Aankoopadvies gs300h

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Dag allen,

Even een snelle vraag met een korte introductie van mijzelf
Ik ben van baan veranderd en om die reden zoek ik een andere auto
Momenteel rij ik in een Jaguar uit 2016 maar heb nu mij oog laten vallen op een gs300h uit 2015.
Omdat het een wereld van verschil is ben ik jullie expertise echt even nodig

Nou heb ik een proefrit gemaakt waarbij mij een aantal zaken opvielen
1 Hij reed als een dweil vergeleken met mijn Jaguar. Heeft de F-sport dit ook?
2 Je voelt de benzine /of elektromotor inschakelen dus niet geruisloos. Hoort dit?
3 ik zie dat er een 300h met 181pk is en eentje met 223? zijn er verschillende elektromotoren?
4 Hoe doet deze auto het bepakt en bezakt in de bergen? Hangt hij door met een springerige kont?

Ik zal mij op een later moment even wat uitgebreider voorstellen als jullie dat goed vinden :)
(Mijn naam is het eerste wat in mij opkwam toen ik een rondje met de B zag :) en nou is hij nog geel ook )
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Waarom niet weer een Jag?
Voor één BC heb je er vast wel eentje....
 

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Omdat ik nog maar 200km per week rij wil ik over op benzine of hybride.
De Jaguar xe is een diesel.
Een Jaguar benzine is ook prima. Het zijn veel betere auto’s dan hun reputatie doet vermoeden.
Maar ik hou van verandering
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Môge, en welkom hier.
Hoe een GS 300h rijdt zou ik niet weten, ik rij zelf een IS 300h en die rijdt mooi strak, in ieder geval vergeleken met de Toyota's waarin ik lang heb gereden.
Ook voel ik lichtjes de benzinemotor inschakelen, zeker als het koud is buiten maar als de boel goed warm is merk ik er weinig meer van.
Ik denk dat in die GS 300h (ongeveer) hetzelfde blok ligt als in mijn IS en dan is 181 pk het vermogen van de benzinemotor en 223 pk het gecombineerde vermogen van benzinemotor en elektromotor.
Ik ben met de IS in september in Italië geweest en hoewel we maar met z'n tweeën waren hadden we de kofferbak vol en ook op de achterbank stonden wat spullen, maar niet zo zwaar als met de kinderen, de auto hangt niet door en reed mooi stabiel, ook in Duitsland met hoge snelheden, ik ben erg tevreden.
Maar nogmaals, ik heb nooit een GS 300h gereden dus als ik gekke dingen roep hier word ik graag gecorrigeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Hey @Bitcoin,
Ga eens in een andere GS300h proefrijden. Ervaar je het in een andere ook, dan is de kans groot dat het zo hoort en/of jij dat zo ervaart.
Ik heb ook in verschillenden CT's proef gereden voordat ik mijn huidige aankocht. En daar zat, ondanks gelijkwaardige km's en bouwjaar duidelijk verschil in.
Suc6 en welkom hier.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Als je wat sportiever wilt rijden is een GS 450h denk ik een betere optie, 1.5x zoveel vermogen merk je wel... Bij de F-sport en President line krijg je adaptieve dempers. Als je de auto dan in sport stand zet worden de dempers harder, de stuurbekrachtiging wordt directer en de motor reageert feller. De 450h doet 0-100 in minder dan 6 seconden maar haalt nog steeds makkelijk een verbruik van 1:14 - 1:16. Tot slot klinkt die 6-cylinder gewoon veel lekkerder. Ik vond en vind het een heerlijke auto en heb de mijne alleen weggedaan omdat ik meer bagageruimte wilde.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400 en Arbitrator

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Bedankt voor jullie reacties.

De conclusies:
de F-sport heeft dus adeptieve dempers wat de luxury line niet heeft.
Maar is de normale gs300h daardoor te week?

Het aangrijpen van elektro- of benzinemotor kan per auto verschillen

223 pk is de combi

Maar hoe rijd hij bepakt en bezakt?
 

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Hey @Bitcoin,
Ga eens in een andere GS300h proefrijden. Ervaar je het in een andere ook, dan is de kans groot dat het zo hoort en/of jij dat zo ervaart.
Ik heb ook in verschillenden CT's proef gereden voordat ik mijn huidige aankocht. En daar zat, ondanks gelijkwaardige km's en bouwjaar duidelijk verschil in.
Suc6 en welkom hier.
Dank je.

