Aankooptips Lexus IS200

Nick.

Hoort erbij
4 feb 2014
39
1
0
Ik hoop dat ik de vraag hier goed post? Heb al wel wat rond lopen zoeken maar krijg het niet echt gevonden, vandaar de vraag.
Ik ben van plan om een Lexus IS200 Business aan te schaffen (automaat, half leer). Maar wat zijn punten waar ik op moet letten voor ik deze aanschaf? Mogelijke problemen die op kunnen treden, onderhoud en dergelijke?
Heb wel op Autoweek gelezen dat de v-bak een (zwak) punt is om op te letten, echter hoeveel problemen zijn hier in werkelijkheid mee, of valt dat allemaal wel mee? Hoe kan ik eventuele problemen constateren?
Alle tips zijn natuurlijk welkom!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Welkom op het forum.

In eerste instantie is een (controleerbare) onderhoudsgeschiedenis van belang. Daarbij km-stand; bij een auto met bijvoorbeeld 2 ton kun je dure reparaties verwachten.
De automaat is betrouwbaar, maar dat is afhankelijk van (tijdig) onderhoud. Zijn er tijdig deelverversingen gedaan, etc.

Voor de rest lijkt dit ook wel van toepassing:
  • A recall covering most of the first year of the production required an engine computer change to deliver extra vacuum assist to the brakes on start-up. Check that it was done.
  • Dealers maintain that the IS200 is exceptionally reliable, a reflection of the build quality and exceptionally strong construction but as early cars approach 200,000km there can be several big ticket items waiting.
  • Cam belt is due at 150,000km. Replacing main tensioner at the same time is advisable. Water pumps can leak from 70,000km so replacing an early water pump with cam belt can save on later labour costs.
  • Top strut plates can wear and create rattles. A thump as IS200 rebounds from a speed hump is likely to be a broken engine mount, not suspension. Rear shocks can let go and expel fluid for dodgy handling. Annual four wheel alignment essential.
  • Original 16-inch wheels were perfectly suited for local conditions while later 17-inch style can tramline, making handling fidgety on broken surfaces and generating wheel bearing-type drone if fitted with unsuitable tyres.
  • Front brake rotors can require machining or replacement from 40,000km. Check that all underbody aero panels are present and undamaged as they’re not cheap.
  • Manual gearbox better exploits peaky engine but can be notchy, especially 1-2 shift when cold. Slipping or worn clutch can be an expensive replacement with dual mass flywheel.

Overweeg een aankoopkeuring (dus geen APK) uit te laten voeren vooraf aankoop (als onderdeel van het proces). Hoewel niet zaligmakend en het kost wat munten, maar op die manier kan een ervaren iemand al vrij snel wat problematiek eruit filteren.

Succes met de aanschaf!
 
Laatst bewerkt:

Nick.

Hoort erbij
4 feb 2014
39
1
0
Thnx voor de info!

De Lexus die ik nu op het oog heb heeft rond de 120k gereden en is uit 2005. Verder is volgens de verkoper de volledige onderhoudshistorie aanwezig, dus die zal ik eens even goed doorspitten!
Misschien nog verdere tips?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Welkome Nick en ik weet zeker dat je hier op het goede adres bent , veel kennis aanwezig

jeetje dat zijn serieuze punten om op te letten en valt mij een beetje tegen qua kwaliteit van ons merk

GPS-10 ...waar kan ik die quote vinden ? ben benieuwd of er iets staat over de SC
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
tja, er is al genoeg geschreven zie ik.. maar idd, fuseekogels, remklauwen die vast kunnen gaan zitten, bobines, velgen die oxideren en sommigen hebben last van roest bij de achterwielkasten. Qua versnellingsbak heb ik nog nooit problemen van gehoord.
 

Nick.

Hoort erbij
4 feb 2014
39
1
0
Super bedankt voor alle info! Heb zojuist me krabbeltje gezet onderaan de koop overeenkomst.

Nog even een week wachten en dan kunnen we lekker rond gaan touren.

Nogmaals bedankt!
 

Nick.

Hoort erbij
4 feb 2014
39
1
0
@ Koen, je hebt me inderdaad weten te overtuigen, voor zover ik dat nog niet was ;).

Ik zal wel even een voorstel topic aanmaken en eens kijken of ik jullie alvast kan voorzien van wat foto's.