5W30 of 5W40

Stadswerker

Nieuw hier
23 apr 2013
1
0
0
Hallo allen, ik heb een IS250 Sport van 2006 met 190000 km
op de teller en de wagen is aan een servicebeurt toe.
Ik zit dus met de vraag of ik 5W40 olie kan gebruiken of moet er toch de voorgeschreven
5W30 olie in.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Je mag ,zeker in de zomermaanden, gerust 5W40 gebruiken, omdat die olie bij hogere temperaturen ietsie dikker is.
Maar, zoals Nathanel zegt: let wel op de specificatie. Ik stook 10W60 volsyntheet in de zomermaanden en ik gooi er zelfs wat volsynthetisch additief bij van Lucas Oils. De motor loopt er NOG stiller van en ik voel me toch wat geruster bij de gedachte dat mijn lagertjes niet op dat waterdunne spulletje moeten overleven als ik in Duitsland de cruisecontrol op 200 per uur zet. Die dunne oliesoorten zijn vooral van belang bij een koude start en ze leveren theoretisch ook wat brandstofbesparing op. Motoren die hard moeten werken voor de kost(race en rallywerk) worden niet voor niets van olie met een hogere viscositeit voorzien.
 

IS250 SPORT

Nieuw hier
4 jan 2012
11
0
0
Beter gewoon de opgegeven olie gebruiken zonder toevoeg additieven, olie heeft een bepaalde vicositeit bij verschillende temperaturen, kans is aanwezig dat je met een xW60 olie niet de juiste viscositeit hebt bij bedrijfs temperatuur van de motor.

Gr.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
het kan beide geen kwaad, lexus dealers gebruiken ook in een range van 5w30 - 10w40, gewoon niet mengen en van 1 soort gebruiken.