Het probleem is schaarste. Anders had ik dit zeker gedaan
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Als je wat sportiever wilt rijden is een GS 450h denk ik een betere optie, 1.5x zoveel vermogen merk je wel... Bij de F-sport en President line krijg je adaptieve dempers. Als je de auto dan in sport stand zet worden de dempers harder, de stuurbekrachtiging wordt directer en de motor reageert feller. De 450h doet 0-100 in minder dan 6 seconden maar haalt nog steeds makkelijk een verbruik van 1:14 - 1:16. Tot slot klinkt die 6-cylinder gewoon veel lekkerder. Ik vond en vind het een heerlijke auto en heb de mijne alleen weggedaan omdat ik meer bagageruimte wilde.

Jarno
Het budget laat helaas geen GS450h toe. althans niet met minder dan een ton op de klok.
Anders was dat zeker wat mijn voorkeur zou hebben.
De running costs zijn wel te doen denk ik
 

PLS400

Hoort erbij
14 mrt 2015
61
23
8
Een Lexus is onder de 100 kkm nog nauwelijks ingereden. Die beperking zou ik me zeker niet opleggen. Maar als niet-Lexusrijder heb je mogelijk andere ervaring. ;-)
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Een kilometerstand van over de 100K zou ik me absoluut geen zorgen om maken. Lexus is een van de, zo niet hét betrouwbaarste automerk ter wereld. Ik ben nu aan mijn derde Lexus bezig en geen van allen zaten ze onder de 100K. Ik zou zeggen, ga gewoon eens een proefrit maken in een GS 450h want dat verplicht je nergens toe maar dan weet je wel of het eventueel wat voor je zou kunnen zijn.

Jarno
 

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Vandaag een proefrit in een IS300h gemaakt. Nou gaan jullie dit niet zo leuk vinden maar die viel me erg tegen. Daar zaten best wat rammeltjes in en het leer had na 80dkm overmatige slijtage. Veel lawaai van het wegdek.
Mogelijk dat dit gewoon een slecht exemplaar was. Ik wou weten hoe de aandrijflijn hetzelfde was als de gs300h
Voorkeur blijf in ieder geval bij de GS.
Zal even kijken of er een gs450h op korte rijafstand te vinden is
 

Bitcoin

Nieuw hier
12 jan 2022
8
1
3
Hoe zit het met de accu’s trouwens. Er is geen dealer in de buurt om even een controle uit te voeren. Hoe is het capaciteits verlies in tijd ?
is het strikt noodzakelijk om een check uit te voeren?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Vandaag een proefrit in een IS300h gemaakt. Nou gaan jullie dit niet zo leuk vinden maar die viel me erg tegen. Daar zaten best wat rammeltjes in en het leer had na 80dkm overmatige slijtage. Veel lawaai van het wegdek.
Mogelijk dat dit gewoon een slecht exemplaar was. Ik wou weten hoe de aandrijflijn hetzelfde was als de gs300h
Voorkeur blijf in ieder geval bij de GS.
Zal even kijken of er een gs450h op korte rijafstand te vinden is
Het is met een auto kopen hetzelfde als met een huis kopen. Een proefrit/bezichtiging is omvoldoende. Als je 100 auto's van hetzelfde merk en type aan een proefrit onderwerpt zul je merken dat ze allemaal anders aanvoelen. De een is volkomen stil, de ander rammelt en een derde dweilt of stuurt niet goed - je kunt bij een individueel exemplaar van alles tegenkomen, mede als gevolg van het gebruik dat er van is gemaakt en de mate van onderhoud/verwaarlozing. Eigenlijk zou je tijdens een proefrit onderscheid moeten maken tussen de door de fabrikant ingebouwde eigenschappen (die je al of niet bevallen in vergelijking met een auto van een ander merk) en de staat waarin de testauto zich bevindt. Als je niet gelukkig bent met de door de fabrikant bedachte eigenschappen is het simpel: deze auto is niet wat je zoekt. Als het ding gebruikssporen vertoond maar de auto wel bevalt is het afwegen of je de gebruikssporen acceptabel vindt (of voor een voldoende laag bedrag repareerbaar) of dat je daar geen zin in hebt. Dan is het: op naar een volgend exemplaar en kijken of dat beter is.

De staat van het leer is zowel afhankelijk van de kwaliteitskeuze van de fabrikant als van het onderhoud en de mate van gebruik. Lexus gebruikt verschillende soorten leer in de diverse modellen en de kwaliteit daarvan neemt toe naarmate het model hoger in de prijslijst staat. Leer is een natuurprodukt dat om goed te blijven onderhoud behoeft: eenmaal per jaar schoonmaken en vervolgens met een conserveermiddel behandelen helpt om leer in goede conditie te houden en slijtage te beperken.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Je kunt de accu's altijd laten controleren maar het zal waarschijnlijk niet nodig zijn, ze zijn echt extreem betrouwbaar. Het is dezelfde techniek die in de Prius / Auris etc. gebruikt wordt en in Wenen rijdt er een '07 Prius taxi rond die in 2013 een miljoen km op de teller had en nul reparaties, in Vancouver heeft er eentje zelfs de anderhalf miljoen gehaald. In een Toyota / Lexus hybride wordt het accupakket echt in de watten gelegd: ze worden nooit te diep ontladen of te ver opgeladen, altijd zorgvuldig op temperatuur gehouden en niet te zwaar belast. Toyota en Lexus gebruiken ook NiMH accu's en niet de lichtere Lithium accu's omdat NiMH bewezen techniek is en lang meegaat.

