1e maal Lexus eigenaar

Advaita

Hoort erbij
19 jun 2024
48
74
18
Hallo allemaal,

Ik mag mij vanaf volgende week de trotse eigenaar noemen van een 2012 ct200h.
Vandaag een proefritje gemaakt en was gelijk verkocht, wat een rust en comfort.

Vind het ook gewoon een mooie stijlvolle auto.
Screenshot_20240619_194245_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik lees veel berichten over de EGR en lekkende koppakking voor dit bouwjaar.
De km.stand is 76000, is het verstandig om de EGR gelijk helemaal schoon te maken?

Mocht iemand nog tips, vragen of opmerkingen hebben hoor ik dat graag.
 
Even het pijpje loshalen tussen EGR klep en inlaatspruitstuk. Als deze goed vuil is, is reiniging op z'n plaats: pijpje, klep en inlaatspruitstuk. De koeler hooguit de luchtspuit er eventjes op (doe wel iets van een mondkapje op!). Je ziet vaak dat ze deze helemaal van binnen op gaan poetsen. Geloof mij maar dat je na een rondje rijden, weer niet door de koeler kunt kijken..
Pijpje vrijwel schoon: even pijpje schoonmaken nu je 'm toch vast hebt en lekker rijden. Naar mijn beste weten is de EGR overigens niet de hoofdoorzaak van de lekke koppakkingen.
Overigens, als ik heel eerlijk ben, had je dit beter even bij Gielen kunnen leggen. Neem aan dat de wagen een afleveringsbeurt krijgt, hadden ze meteen dit mee kunnen nemen.
 
Dank jullie wel voor alle tips en
advies.
De auto krijgt inderdaad nog een afleverbeurt, zal het met ze opnemen.

Is het raadzaam om de koppakking en bouten preventief te vervangen bij een bepaalde km. stand?

Gaaf en informatief forum!!
 
Mooie bolide! Veel rijplezier! Koppakking etc geen last van gehad (2011) bij z'n jaarlijkse beurten ook geen opmerkingen erover. Maar zoals altijd: Voorkomen is beter dan genezen :coffee:
 
  • Leuk
Waarderingen: Advaita
Mooie bolide! Veel rijplezier! Koppakking etc geen last van gehad (2011) bij z'n jaarlijkse beurten ook geen opmerkingen erover. Maar zoals altijd: Voorkomen is beter dan genezen :coffee:
Dank je wel!!
Goed om te horen dat het bij goed onderhoud niet altijd fout hoeft te gaan.
 
Is het raadzaam om de koppakking en bouten preventief te vervangen bij een bepaalde km. stand?
Dat zou ik niet meteen gaan doen. Tenzij je natuurlijk een handige klusser bent, die een leuke uitdaging in zo'n klusje ziet. ;-)
Het is namelijk best een dure ingreep voor 'preventief', terwijl het wellicht niet in jouw bezit gaat gebeuren en wellicht is dit autootje zo'n geluksvogel: nooit.
Er rijden meer vroege CT's, Auris hybrids en Prius 3 rond zonder problemen, dan met problemen. De verhalen uit de USA komen wellicht wat bedreigend over. Maar je leest daar echt wel heftige problemen en veelal zijn het auto's die veel meer mankeren dan enkel een lekke koppakking. Ik vermoed dat het verschil tussen onderhoud, brandstof en in sommige staten het klimaat meespelen.

Met 76dkm hoef jij je echt nog geen zorgen te gaan maken. Ik heb mijn 2011 CT van ergens 150dkm naar de 230dkm gereden en toen ingeruild. Dat motortje spinde al die tijd als een tevreden kater. De nieuwe eigenaar ken ik toevallig en die heb ik ook niet gehoord over een koppakking. EGR heb ik persoonlijk nooit wat aan gedaan en ik vermoed de vorige eigenaar ook niet, gezien het geen voorschrift van Lexus is en hij altijd bij Lexus onderhouden is. De meeste gevallen zie je ook meer richting de 300dkm ontstaan, soms er nog wel een eindje overheen. En ja tuurlijk, er zullen weleens uitzonderingen zijn die bij 150dkm al aan de beurt zijn.. Maar dan denk ik persoonlijk meer aan wat @Ik heb ook een Lexus zegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Advaita
Ik ben best een handige klusser maar dit soort zaken zou ik toch uitbesteden.

Amerikanen zijn inderdaad goed in overdrijven en uiteraard speelt onderhoud, gebruik en klimaat omstandigheden een grote rol.
Fingers crossed dat dit mij bespaard blijft.

Fijn om te lezen dat de CT van jou zonder noemenswaardige problemen heeft gefunctioneerd.

De mijne is dealeronderhouden in Duitsland, van de 1e eigenaar en ziet er op wat gebruiksplekjes na gewoon nog goed uit, ook onder de motorkap.

Bedankt voor je reactie, heeft mij toch wat geruster gesteld.
 
Dat zou ik niet meteen gaan doen. Tenzij je natuurlijk een handige klusser bent, die een leuke uitdaging in zo'n klusje ziet. ;-)
Het is namelijk best een dure ingreep voor 'preventief', terwijl het wellicht niet in jouw bezit gaat gebeuren en wellicht is dit autootje zo'n geluksvogel: nooit.
Er rijden meer vroege CT's, Auris hybrids en Prius 3 rond zonder problemen, dan met problemen. De verhalen uit de USA komen wellicht wat bedreigend over. Maar je leest daar echt wel heftige problemen en veelal zijn het auto's die veel meer mankeren dan enkel een lekke koppakking. Ik vermoed dat het verschil tussen onderhoud, brandstof en in sommige staten het klimaat meespelen.
Ik ken wel iemand die het probleem had, maar ik weet ook dat diegene elke keer meteen het gas vol indrukt omdat ze binnen 2 minuten op de snelweg zit...


En welkom hier! Mede-Limburger, of alleen in Limburg gekocht?
 
  • Leuk
Waarderingen: Advaita en levensnevel
gefeliciteerd met je CT Advaita.
Veel veilige en probleemloze kilometers toegewenst.
Zo te zien heb je hem bij Gielen in het Weerterterland gekocht, dat is een kilometertje of tien bij mij vandaan.
Tijd voor een Lexus Weerterland meet ;-)
Voor eventuele sludge perikelen zou je ook eens bij onze buren van Toyota kunnen buurten
bijv. https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=16120
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Advaita
gefeliciteerd met je CT Advaita.
Veel veilige en probleemloze kilometers toegewenst.
Zo te zien heb je hem bij Gielen in het Weerterterland gekocht, dat is een kilometertje of tien bij mij vandaan.
Tijd voor een Lexus Weerterland meet ;-)
Voor eventuele sludge perikelen zou je ook eens bij onze buren van Toyota kunnen buurten
bijv. https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=16120
Dank je wel!!
De CT is gekocht bij Gielen in Heythuysen.
Maar een meet is natuurlijk altijd leuk.
Dank voor de link, ga k even induiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel