Accu defect

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Dure grap een nieuwe accu ? 236,= incl. montage, oorzaak korte ritjes (veel starten) volgens dealer de auto is van 2011 aangeraden wordt om dit door de dealer te laten doen nu snap ik waarom.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Met een beetje handigheid is het goed zelf te doen. Overigens vind ik de prijs best meevallen. Een beetje accu kost al snel ca. 130-150 euro. Heb je wel een kopje koffie gekregen?:sneaky:

Lifespan van een accu is veelal 4 jaar, daarna degraderen ze (afhankelijk van gebruik). Op zich dus wel een logische vervanging.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.116
4
820
113
Starten wordt gedaan met de HV batterij via MG1, dus daar is de 12 volt accu niet voor nodig. Deze gebruik je alleen maar om de auto "aan" te zetten. Daarna neemt de invertor het over, deze maakt van 228 of 288 volt 12 volt. De 12 volt accu is daarom vrij klein, hij hoeft immers niet te starten. Nadeel is dan wel dat op een gegeven moment de klemspanning onder een bepaalde waarde kan vallen en de auto gewoon niet aan springt. Overigens zie ik het vaker, ook op andere fora, dat bij een hybride de 12 volt accu vrij kort meegaat. Dit komt denk ik door te diep ontladen. (vinden lood-zink accu's niet leuk)
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Beetje dure accu, in mijn vorige auto had ik rond de €100 betaald voor een Varta Silver Dynamic van 74Ah gezien de capaciteit is deze bijna 3 keer zo groot als die van de CT.

Net wat Higgie heeft neergezet, de 12v accu is enkel om de beveiligingsmechanismen, relais en electronica in je interieur aan te sturen en voor de rest doet de HV accu alle andere werk.

Veel starten of korte ritjes heeft naar mijn mening geen/nauwelijks invloed op de accu, gezien de CT geen startmotor heeft en de accu constant op peil wordt gehouden door de HV accu.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar waar hebben we het over zeg.....236 euro na 4-5 jaar...? Dat scheelt dan een paar tientjes itt de dealer en zelf erin zetten. Niet iedereen kan of wil dat.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Tja de prijs van zuinig rijden he ( kon het niet laten )
Als men het niet zelf kan of wil kosten deze zaken geld en dat zijn normale onderhouds kosten

voor een accu is het een hoop geld maar misschien is het meer werk dan een conventionele motor setup
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Montagekosten is iets dat je uiteraard moet meetellen...
In dit geval is een accu vervangen, kofferbak-bak verwijderen, plastic afdekking verwijderen en dan 4 moeren losdraaien en de accu vervangen en de boel weer vastmaken/terugzetten. Nog geen kwartier werk.

?236 in 4-5 jaar is geen geld. Maar krijg je dan ook een degelijke accu of zo'n "standaard" accu? Ik doelde meer op het feit dat je met minder geld een betere accu kunt kopen.

Heeft weinig met zuinig rijden te maken. Bijna iedereen doet dingen goedkoop als het goedkoop kan. Kijk maar naar de led stadslichten, hoeveel van jullie gebruiken premium(prijs) merken zoals Philips, PIAA of VLED? Vrij weinig omdat je voor dat zelfde geld op ebay dozen leds kunt kopen waarmee je dood gegooid kunt worden.
Zelfde bij xenon/dimlichten, hoeveel mensen kopen zo'n over the top dure set van richting ?300 (ofzo) met een "digitale" ballast, setjes van ?60 zijn al duur genoeg...

Genoeg mensen die zelf onderhoud doen aan hun auto kopen lang hun onderdelen niet bij de dealer omdat ze voor niks duurder zijn (en voor minder geld ook vaak betere alternatieven zijn) denk aan div. Filters, bougies, motorolie, remmerij etc.
Uiteraard zeg ik niet gelijk OEM slecht is, maar _vaak_ is aftermarket beter en _vaak_ goedkoper en dan moet je het ook niet gelijk vergelijken met sport of race specificaties van de desbetreffende product.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je krijgt een accu die 'goed genoeg' is...(volgens specs dealer) ;) Dit is een beetje de prijs die men betaalt voor premium rijden.

Ben het wel met je eens hoor, als je shopt kun je (vrijwel) altijd een betere deal vinden. De mensen die zelf hun onderhoud doen zullen hier wellicht ook niet posten en klagen over prijzen:p Denk ook aan de uurtarieven van een dealer, waar nogal op bespaart kan worden door een alternatieve vakbekwame garage te kiezen.

OEM is voor bepaalde kritieke onderdelen aan te raden, maar de zaken die je noemt zijn idd goed vervangbaar door alternatieven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hoe dan ook een accu voor een ct van 236 euro vind ik veel geld :S, ik denk dat je voor zoiets beter naar de toyo kan gaan dan krijg je diezelfde accu voor 50 euro minder
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Accu vervangen door iemand anders dan behalve ik zou ik nooit toelaten. Puur om het feit dat ik gewoon veels te lui bent om de instellingen e.d. van de electronica moet instellen. Dus accu vervangen kan, maar er mag geen stroomonderbreking plaatsvinden. En het lijkt mij niet dat de dealert op een dezelfde wijze de handelingen uitvoert hoe ik het uitvoer 😝
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Een Lexus willen rijden en een discussie over een accu van 236 EUR 🙄

Wel alles vermelden, terwijl de accu een winkelwaarde heeft van €44,95 tot €75. Dus met andere woorden zou de arbeid +€150 kosten om een simpele accu te vervangen?
Discussiewaardig materiaal. Omdat er Lexus erop staat of is, is het niet gelijk rechtvaardig om een absurde bedrag te vragen.
En ook om de reden dat het wordt aangeraden om het bij de/door een dealer te laten doen.
Overigens moet ik niet denken hoeveel het kost bij een super/hypercar om ff een accu te vervangen indien er een dezelfde principe wordt gehanteerd. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Denk ook dat Marcel? bedoeld dat als je een lexus kan aanschaffen dat een accu dan niets uitmaakt van die prijs. Ik ben de lulligste niet maare.. dat zijn hele harde euros.... voor een accu dan