Verwacht overigens niet dat je lange afstanden puur elektrisch kunt rijden. Mijn eigen ervaring is dat bij heel gecontroleerd rijden zo'n 2-3 km wel het maximum is. De elektromotoren zijn er vooral om de benzinemotor te ondersteunen. Denk hierbij aan een klein hellinkje of plotselinge windvlaag recht tegen, dan vangen de elektromotoren de piek op en kan de benzinemotor constant blijven lopen. In de sportstand nemen de elektromotoren een beetje de rol van een turbo op zich en vooral bij wegrijden vanuit stilstand merk je dat er meteen een heleboel koppel beschikbaar is.

Jarno
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik zou trouwens eens bij UsedLexus gaan kijken. Een verzameling Lexus Occasions en goed en deskundig advies. What's not to like?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
833
1
428
63
Vandaag een proefrit in een IS300h gemaakt. Nou gaan jullie dit niet zo leuk vinden maar die viel me erg tegen. Daar zaten best wat rammeltjes in en het leer had na 80dkm overmatige slijtage. Veel lawaai van het wegdek.
Mogelijk dat dit gewoon een slecht exemplaar was. Ik wou weten hoe de aandrijflijn hetzelfde was als de gs300h
Voorkeur blijf in ieder geval bij de GS.
Zal even kijken of er een gs450h op korte rijafstand te vinden is
Ik denk dat dit een apparaat is dat minder dan gemiddeld liefde heeft gehad. Mijn IS van de 2e generatie is 14 jaar oud, heeft 180.000km gereden maar rammelt alleen de eerste 1-2km als de verwarming in de winter vol aan staat, of de airco vol aan in de zomer. Daarna rammelt er niets. Het leer behandel ik op tijd en dan ruikt, voelt en ziet het er als nieuw uit.

Als je interesse hebt in een GS, moet je gewoon een paar proefritten maken in een GS. Een Lexus IS300h verschilt meer tov een GS300h dan enkel de aandrijflijn. Check het bedrijf waar de auto staat; is het een dealer dan vind je daar doorgaans goed spul. Vlak de specialisten ook niet uit, zij kennen het merk ook als hun broekzak en bieden het betere spul aan. Als je daar een proefrit kunt regelen krijg je waarschijnlijk een ander ervaring dan met die ene IS300h.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Heb de GS300H f-sport en licht als een blok op de weg en stuurt strak. de 181 pk is alleen de motor en 223 is met de electromotor erbij. Info bij advertentie is niet altijd juist.. Wat betreft kraakjes piepjes rammeltjes, is bij mij onbekend. Mijn vorige IS250 was muisstil en de GS300H die ik nu bezit ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Ik kocht mijn 2013 IS 300h bijna 2 jaar geleden met 94k op de teller. Hij stond heel sneu in een showroom vol met Duitse 3'en en daar heb ik hem uit gehaald.
Zonder garantie (alleen de wettelijke) want het pakket wat me aan werd geboden voor bijna 1000 euro was absurd.
Ik heb een rit gemaakt van een goed uur maar eigenlijk was ik na 10 minuten al verkocht. De auto was optisch netjes (weliswaar kwamen er na wat wasbeurten wat krasjes tevoorschijn maar dat was te verwachten na 7 jaar) en van binnen onberispelijk, leer keurig, matten keurig, in de kofferbak lag een complete set originele rubber wintermatten (dat zegt ook iets over de vorige eigenaar). Hij reed zonder bijgeluiden, rammeltjes en wat je meer kunt bedenken op dat vlak. Ik ben nu bijna 30k verder en zonder één enkel probleem.
Dus wat hierboven al gezegd werd, je trof een belabberd exemplaar en dat kan uiteraard zomaar gebeuren....

Ga lekker op zoek naar een GS want dat dat een andere auto is geloof ik direct. De IS staat bij Lexus niet voor niks te boek als Sport Sedan en dat zegt waarschijnlijk wel iets over andere rijeigenschappen dan de GS. Niet dat de IS zo super sportief is maar voor mij sportief genoeg ;)

O ja, enige wat eraan mankeerde was vrij forse stoeprandschade aan de velgen, ik heb dat laten fixen en de velgen laten spuiten. Had ik beter laten poedercoaten maar dat is achteraf en zit nu in de planning.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n