Aanschaf NX450H of RZ?

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
58
10
8
Ik rij nu sinds 4-2024 met veel plezier in een nieuwe RX 450h sport design. Wel lijkt het af en toe of ik in een operatiekamer zit met al de piepjes. Andere vraag. Ik heb nu ook een UX 250H(in te ruilen) en ik twijfel momenteel om een RZ uit voorraad te kopen of elders een NX 450 plug in. Bij de RZ heb ik 1 groot nadeel in mijn achterhoofd. Wat gaat een auto met actieradius van nog geen 400 km nog opleveren over een paar jaar? Maar er zal hooguit 8000-10000 km mee gereden worden(steeds beperkte afstanden). Dus elektrisch is dan wel weer voordelig. Is hier nog iemand die vanuit een objectieve gedachte een advies kan geven?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik zou voor de NX450+h gaan en niet voor een RZ uit voorraad.
Actieradius van de RZ is (net zoals bij de UX 300E) tussen half September en medio Mei allerbelabberst.
Volgens Louwman @ Brainport valt deze ‘dramatische’ terugval in actieradius in de categorie ‘product eigenschap’. En is het wat het is.
Wil je beslist EV gaan rijden en is het gebruik louter bedoeld voor ‘rondjes om de kerk’ dan is de UX 300E een betere keus.
Onze ‘ex’ staat te koop bij de VETOS specialist in Uden. Dus je zou daar eens je licht kunnen opsteken.
 
Door de media wordt de RZ verguisd. Net als de BZ4X en Solterra. Dit kunnen best fijne auto’s zijn maar eens een dergelijk stigma opgelopen heeft dit invloed op de restwaarde. Als je per se een Lexus zou willen rijden naast je RX zou ik eerder de NX overwegen. Je RX bevalt, je hebt een UX die zal qua instaphoogte bevallen aangezien je een jonge RX hebt en een RZ danwel een NX overweegt? De eerste generatie NX is populair en dat is gunstig voor restwaarde. De tweede generatie is ook positief ontvangen door de media en de afgelopen weken heeft de consument vooral interesse in (plug-in) hybrides ipv EV’s.

Qua onderhoudskosten is elke Lexus best goed voorspelbaar. Een ander MRB-tarief voor EV zal niet veel schelen t.o.v. een NX450h+ qua gewicht. Je schat in zo’n 8000-10000 km (per jaar?) ermee te gaan rijden. Als dat veelal korte stukjes van 40km retour zijn kan dat vast grotendeels elektrisch met de PHEV. Al is het wel aan te bevelen voor het behoud van de accu om de auto dit zelf te laten bepalen en niet geforceerd een EV-mode te rijden met een PHEV. Al denk ik dat een Lexus PHEV met 50.000km op de teller daar nog geen last van zal hebben.

Ik ken je situatie verder niet, maar ik zou misschien ook wat moois overwegen zoals een nette RC300h ofzo. Maar je zult vast een goede reden hebben om twee SUV’s te willen rijden. Een ander merk EV in een SUV-model zou ik pas overwegen als ik daar nog de nodige garantie bij krijg. Als de garantie voorwaarden goed zijn, dan zou ik naar een Koreaanse EV kijken. De media is daar ook positief over.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Bedankt voor de tips en uitgebreide toelichting! Op zich zou ik graag een gefaclift model van de RC willen hebben(uit 20/21, maar ik heb 3 kinderen tussen 7 en 12 en een ritje naar de voetbal met kids is dan met RC geen pretje.....maar ik moet ook zeggen dat de RC een pracht van een verschijning is. Dus ik ga toch weer kijken denk.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Zolang het in planning lukt om de RX te gebruiken voor voetbal ritjes en er geen bezwaren zijn tegen een nette RC, kijken kan zeker geen kwaad. En als er een betaalbaar model Lexus is dat waardevast lijkt te zijn, is het wel een RC.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel