DIN hp)167 / 227
Max. koppel (Nm)268.6
Acceleratie 0-100 km/h (sec)5.4
Batterij capaciteit (kWh)95.82
Laadtijd DC, 150 kW, 10-80% SoC (min)approx. 35
Bereik (km)Up to 530
*1 Wisselt per land en specificatie
De bestuurder kan de Range-modus selecteren om de potentiële actieradius te maximaliseren. Dit beperkt het vermogen en de voertuigsnelheid om vertraging te verminderen en onnodig accelereren en remmen te vermijden.

• Leuk
Waarderingen: Johno en HondaFan
Minimale draaicirkel (m)10,8 (met DRS) 11,6 (zonder DRS)
Ik ken DRS wel uit de Formule 1 maar wat betekent dit hier?
Grotere draaicirkel vind ik best wel een dingetje, heb ik met mijn NX best wel hinder van (terwijl deze nog niet eens groot is). 4 wiel besturing lijkt me daarom soms wel een mooie oplossing maar niet veel auto's die dat hebben.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Grotere draaicirkel vind ik best wel een dingetje, heb ik met mijn NX best wel hinder van (terwijl deze nog niet eens groot is). 4 wiel besturing lijkt me daarom soms wel een mooie oplossing maar niet veel auto's die dat
Dynamic Radius System?
Dynamic Radius Steering?
Dynamic Ratio Steering?
🥹

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Grotere draaicirkel vind ik best wel een dingetje, heb ik met mijn NX best wel hinder van (terwijl deze nog niet eens groot is). 4 wiel besturing lijkt me daarom soms wel een mooie oplossing maar niet veel auto's die dat hebben.
Enige wat ik zo kan bedenken is D. Rear Steering.
Net als dat de 4GS F-sport meesturende achterwielen heeft. Verkort dus de draaicirkel.

🤔 Bij een elektrische versie van de TX kan het haast niet anders dan dat het betekent:

Disappointing Range Score

Uitleg op het interweb :

“A disappointing range score often refers to electric vehicle (EV) range estimates that fall significantly short of advertised figures. This is frequently driven by external factors such as cold weather, high-speed motorway driving, or inefficient driving habits rather than an immediate battery failure.”

😁😇

Zet er een KIA logo op en ik had het ook geloofd. Nee, ik vind 'm niet mooi, maar dit is blijkbaar wat mensen tegenwoordig willen. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik een uitzondering ben.

• Leuk
Waarderingen: JaccoHWTK
Zet er een KIA logo op en ik had het ook geloofd. Nee, ik vind 'm niet mooi, maar dit is blijkbaar wat mensen tegenwoordig willen. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik een uitzondering ben.
Je bent zeker geen uitzondering! Ik denk er net zo over.

En is dit wat mensen zelf willen of wat ze opgedrongen krijgen?