Aanhanger ongeremd

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik sta op het punt een bootje te kopen inclusief (ongeremde) trailer. Nu zag ik op rwd.nl dat de maximale massa van een ongeremde aanhanger 450kg voor de IS200 bedraagt. Nu verwacht ik dat het bootje wat ik ga kopen rond de 300 ? 400 kg zal zijn. De trailer zal ook al snel een kilootje of 150 ? 200 zijn. Kortom ik zal over de maximaal toelaatbare massa heen gaan. Idealiter (en boete technisch) zou ik voor een geremde trailer moeten gaan, maar ik vroeg mij af of de IS200 een gewicht van rond de 600kg ook kan trekken, zonder dat de auto qua stabiliteit in moet boeten.
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
ik trek met mijn altezza wel eens een boot van 600 (ex trailer) of een waterscooter en de stabiliteit zit in de trailer ;) zwakste schakel, de trailer die stabieler is als de altezza moet ik nog trekken

downside: verbruik is niet grappig meer
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ok, ja het verhaal ongeremd en geremde trailer zit nogal een groot verschil, inderdaad 450 kg ongeremd en 1200 kg geremd. Ten aanzien van de remmen maak ik mij op zich ook geen zorgen. Voor mij sowieso een kwestie van rustig rijden en komt het allemaal wel goed.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank voor de tips, afgelopen weekend in de praktijk gebracht en geen enkel probleem de aanhanger te trekken (zoals de website van Ton aangaf). Totaal was het (ongeremde) trekkend gewicht zo'n 700 a 800 kilo. Verbruik steeg wel inderdaad flink, hoewel de verbruiksmeter de schijn hoog hield.