Door de media wordt de RZ verguisd. Net als de BZ4X en Solterra. Dit kunnen best fijne auto’s zijn maar eens een dergelijk stigma opgelopen heeft dit invloed op de restwaarde. Als je per se een Lexus zou willen rijden naast je RX zou ik eerder de NX overwegen. Je RX bevalt, je hebt een UX die zal qua instaphoogte bevallen aangezien je een jonge RX hebt en een RZ danwel een NX overweegt? De eerste generatie NX is populair en dat is gunstig voor restwaarde. De tweede generatie is ook positief ontvangen door de media en de afgelopen weken heeft de consument vooral interesse in (plug-in) hybrides ipv EV’s.
Qua onderhoudskosten is elke Lexus best goed voorspelbaar. Een ander MRB-tarief voor EV zal niet veel schelen t.o.v. een NX450h+ qua gewicht. Je schat in zo’n 8000-10000 km (per jaar?) ermee te gaan rijden. Als dat veelal korte stukjes van 40km retour zijn kan dat vast grotendeels elektrisch met de PHEV. Al is het wel aan te bevelen voor het behoud van de accu om de auto dit zelf te laten bepalen en niet geforceerd een EV-mode te rijden met een PHEV. Al denk ik dat een Lexus PHEV met 50.000km op de teller daar nog geen last van zal hebben.
Ik ken je situatie verder niet, maar ik zou misschien ook wat moois overwegen zoals een nette RC300h ofzo. Maar je zult vast een goede reden hebben om twee SUV’s te willen rijden. Een ander merk EV in een SUV-model zou ik pas overwegen als ik daar nog de nodige garantie bij krijg. Als de garantie voorwaarden goed zijn, dan zou ik naar een Koreaanse EV kijken. De media is daar ook positief over.