4 seizoenen banden

Nanook

Nieuw hier
10 dec 2023
2
1
3
Vraagje, we willen overstappen op 4 seizoenen banden er moet wel een sneeuwvlok op staan. Welke banden worden aangeraden voor op de lexus UX 250h F Sport Premium uit 2020
 
'Beter en best' zal er altijd zijn. Maar wij zijn uitermate tevreden met onze Pirelli Cinturato All Seasons SF2 slofjes in de maat 225-60-R18
 
Steek hier je licht eens op:


Ik denk niet dat er een band specifiek voor de UX te vinden is.

MIjn NX staat op Hankook 4 seizoenen banden, die kwamen 2024-2024 als 2e beste (na de Michelins) uit de testen en ik ben er content mee.
 
Bovenstaande Pirelli of de Michelin crossclimate.
Er zijn voldoende testgegevens te vinden wanneer je even “test vierseizoenenbanden” in Google intikt
 
Ja, gebruik een testsite, daar kun je de voor jou belangrijkste eigenschappen selecteren. Bij mij zou dat comfort zijn, de rest boeit me niets.
 
Ik volg. Eigenlijk wil ik volgende herfst pas all seasons kopen voor mijn UX maar het kan zijn dat ik toch deze winter nog overstap.

Mijn banden hebben nog prima profiel, wat dat betreft geen reden nu te wisselen. Dat zou dan ook niet zo duurzaam zijn.

Wel zijn het zomerbanden, dus mochten we een pittige winter krijgen dan moet ik of een winterset bijkopen of direct over op all seasons. Dat wordt dan natuurlijk all seasons.

Ook kom ik regelmatig net over de grens in Duitsland dus ook dat kan reden zijn eerder sneeuwvlokjes te kopen.

Mijn auto laat je elke drempel en richel voelen dus ik kijk al uit naar extra comfort.

Hmm eigenlijk weet ik het dus al... en veiligheid staat op 1 dus ja... ik lees mee. Michelin cross climate is zeker een optie en ik zal de testen eens vergelijken voor alternatieven (Pirelli, Hankook).

Mijn Auris had Nokians die uitstekend uit de tests kwamen, alleen al na 3 jaar / 45000 km kwamen ze er gecupt af, ondanks goede bandenspanning en jaarlijks plek wisselen. Dus tests zijn ook niet heilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Iets algemener en enigzins off-topic, ik neem het ongemak van het wisselen tussen zomer en winterbanden voor lief voor de (veel) beteren rijeigenschappen die beide type banden bieden.
Uiteraard snap ik dat voor veel mensen dit een economische keuze is en de 4 seizoen band steeds beter wordt. Maar wat krijg je daar eigenlijk voor? Een band die zowel in de zomer als in de winter niet uitblinkt en matige eigenschappen heeft in alle categorieën. Het is het enige contact met de weg mensen, daar moet je niet op besparen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Iets algemener en enigzins off-topic, ik neem het ongemak van het wisselen tussen zomer en winterbanden voor lief voor de (veel) beteren rijeigenschappen die beide type banden bieden.
Uiteraard snap ik dat voor veel mensen dit een economische keuze is en de 4 seizoen band steeds beter wordt. Maar wat krijg je daar eigenlijk voor? Een band die zowel in de zomer als in de winter niet uitblinkt en matige eigenschappen heeft in alle categorieën. Het is het enige contact met de weg mensen, daar moet je niet op besparen.
Voor mij is het meer de opslagruimte voor een extra set banden (met de juiste omstandigheden)...
Ik moet sowieso nieuwe banden (de huidige de originele van 6 jaar oud, Bridgestone Turanza/Firenza RFT) en zal dan waarschijnlijk ook kiezen voor de Michelin CrossClimate. Hopen dat deze meteen bijdragen aan het comfort.
 
Anderzijds zijn er zat dagen, waarop zowel een winterband als een zomerband niet voldoen en dus ook matige eigenschappen bieden, dat zijn van die dagen dat een all-season in het voordeel is. Ook zit je met tweemaal per jaar wisselen, die dagen kun je eigenlijk nooit perfect timen. Op zulke dagen is een all-seasonband in het voordeel. Immers zijn ze op winterse dagen beter dan de beste zomerband en op zomerse dagen beter dan de beste winterband. Goede hedendaagse All-seasons zullen pas in extreme situaties steken laten vallen, maar kom je die extremen wel tegen?
 
Mijn reden voor alle seasons was al die keren dat ik rond het vriespunt in de vroege ochtend naar het werk reed en met temperaturen boven de 10 graden, tot zelfs wel 20 graden weer terug. Die situatie komt veel vaker voor dan sneeuw.

Ik zag pas de tip om dan in de winter op all seasons te rijden en in de zomer op zomerbanden. Dat lijkt me ook wel wat.
 
Vier seizoenen, de zomer is er eentje van ...... op de pizza ook.
Ik rijd heel het jaar op quatro stagioni , al dat gewissel heb ik geen trek in.

Aangezien ik toch niet in het spiegeltje van Max zit te drukken ......
 
  • Haha
Waarderingen: Johnny Le
In onze kilometervreterdagen (60K km per 12 maanden) reden we van 01 Oktober t/m 30 Maart op Winterbanden en de rest van het jaar op Zomerbanden.
Sinds we met emeritaat zijn is onze kilometerhonger aanzienlijk gedaald (tot een 10K km per 12 maanden) en rijden we op ‘all seasons’ rubber.
Welk?
zie post #2 in dit draadje
 
Laatst bewerkt:
Ik zag pas de tip om dan in de winter op all seasons te rijden en in de zomer op zomerbanden.
Begreep dat je dan wel minimaal M+S (mud and snow) én de afbeelding met bergtoppen&sneewvlok moet hebben op je 4seasons banden.
Zoiets…
M+S en sneeuwvlok.png

Weet alleen niet of het met de veranderende wetgeving nog steeds verzekeringtechnisch geldig is in bijvoorbeeld Duitsland, etc.
 
Klopt, die komen er bij mij ook op.
De fatsoenlijke merken hebben alleen nog all season banden met het sneeuwvlok logo. Dat logo is in Duitsland verplicht.

Gisterochtend had ik dus mooi pech toen het kouder was dan gedacht en ik een stuk in Duitsland reed. Gelukkig goed gegaan maar verder toch maar even op de banden wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje
Ik heb inmiddels de Michelin Cross Climate onder de UX. Echt een wereld van verschil. Meer grip, minder geluid en vooral meer comfort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje