Aanpassen stuur ecu voor een zwaarder stuurgevoel

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Mij viel op tijdens het rijden dat het stuur erg licht is.
In de parkeergarage ideaal maar op de snelweg erg vervelend. Constant corrigeren en zeker niet het gevoel wat ik verwachte van deze auto.
Na een hoop gegoogle kwam naar voren dat de voortrein van de eerste lichting meerdere problemen heeft die in de latere modellen zijn aangepast, waaronder andere een gemodificeerde caster arm (steviger en aangepast rubber) en de besturings ecu.

De caster arm heb ik niet compleet vervangen, maar alleen het rubber voor een daizen polyurethaan versie. Het resultaat was duidelijk merkbaar, veel meer controle tijdens het rijden op hogere snelheid en het afremmen. De auto spoort veel beter maar het lichte stuurgevoel bleef.
Als modificatie was er ooit een L-tuned aangepaste stuur ecu beschikbaar maar hier is nu niet zomaar meer aan te komen. De versie van de modellen na 2001 of 2002 zouden een stuur ecu hebben die erg dicht bij werking van de L-tuned zou liggen. Na wat zoekwerk op ebay en marktplaats kwam ik een ecu tegen die dan toch wel 95,- zou moeten kosten. Dan toch maar eens gekeken hoe zo'n ding werkt en er van binnen uitziet. Het resultaat, een aangepaste ecu voor een paar dubbeltjes met een verbeterd zwaarder stuurgevoel.

Aanpassen van de ecu is natuurlijk op eigen risico!
In de bijlage een pdf
 

Bijlagen

  • Steering ecu.pdf
    90,5 KB · Weergaven: 67

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Heb je hem op 3.2 ingesteld?

Tja niet veel nieuws hier. Moest in theorie mijn Eibach-veren midden mei gehad hebben van een forum-member hier. Daar is niets in huis van gekomen. Nu moet ik ze nieuw gaan kopen...

:X
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, in basis 3.2 en heb, naar je uitstekende voorzet, het kastje ook los laten hangen om te kunnen fine-tunen. Onderweg nog even een klein tikje aan gegeven en schat in dat het nu omstreeks 3.0 a 3.1 staat (zal het nog even serieus meten).

Een maal op dreef ook de stuurbekrachtigingsvloeistof nog volledig ververst en dat maakt het af. Wat een verschil zeg... :mrgreen:

Volgende stap is de rubbers vervangen van 't stuurhuis, hoewel ik twijfel of dat (nog) meer gaat opbrengen met de huidige setup (+ geen verlaging + standaard 16").

Mja..niet zo'n fraai verhaal over de Eibach veren, jammer zeg... :O
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ja, jammer inderdaad.

Vergis je niet, die polyurethane rubbers maken zeker een verschil. Ik had ze er ook opgezet toen ik op standaard veren en 16 inchers reed. Het verschil was duidelijk te merken!! :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, daar zit wel wat in. Nu heb je natuurlijk de 'modificatie ecu' die zogezegd slechts een zwaarder stuurgevoel geeft, het zegt eigenlijk niets over de precisie. Ik zal toch nog maar even je projecttopic openslaan om te spieken naar de juiste rubbers ;)
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Eindelijk de GS eens buiten gereden. De ECU staat op 3.3 kohm. Maar wat is dat ZWAAR !!! Dat moet ik toch anders gaan afstellen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, ik heb het 'on the fly' gedaan... Kastje los laten bungelen, stukje rijden, stoppen, en steeds ietsiepietsie draaien aan 't stelknopje..(zorg wel voor een weg met weinig rotondes) :p Je zou in principe de factory afstelling volledig moeten kunnen instellen.

Op een gegeven moment heb je 't. Ik ben alleen vergeten e.e.a. daarna weer na te meten.

Btw, goed nieuws dat je weer mobiel bent.