16" met ET 38?

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
Hallo, ik heb een vraag namenlijk: gaan 16 inch lichtmetaalen wielen passen onder een is200 uit 2002?
Ik weet dat de origineele velgen een et waarde van 50 hebben.
Maar op diverse site's als je zoekt naar licht metalen velgen (voor winterbanden) geven ze meerdere malen aan dat 16" met een ET waarde van 38 past....?
Is er mischien iemand op het forum die ervaring heeft met deze maat velgen?

Hallo Marcelis,

Ik heb onlangs 16" velgen met een offset van 37mm en een breedte van 7J (met 205/55/16 band) gepast onder een IS200: past aan de voorzijde eigenlijk net niet (komt net iets buiten de spatbordrand).

Groet,

Frank.

Okay toppie, hier heb ik wat aan!
Dus het is gewoon vern**ken van je lagers als ik het even zo mag zeggen?
Het valt mij op dat er veel automaterialenzaken zijn die enkeld naar de steek en de centeras kijken, ze doen alles om te verkopen maar echt klantgericht vind ik dit niet.
Of zie ik iets over het hoofd?

Naast het feit dat het met name de buitenste wiellagers meer belast (lijkt me nog niet zo'n probleem als je het qua ET-waarde en velgbreedte niet te gek maakt) verander je de spoorbreedte van de auto: mijn ervaring is dat dit het stuur- en rijgedrag niet ten goede komt. Centimetertje breder rubber erop en verder niet te veel aan prutsen (of je moet de engineeringsvaardigheden van Japanse ingenieurs in twijfel trekken).

Nee, ben niet op zoek naar een discussie met een Japanse inginieur ;-)
Ja, ik ben wel opzoek naar goed advies, dus als ik toyboy goed begrijp zou het moeten kunnen? (zonder brokken)
Aangezien het toch om winterwielen gaat en je er dus pakweg een maand of 3 mee rijdt zou het niet te veel problemen moeten opleveren als ik je goed begrijp..?