Accu problemen bij Lexus NX, en diverse Toyota modellen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lexy
  • Startdatum Startdatum

Lexy

Actief
17 mrt 2023
218
122
43
Toch een berichtje uit nieuwsgierigheid. Op het toyota forum lees ik veel berichten met problemen met de accu van oa yaris, rav 4.(technisch haast gelijk aan de LexusNX)
Op het Amerikaanse Lexus forum (clublexus.com) kom je ook diverse berichten tegen van accu problemen. Dus snel leeg en plat, niet meer starten. Nu heb ik zelf met mijn NX uit 2022, 2x met een lege accu gestaan. Inmiddels staat ie regelmatig aan de druppellader. (
Wat me opvalt is dat hier op het forum niets tot nagenoeg niets over een accu probleem bij mn Lexus NX gepost wordt. Is dat probleem er niet in nederland, bij de Lexus NX? Ben ik de enige?

Dit is voor een RX450h maar het zou hetzelfde probleem kunnen zijn.....

Het lijkt dus niet alleen bij de (huidige ) NX voor te komen ,maar ook bij andere types. Eigenlijk net als bij Toyota. De Yaris, Rav4, CH R…Eens kijken hoelang het duurt voordat Louwman er melding van gaat maken.

Ik rij momenteel veel korte afstanden ( <10km) maar tot nu toe geen accu-problemen gehad. Ik heb mijn NX sedert 12/21, voertuig zelf is van 01/21

Ik heb vergelijkbare klachten al over veel Toyota/Lexus hybrides voorbij zien schuiven - zowel gloednieuw of al reeds met een "bejaarde" accu. Zelf heb ik het met mijn 11 jaar oude GS nog nooit meegemaakt. Uit alle klachten wordt niet duidelijk waarom de accu ontladen is geraakt. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn: verlichting vergeten uit te doen, rijden van veel korte afstanden met veel verbruikers aan, een accu die aan het "verslijten" is, of een accu die om een of andere reden niet wordt opgeladen. Wanneer de accuspanning beneden een bepaalde waarde is gedaald, zal het hybridesysteem weigeren op te starten. De reden voor het dalen van de accuspanning kan daarbij heel verschillend zijn en het "rot" zijn van de accu zelf hoeft helemaal niet de reden te zijn. Dat maakt het probleem tamelijk ongrijpbaar. In de handleiding van de auto wordt doorgaans aangegeven wat te doen om de auto te starten. Of die procedure ook altijd werkt weet ik niet - als de accu zelf de oorzaak is voor het spanningsverlies, zal bij starten via de aanbevolen procedure de klacht zich mogelijk herhalen. In dat geval zal niet aan vervanging zijn te ontkomen. Bij relatief nieuwe accu's zal de oorzaak mogelijk elders liggen. In tegenstelling tot enkele decennia geleden, gaan accu's tegenwoordig best alng mee.

Hier is veel informatie over (Toyota) accu's te vinden: https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=12380

Waarschijnlijk zal veel van de informatie ook voor allerlei Lexus modellen van toepassing zijn.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Mijn eerste ervaring met een leeg getrokken accu in de NX was ontstaan tijdens de problemen met de DCM storing in februari j.l.. Ik had de app een aantal uren laten draaien om contact met de auto en DCM te maken. Waarschijnlijk zocht de auto steeds contact met de server van Toyota/Lexus. Tja , en dat kost energie. De accu is daarna gecontroleerd en OK! bevonden. Wel met een spanning van 11.9 volt (?) en 80% opgeladen door Louwman. Niet kort daarna een korte rit naar de milieustraat. Portier open, dicht, open etc en weer lege accu. Gelukkig had ik toen de jumpstarter. Vanaf die tijd , als ik weinig rijd, zet ik de NX in de garage aan de druppellader.
Gister heb ik de rubbers van de portieren en dak rondom ingesmeerd. En tijdens deze klus de auto op READY laten ‘draaien’. En tijdens het wassen van de auto even de portier van slot en dan de sleutel opbergen. Schijnt ook te helpen tegen onnodig stroom verbruik.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S