Aanschaf Lexus RC

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Hallo,

Ik ben in de markt voor een Lexus RC, geen haast wil deze zomer er wel 1 gekocht hebben.
Ben een auto liefhebber, vele merken al gereden en nu dus een Lexus RC aan het overwegen, naast een dagelijkse wagen heb ik ook nog een Old timer (Citroen DS).

Ik vind de looks van de RC erg fraai en de betrouwbaarheid van het merk Lexus spreekt mij ook erg aan, het begint bij de RC serie bij een 200 en loopt dan op, is een 200 aan te bevelen voor af en toe een beetje sportief rijden en dan bedoel ik niet dat ik de straatstenen er iedere keer uit moet rijden maar een af en toe accelereren, bochten sportief aanrijden blijft leuk, of kan ik dan beter naar een 300/350 kijken? Ik rijdt niet veel zo,n 10.000km per jaar.

Lexus staat bekend om zijn betrouwbaarheid maar zijn er toch aandachtspunten bij aanschaf van een RC?

Ook is het eventueel importeren een optie, ik zag 2 interessante RC qua kleur en uitvoering en prijs, erg laag ....


Navraag gedaan zijn schade auto,s uit de USA , lijkt me niet iets om mee verder te gaan?

Alvast bedankt voor eventuele reacties,
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Schadeauto’s uit de USA moet je 100.000% niet kopen………AD heeft daar ook wel eens een artikel over gemaakt.
Vaak kopen ze zo’n schade auto op een veiling, dan verschepen ze die wagens naar het Oostblok (Litouwen) alwaar die auto weer als nieuw in elkaar is gezet.
Maar dat zijn dan ook auto’s met een schade van heb ik jou daar, dat geloof je gewoon niet. Je kan je voorstellen wat er met zo’n auto gebeurd als hij in het water heeft gelegen………
kijk maar eens op www.copart.com dan krijg je een idee. En via Carfax kom je ook een heel eind, er staat alleen niet in beschreven hoe groot de schade was. Schade voorkant……kan van alles zijn.

Niet kopen dus en op zoek gaan naar een mooie RC.
Volgens mij is de 200t niet in NL geleverd, wel in Duitsland.
Verder kan ik je over de RC niet veel vertellen.
Succes met de zoektocht.
 

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Dank voor je reactie, dat idee had ik tav die schade wagens, ik heb foto,s van beide wagens gezien met de schade, op zich zou het niet uit moeten maken als het maar door een zeer goede garage wordt hersteld en niet in een oude loods of zo, nee geen vertrouwen in.

Importeren is eventueel ook een optie, ik hou DL en B ook in de gaten.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik weet dat er Lexus dealers zijn die ook hun auto’s importeren en dan via dealers in het buitenland. Op die manier heeft mijn buurman een ES gekocht. Je kan je zoekvraag dus ook bij de dealer uitzetten. Ik heb mijn GS ook in Duitsland gekocht, ook via de dealer. Het garagebedrijf waar ik mijn hobby als autopoetser uitoefen werkt met een bedrijf samen die auto’s importeert, onderhandeling, papieren checken transport etc…..ik hoefde alleen maar te betalen en kon instappen en wegwezen.
 

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Welk bedrijf is dat ? oa DAS doet dat ook wel ,alleen geen ervaring mee, de online reviews zijn wel goed.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Hallo,

Ik ben in de markt voor een Lexus RC, geen haast wil deze zomer er wel 1 gekocht hebben.
Ben een auto liefhebber, vele merken al gereden en nu dus een Lexus RC aan het overwegen, naast een dagelijkse wagen heb ik ook nog een Old timer (Citroen DS).

Ik vind de looks van de RC erg fraai en de betrouwbaarheid van het merk Lexus spreekt mij ook erg aan, het begint bij de RC serie bij een 200 en loopt dan op, is een 200 aan te bevelen voor af en toe een beetje sportief rijden en dan bedoel ik niet dat ik de straatstenen er iedere keer uit moet rijden maar een af en toe accelereren, bochten sportief aanrijden blijft leuk, of kan ik dan beter naar een 300/350 kijken? Ik rijdt niet veel zo,n 10.000km per jaar.

Lexus staat bekend om zijn betrouwbaarheid maar zijn er toch aandachtspunten bij aanschaf van een RC?

