De EV batterij/accu. Ik heb een Volvo V60 PHEV overwogen. Maar ook een Mercedes C300e, of heel kort een BMW 330e. Allemaal PHEV's. De reviews van nieuwe auto's door media zijn overwegend positief. Ik kan zoiets nieuw niet betalen dus ik zoek naar ervaringen van jonge occasions en ontdekte dat de state of health van PHEV erg afhankelijk is van hoe de eerste berijder er vanaf dag 1 mee is omgegaan. Zo zijn er velen die zo'n PHEV van Europese makelij gekocht/geleased hebben en zoveel als mogelijk elektrisch hebben gereden. Oftewel bewust de EV-only mode kiezen. Thuis laden op zonnepanelen en op 't werk gratis laden via de werkgever. Lekker goedkoop km's maken. Het netto resultaat is dat dergelijke EV-accu's behoorlijk veel "laad-cycli" hebben gehad. Als er iets is wat een negatieve impact heeft op de state of health van een oplaadbare accu, dan is het wel het aantal volledige laad-cycli. Doorgaans verstaat men daaronder een accu die opgeladen wordt met een lading van minder dan 20% (ongeveer) tot tegen de 95-100% aan. Accu's die al geladen worden met meer dan 50% lading tot 80% "slijten" minder dan accu's die tot onder de 20% tegen de 100% aan geladen worden. Dat werkt met auto's zo, telefoons, tablets, laptops.
Er is echter een verschil in hoeverre fabrikanten daar een veilige marge in nemen. Zo heeft de Opel Ampera/Chevrolet Volt een ruime marge tussen bruto- en netto capaciteit. Het batterij management stopte bijvoorbeeld met laden bij 80 tot 90% bruto capaciteit terwijl de auto/app 100% vol liet zien aan de bestuurder (netto). Als een fabrikant echter de bruto-/netto-capaciteit heel dicht tegen elkaar laat zitten slijt een accu hierdoor meer.
Er is een verhaal in de media dat een paar jaar geleden Tesla haar bestuurders in rampgebieden met bosbranden vele km's extra rijbereik gaf zodat ze ver genoeg van de brandhaard konden komen dat het veilig was voor hen. Hier zat dus nog marge in de bruto-/netto-capaciteit. Dit verschilt echter per fabrikant hoe ze dit inregelen. Ik weet niet wat de bruto-/netto-capaciteit is bij PHEV/EV van Toyota/Lexus. Stel dat deze gewoon ruim is, dan zou je als berijder bewust zelf de accu altijd tussen 20% en 80% houden omdat je dit in de app/auto in de gaten houdt. Dan is dat op basis van de netto capaciteit, want dat is wat de fabrikant aan de berijder laat zien. De bruto capaciteit zou dan effectief gezien misschien tussen 30% en 70% gehouden worden, wat een nog gunstiger effect op de state of health heeft.
Als de fabrikant echter een kleine marge heeft gehouden en je laadt de auto van 5% tot 100% op, elke keer en de netto marge is vrijwel gelijk aan de bruto marge dan gaat je accu misschien maar een paar ton mee, of amper 6 tot 8 jaar. En laat die km-stand of leeftijd nou net de grens zijn waarop fabrieksgarantie van menig PHEV/EV afloopt... Ik heb genoeg gelezen over die eerste generatie PHEV's van Volvo dat ik die niet zou kopen... Accu's die na 6 jaar nog maar de helft in rijbereik hebben. De eerste generatie PHEV van Mercedes kwam er ook niet best af bij intensief gebruik. Maar die oudere Opel Ampera/Chevrolet Volt bijvoorbeeld blijkt vaak na 10 jaar en 300.000km nog 100% state of health te hebben.
Lexus heeft het snelladen bij de RZ bijvoorbeeld beperkt tot een maximum aantal keren per dag. Maar Lexus was volgens mij wel de enige fabrikant die het langst garantie gaf op die EV-accu. Menigeen verbaasde zich over die beperking tot aantal keer snelladen. Maar dat had met behoud van de accu te maken. En dus ook met de kans op garantie-aanspraak.