‘Doek’ geluid

Rayminidas

Actief
30 okt 2024
101
134
43
Een machtig mooie en fijne wagen gekocht. RX450H President, nov 2009, 166dkm. Gelijk tijdens de eerste uren in eigendom hoorden we een geluid ‘doek’. Goed hoorbaar. Het lijkt random op te treden. Bij lage snelheden tot zeg 50kmph. Het is niet reproduceerbaar. Bv niet als ik zeer langzaam rijdend met tot max uitsturend een parkeerhaven uitrijd. Vanavond de wagen wezen showen bij mijn broertje en hij was verbaast hoe rustig, luxe en mooi afgewerkt de wagen is. Hij rijdt zelf in een recente Volvo XC60 plug in hybride.
We hebben een kwartiertje gereden en het geluid zeker 4 of 5x gehoord. Over een gewone drempel, bij optrekken bij verkeerslicht, optrekken en direct insturen, en nog een keer waarvan ik de omstandigheden niet herinner maar het geluid was wat harder en leek mid-onder te zijn, ter hoogte van de armleuning. Mijn broer geeft aan dat het zeker niet goed is en dat weet ik ook, Lexus moet stil zijn….
De verkoper geeft aan dat RX-en daar vaker last van hebben. Kan geen kwaad. Hij heeft al eens bij een RX alle vier de luchtveringveerpoten vervangen wat geen oplossing bleek.
Als het vaker voorkomt bij RX-en dan zullen die zeker ook hier bekend zijn en hoor ik heel graag wat de oorzaak was.

Met een vriendelijke groet van Raymond

De verkoper geeft aan dat RX-en daar vaker last van hebben. Kan geen kwaad.
Dat zou ik als verkoper ook gezegd hebben 🤨

Klinkt als iets in de ophanging.
Gebeurt het vnl als je over een wat hobbelige weg rijdt, of iets waarbij de rubbers in de ophanging iets 'doen' (schokjes opvangen).
Of juist bij veel sturen?
Of speelt het ook als je rustig over een vlakke weg rijdt?

Of heeft het te maken met het overschakelen van ICE naar electra of v.v.? (te zien aan het EV lampje).

Zaken uitsluiten is net zo belangrijk/nuttig als proberen te achterhalen wanneer het wél optreedt.

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas
Ik heb ook wel wat last van 'bonkjes' in het onderstel, voornamelijk over korte drempels en klinkerwegen. Ik heb mijn garage gevraagd (mijn broertje) om het onderstel te controleren op speling, bijvoorbeeld de stabilisatorstangen etc.. Hij kon niets vinden. Voor mezelf doe ik het nu maar af als een 'stug onderstel', ik had de auto eerlijk gezegd ook comfortabeler verwacht. Voordeel: je kunt best hard door de bocht.

Het echt duidelijk waarneembare 'doek, kloenk, krak, bonk, etc.' geluid was bij mij het toplager van de rechter voorvering. Bijvoorbeeld achteruit inparkeren volledig ingestuurd zorgde voor het geluid. Maar ook zachtjes manoeuvrerend door krappe straten. Boven de 30km/h is dat nooit voorgekomen.

Bij jouw auto zal het dus iets anders zijn?

• Leuk
Het echt duidelijk waarneembare 'doek, kloenk, krak, bonk, etc.' geluid was bij mij het toplager van de rechter voorvering. Bijvoorbeeld achteruit inparkeren volledig ingestuurd zorgde voor het geluid. Maar ook zachtjes manoeuvrerend door krappe straten. Boven de 30km/h is dat nooit voorgekomen.
Hoi Pim, dank voor het meedenken. Daarstraks hoorde ik een serie geluiden achter elkaar bij scherp sturen. Toplager….? Eerder vandaag een iets harder geluid bij de rem loslaten-sturen en weg rijden vanaf stoplicht dat in de bocht zit. Deze voelde ik ook iets in het stuur. Gisteren en vandaag lijken de geluiden vaker voor te komen.

Eerst maar eens wat simpels controleren ; zitten alle wielmoeren/bouten nog op het juiste aanhaalmoment vast ?
Heb ik zelf een keer gehad vroeger, 2 loszittende bouten vd 5. Klonk ook verontrustend.
mvg,

• Leuk
Hoi Pim, dank voor het meedenken. Daarstraks hoorde ik een serie geluiden achter elkaar bij scherp sturen. Toplager….? Eerder vandaag een iets harder geluid bij de rem loslaten-sturen en weg rijden vanaf stoplicht dat in de bocht zit. Deze voelde ik ook iets in het stuur. Gisteren en vandaag lijken de geluiden vaker voor te komen.
Ik voelde het ook in het stuur. Eigenlijk zijn de toplagers ook het voornaamste euvel bij deze auto's. Men heeft het dan ook wel eens over het geluid van een kapotte homokineet. Maar bij de RX gaan die (voor zover ik weet) nooit kapot.