Ook is het eventueel importeren een optie, ik zag 2 interessante RC qua kleur en uitvoering en prijs, erg laag ....
Ik denk dat je er verstandig aan doet om je vooraf een aantal proefritten te gunnen. De 200 is in Nederland niet gevoerd en gezien het geringere vermogen is deze ook minder geschikt om "af en toe te accelereren of bochten sportief aan te rijden". Daarvoor is de vermogens/gewichtsverhouding niet overdreven geschikt. Het is eerder een auto om mee te toeren in een zekere mate van stijl en luxe. Hij ziet er wel sportief uit, maar qua sportieve prestaties kun je waarschijnlijk meer plezier beleven aan een Toytota GT86 of het Subaru equivalent daarvan. Begrijp me goed: het is natuurlijk geen slechte auto, maar het is wel zaak om van te voren goed uit te vinden wat je nu precies wilt van de auto en of dit model aan je wensen tegemoet komt.

Met het importeren van US auto's zou ik terughoudend omgaan. Veel dingen zijn anders (navigatie en radio bijvoorbeeld) wat problemen kan opleveren wanneer er iets gerepareerd of vervangen dient te worden, onderhoud is iets waar amerikanen liever zo min mogelijk geld uitgeven. Daarnaast is het nagenoeg een onmogelijkheid om achter een sluitende onderhoudsgeschiedenis of schadeverleden te komen. Ik heb geen schrik van inportauto's (heb zelf een inportLexus) maar in europa is het voor een dealer eenvoudig mogelijk om een onderhouds- en reparatiegeschiedenis te achterhalen, althans als dat bij een Lexus dealer is uitgevoerd.

Veel Lexus dealers bieden gebruikte importauto's aan en bij relatief jonge modellen vaak ook met een vrij lange garantie in zowel km als tijd. Dat heeft uiteraard wel zijn prijs. Bij al wat oudere modellen is het aanbod beperkter en kom je vrij snel bij een nietLexus dealer of handelaar terecht. Als je budget bescheidener is zou ik op zoek gaan naar een model met relatief hoge kmstand en een rijpere leeftijd in jaren en dan bij voorkeur met een gering aantal voorgaande eigenaren. Eventueel kun je een dergelijk exemplaar voorafgaand aan de aankoop door een Lexus dealer laten keuren.

Als je tenslotte ongeveer weet wat je wilt kan het nog vrij lang duren voor je een passend exemplaar ziet aangeboden, zeker als je specifieke wensen hebt ten aanzien van lakkleur, kleur van de bekleding etc.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Dank voor de reacties

@Romke, tuurlijk ga ik proefritten meken maar een beetje weten wat me te wachten staat is wel prettig uiteindelijk maak ik zelf de keuze hoe of wat ik koop een auto importeren uit Amerika gaat het zoals al aangegeven niet worden, ik heb ook geen haast de rode en blauwe kleur zijn mijn favorieten , blauw met bruin/cognac kleurig leer zou helemaal mooi zijn.

@robtp09 , lijkt me niet dat je zo iets per ongeluk aanschaft:D maar de manier van herstel ziet er opzich goed uit hij heeft wel prima apparatuur tot zn beschikking, ik denk dat ik zo ie zo geen schade wagen zou nemen ook niet uit Europa.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Met het importeren van US auto's zou ik terughoudend omgaan. Veel dingen zijn anders (navigatie en radio bijvoorbeeld) wat problemen kan opleveren wanneer er iets gerepareerd of vervangen dient te worden, onderhoud is iets waar amerikanen liever zo min mogelijk geld uitgeven.

Als berijder van een US import Lexus IS350 kan ik zeggen dat reparatie of onderdelen eigenlijk geen issue zijn. De Lexus dealer heeft het gewoon op voorraad of kan het leveren. Zo'n 3,5L motor is technisch op veel punten gelijk en uitwisselbaar met de 2,5L motor uit bijvoorbeeld de IS250. Wel is inderdaad bij mijn auto de volledige navigatie unit vervangen door een Europees exemplaar en kan de FM-radio bijvoorbeeld alleen zenders ontvangen die eindigen op een oneven frequentie. Ook wordt de temperatuur in Fahrenheit aangegeven, dat is niet te wijzigen in de instellingen, maar dat kan wellicht inmiddels bij de huidige generatie wel, geen idee.

Een RC 350 zou voor mij ook de droomoptie zijn als opvolger van mijn IS350, maar ik zie het eigenlijk niet als reële optie.

Staar je overigens ook niet blind op de vraagprijs van een RC 350 in het buitenland, als je deze in Nederland op kenteken wil zetten, zul je de BPM moeten aftikken en gezien de 3,5 litermotor niet de meest CO2 zuinige motor is, betaal je echt een flink bedrag hiervoor. Dat is echt geen grapje meer. Een snelle berekening zorgt bij mij al voor een BPM van 8.500 euro voor een auto uit 2015.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik was bij een gerenommeerd autobedrijf omdat ik een hele mooie rode Volvo xc60 t6r had zien staan, knalrood van kleur, echt een super mooie wagen. Geen Lexus, ik weet het, maar wel echt heel mooi. Eigenaar vd zaak reed zelf in de auto. Proefrit gepland en in de tussentijd via carfax ed het een en ander uitgezocht. Wat bleek……..auto was met schade naar buitenland gegaan, forse schade. Na 3 jaar weer in nl gekomen en voor een normaal bedrag aangeboden. Je zag aan de auto echt helemaal niets, superstrak, maar je weet dat die hele auto in elkaar heeft gezeten. Toen ik mijn bevindingen deelde met het autobedrijf schrokken ze zich rot, koop ging niet door.
Auto bleef voor dezelfde prijs op internet staan. Er is dus nu iemand in nl met een rode Volvo die helemaal in de puinpoeier heeft gezeten en dat waarschijnlijk niet weet. Carfax was namelijk snel vd site verwijderd en ik gok erop dat het autobedrijf zijn mond heeft gehouden. Zo ga je dus de bietenbrug op……….
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
@Metalfreak , ik weet niet wat voor berekening jij doet maar als ik deze https://www.mobile.de/nl/Auto/Lexus...15200_-63_,dmg:false/pg:vipcar/336014081.html

laat importeren komt er BPM €1400 bij , bij een andere uit 2015 komt er €440 bij, valt dus wel mee

Je link doet het niet ;)

Maar aan de link te zien gaat het bij jou om een RC300h, die heeft inderdaad maar een hele lage BPM omdat de CO2 uitstoot laag is (vanwege hybride) en die auto in een lage energieklasse valt. In je openingspost had je het echter over een RC350. Dan kom je dus in andere klasses terecht, CO2 uitstoot is leidend voor de BPM afdracht. Als je dan eens gaat rekenen met een 250g/km CO2 (dat zal ongeveer de uitstoot bij een RC350 zijn, kon geen exacte getallen vinden), dan kom je op de bedragen uit die ik noemde :) Geen appels met peren vergelijken natuurlijk ;)
 

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Ah whats in a H ... ik ging er vanuit dat alle RC's hybride waren...als er geen H bij stond dat men het was vergeten, heb je met beginners:cool:

Voor mijn beeldvorming hebben een hybride en een gewone RC totaal andere rijeigenschappen? Zijn er andere verschillen?
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Je zal per ongeluk zoiets aanschaffen......


😱

Ik vind het eigenlijk prima werk, op dat koplampsproeierkapje na dan.
Vroeger keek en hielp ik wel eens mee bij dit soort reparaties, bij ouderwetse vaklieden, en die werkten toch ook meestal wel zo.
Deze heeft wel de digitale hulpmiddelen en de documentatie om alles passend te krijgen voor zo'n klus, maar goed, ik zou zoiets ook liever niet kopen. Maar ik heb wel eens een reparatieklus gezien door een Turkse werkplaats waarbij ze delen die deze reparateur vervangt met nieuwe delen ook gewoon weer terug in vorm hamerden, en helemaal alles op het oog zonder te meten weer in elkaar frommelden.
Van op een afstandje leek dat prima, maar mijn god wat haal je dan voor ellende op je hals.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Ah whats in a H ... ik ging er vanuit dat alle RC's hybride waren...als er geen H bij stond dat men het was vergeten, heb je met beginners:cool:

Voor mijn beeldvorming hebben een hybride en een gewone RC totaal andere rijeigenschappen? Zijn er andere verschillen?

Qua onderstel zullen ze niet veel verschillen, maar qua motorkarakteristiek wel degelijk. In Nederland zijn alle Lexusen (behalve de RC F en de LC500) inderdaad hybride, maar in het buitenland niet. Zo zijn de RC200t (met 2.0 liter 4-cilinder turbomotor) en RC350 (met 3.5 liter V6) nooit in Nederland geleverd, dus als je ze hier al tegenkomt zijn het per definitie imports. Wat betreft verschil tussen een RC300h en RC350 qua rijeigenschappen is er een verschil van dag en nacht. Een RC300h heeft een CVT versnellingsbak, dus je kunt bij flink gasgeven nogal wat last hebben van het loeien van de motor (daar moet je echt even aan wennen), een RC350 (correct me if I'm wrong) heeft een 8-traps automaat, dus veel meer een "traditionele" versnellingsbak. Qua vermogen is dit ook een enorm verschil, ik rij zelf een IS350 met een soortgelijke setup, alleen wat jaren ouder, en het is gewoon echt een snelle auto. (0-100 in +/- 5 seconden is serieus snel te noemen) Een RC300h is meer een grand tourer qua motorkarakteristiek, geen snelheidswonder. (zie ook de 0-100 tijd van 8,6 seconden)

Om het nog extra verwarrend te maken heeft Lexus de RC200t in Amerika inmiddels hernoemd naar RC300, dus zonder h...

Ik hou echt van de 3,5 liter V6, maar qua verbruik en met de huidige benzinekosten is dat niet altijd even grappig. Op lange snelwegstukken haal je misschien 1:11, maar ik ben momenteel met het weinig rijden al blij als ik gemiddeld 1:8 haal...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Dietrich

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Het is even stil geweest van mijn kant maar nu weer wat aan het rond kijken.

Deze zag ik staan , mooie kleur, 2018 zou er wel zwarte velgen onder willen, enigste is dat wat mij betreft de wagen aardig wat Km heeft gelopen. Maar neem aan dat dit voor zo,n wagen geen bezwaar is of kan ik bijzondere kosten verwachten? Ander zaken om rekening mee te houden?
Geldt die 10 jaar garantie ook op deze auto of zijn er beperkingen aan ?

 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik vind het eigenlijk prima werk, op dat koplampsproeierkapje na dan.
Vroeger keek en hielp ik wel eens mee bij dit soort reparaties, bij ouderwetse vaklieden, en die werkten toch ook meestal wel zo.
Deze heeft wel de digitale hulpmiddelen en de documentatie om alles passend te krijgen voor zo'n klus, maar goed, ik zou zoiets ook liever niet kopen. Maar ik heb wel eens een reparatieklus gezien door een Turkse werkplaats waarbij ze delen die deze reparateur vervangt met nieuwe delen ook gewoon weer terug in vorm hamerden, en helemaal alles op het oog zonder te meten weer in elkaar frommelden.
Van op een afstandje leek dat prima, maar mijn god wat haal je dan voor ellende op je hals.
Ook ik heb naar het lange filmpje gekeken. Afgezien van dat ontbrekende kapje (misschien vergeten te bestellen?) ben ik onder de indruk van de werkwijze. Het ziet er wat ambachtelijk uit met veel "ouderwets" gereedschap maar hij weet het prima te hanteren en is ook in staat onderdelen met laserprecisie te richten op basis van waarschijnlijk originele reparatieinstructies. Ik denk dat je in Nederland nog best wat moeite zou moeten doen om iemand met een vergelijkbare mate van vakmanschap en handvaardigheid te vinden.

Of zo'n reparatie in financiele zin zinnig is hangt natuurlijk af van de kosten voor materiaal en arbeidsloon in vergelijking met de waarde van de auto net voor de crash. Over de kwaliteit van een zo uitgevoerde reparatie heb ik echter geen twijfel als dat met het vereiste vakmanschap gebeurt. In Oost-Europa bestaat een grote traditie van zaken repareren die wij zouden weggooien om een nieuwe vervanger te kopen. In landen waar (destijds) vervangingsonderdelen nauwelijks verkrijgbaar waren en men dus zelf een oplossing moest vinden heeft men daarin noodgedwongen een grote handigheid en vaardigheid ontwikkeld. Nog steeds vind je in Oost-Europese steden vaak markten waar allerlei gebruikte auto-onderdelen worden verkocht die in een behoefte voorzien, vooral om oudere, destijds lokaal gebouwde vehikels van ruim over de West-Europese houdbaarheisdatum rijdend te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Het is even stil geweest van mijn kant maar nu weer wat aan het rond kijken.

Deze zag ik staan , mooie kleur, 2018 zou er wel zwarte velgen onder willen, enigste is dat wat mij betreft de wagen aardig wat Km heeft gelopen. Maar neem aan dat dit voor zo,n wagen geen bezwaar is of kan ik bijzondere kosten verwachten? Ander zaken om rekening mee te houden?
Geldt die 10 jaar garantie ook op deze auto of zijn er beperkingen aan ?

Die kleur..... :love:💦💦
Schitterende auto, denk alleen dat 'ie wat aan de prijzige kant is, haal 'm maar eens door de koerslijst. Geeft in ieder geval ruimte om stevig te onderhandelen.
 

Ramrod

Nieuw hier
9 jan 2022
10
2
3
Prijzige kant ? hij is uit 2018 , ik zie er geen staan die eventueel goedkoper is uit dat bouwjaar, als jij ze weet hoor ik het graag.
Je weet dat prijzen van occasions hoog zijn momenteel? Koerslijsten zeggen echt niets meer op dit moment hoor, helaas dat dan weer wel.