Ho, wacht even, er moet even wat opgehemeld worden :lol: . Toyota had wel altijd zeer goeie diesels. de oude 2.4 en 4.2 uit de terreinwagens, die dingen zijn oneindig. Me pa heeft 13 jaar de 1990 Hi-Lux 2.4 Diesel gereden, zo'n zelfde als in Top Gear. deze ging alleen ook de pijp uit :smile:
Fout hierbij was dat de auto was opgevoerd tot een voor 1990 leuke 130PK met een Turbo intercooler en dat de turbo gereviseerd moest worden om de 125.000 (stond in de papieren, maar wie leest dat nou). Op het laatst werd hij al sterker, een modernere Patrol 3.0Td hield hem echt niet bij. Er moest wel een drukgroep van een 4.2 in want die van de 2.4 trok hij steeds stuk
Roeten kon hij ook als de beste
Totdat de 256.000 kilometer mee gedraaide turbo nu toch echt wel aan revisie toe was en olie ging lekken, waardoor ??n cilinder droog liep en de zuigerveren braken. Lekkage is toen verholpen, maar ja, hij liep toen natuurlijk op drie poten. Maar wel doorgaan! dat ging natuurlijk niet lang goed, en op de afsluitdijk hield er nog een cilinder mee op. Toen was het einde verhaal.
Deze motor heeft heel lang boven z'n macht gepresteerd, en al was de turbo op tijd gereviseerd geweest had hij waarschijnlijk nog wel gedraaid. want olie verbruiken deed hij bijna niet. Er is toen een turboblok ingekomen. Maar het is nooit meer geworden wat het was kwa vermogen :sad: Nog een tijdje in gestuurd, en toen hebben we hem nog voor ?4500,- verkocht aan een Marokaan. De auto rijd nu nog rond in Afrika :smile:
Mijn achterbuurman heeft de HJ80 4.2TD landcruiser, net zo oud. weet niet meer z'n exacte KM stand, maar er staan tonnen en tonnen op. Altijd maar ??n tikje nodig om te starten 8)
Dit waren natuurlijk geen toonbeelden van effici?nte later in de jaren 90. Maar Toyota kon echt wel diesels maken :!: