3 maand stilstand

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Mijn 2011 ct heeft 3 maanden stil gestaan in de (droge) parkeergarage. Gevolg was een lege accu die naar even boosten de boel weer tot leven bracht.

De tank zat tijdens het stil staan half vol met e10.

Na 3 maanden stilstand merk ik niks aan het rijden. Alles voelt en rijdt nog net zo soepel als altijd. Is het verstandig alsnog een adaptief bij de brandstof te doen omdat e10 vocht aantrekt? Of om een tijdje 98 te tanken?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Als alles naar genoegen functioneert zou ik me er verder geen zorgen om maken. Mocht de motor alsnog minder mooi gaan lopen, dan is het nog vroeg genoeg om de resterende brandstof van een "medicijn" te voorzien. Overigens zijn moderne tanks voorzien van een voorziening die voorkomt dat een deel van de brandstof door verdampen zou kunnen ontwijken. Die voorziening zorgt er ook voor dat vocht uit de atmosfeer niet zomaar de tank binnen kan en daar eventueel condenseert. Bij het leegrijden van de tank zal er af en toe wat lucht toegelaten moeten worden om te voorkomen dat er in de tank te veel onderdruk ontstaat. Op die manier zou in theorie ook enig vocht in de tank kunnen komen. Wanneer de auto echter binnen stilstaat zal er echter nauwelijks benzine verdampen, en dus behoeft er ook nauwelijks lucht te worden toegelaten. De kans op het binnendringen van condenserend vocht is dus uiterst gering.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en AZ88