Maar goed, inderdaad eerst maar eens afwachten en goed luisteren/voelen.

Eerst maar eens wat simpels controleren ; zitten alle wielmoeren/bouten nog op het juiste aanhaalmoment vast ?
Heb ik zelf een keer gehad vroeger, 2 loszittende bouten vd 5. Klonk ook verontrustend.
mvg,
Daar zeg je wat, nadat ik wat voelde in het stuur dacht ik direct aan de schijven, want de verkoper heeft die zelf vervangen. Even afgeleid zijn door vele berichtjes etc en je vergeet zó iets. Vroeger toen ik veel motor reed, heb ik mijn motor na een beurt teruggekregen mijn bijna losse remklauwen, de bouten waren met de hand 1 cm ingedraaid….. Menselijke fouten die onbedoeld zomaar kunnen gebeuren.
Wielen zijn er ook vanaf geweest ivm montage nieuwe schoenen. Zou het zomaar kunnen zijn. Ga direct ff checken. Gaten moeten niet gaan lubberen…..

Daar zeg je wat, nadat ik wat voelde in het stuur dacht ik direct aan de schijven, want de verkoper heeft die zelf vervangen. Even afgeleid zijn door vele berichtjes etc en je vergeet zó iets. Vroeger toen ik veel motor reed, heb ik mijn motor na een beurt teruggekregen mijn bijna losse remklauwen, de bouten waren met de hand 1 cm ingedraaid….. Menselijke fouten die onbedoeld zomaar kunnen gebeuren.
Wielen zijn er ook vanaf geweest ivm montage nieuwe schoenen. Zou het zomaar kunnen zijn. Ga direct ff checken. Gaten moeten niet gaan lubberen…..
Net alle bouten van de voorwielen gecheckt, voelen strak aan. Met de hand geen beweging in te krijgen, auto beweegt wel iets 😇. Gelukkig geen alarm afgegaan

Ik zou de toplagers laten controleren. Het is geen lichte wagen, die RX, en er ligt een beul van een motor voorin. Die lagerpunten dragen de volle last voorin en bij remmen verplaatst zich heel wat massa naar de vooras. Ze krijgen heel wat te verduren. Lijkt mij niet ernstig overigens en ook niet bijster kostbaar, als het dat is!

• Leuk
Maar, met alle respect, je hebt de auto toch met 6 maanden garantie gekocht?
Dan lijkt het me dat ''dit hebben RX'en vaker'' niet echt het antwoord is. Ik weet dat de verkoper overal wel contactjes heeft, met bedrijven die Lexus kennen en dit minstens voor je na kunnen kijken. Dan kun je vervolgens met de verkoper in conclaaf hoe hij dit voor je kan oplossen of dat jullie het bijv. 50/50 doen.

Ik zou de toplagers laten controleren. Het is geen lichte wagen, die RX, en er ligt een beul van een motor voorin. Die lagerpunten dragen de volle last voorin en bij remmen verplaatst zich heel wat massa naar de vooras. Ze krijgen heel wat te verduren. Lijkt mij niet ernstig overigens en ook niet bijster kostbaar, als het dat is!
Controle kan nooit kwaad natuurlijk.

Na vandaag ben ik vrij zeker dat het de toplagers zijn. Treed hoofdzakelijk op bij heel kleine of grotere stuurbewegingen. Bij bocht uitsturen een reeks achter elkaar. Gelukkig heb ik goede garantie, maar je bent de wagen een x tijd kwijt.... Beetje scrollend kom ik erachter dat totale vervanging niet meer aan de orde is. Staat iid in ons Forum ook enkele keren vermeld. Vervanging met een mooie refurbished hoeft ook niet meer. Zelfs het uitslijpen hoeft niet meer. Beter ook, wan de slijpgroeven worden naderhand weer dichtgelast wat het lager enorm doet opwarmen. Smeermiddel loopt weg en afdichtingen smelten. Althans dat lijkt mij. De cup waar het lager in zit kan verwisseld worden. Waarschijnlijk wel wat extra montagetijd, maar dit is op -het vervangen van een veerpoot na- een hele nette, goede oplossing.

Bijlagen

• 493147853_122151341372429698_4739114583533178681_n.jpg
    493147853_122151341372429698_4739114583533178681_n.jpg
    19 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Inderdaad vervangen ze die dingen inclusief de lagers. Ik heb dit onder garantie laten doen bij Louwman Breda. Woensdagochtend gebracht en vrijdagmiddag weer opgehaald (was donderdag al klaar). Geen idee verder hoeveel tijd het kost en wat ze allemaal loshalen of precies doen, dat wordt allemaal niet verteld.

• Leuk