Lekstroom

Willem RX

Nieuw hier
22 jan 2024
2
0
1
Mijn RX450HL verliest 0,25 A in slaapstand. Het is niet de communicatie met de sleutel of een track/trace systeem. Accu is in prima conditie volgens diverse tests.
Ideeen of ervaringen wat de oorzaak kan zijn?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
0.25 Ah is inderdaad wel erg hoog.
Ik ga er van uit dat de sleutel niet in de buurt is als je de stroom meet? Ook binnen (kofferbak) verlichting brandt dan niet?
Ik zou een voor een zekeringen loshalen en kijken of er iets veranderd, je zou dan de boosdoener moeten vinden.
Er is al iets over geschreven, weliswaar een CT maar toch...
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
Hoi Willem, hoe technisch ben je zelf?

Een optie is om spanning te meten over de zekeringen met de multimeter op mV. Dus van het ene pootje naar het andere pootje. Wanneer er een stroom loopt door een zekering, zul je een hogere spanning meten over de zekering dan wanneer dit niet zo is. Wanneer je er eentje vind waar dit het geval is, zekering er uit trekken kijken of het stroomverbruik daalt.

Wel even de sloten van openstaande portieren ed. dicht drukken
 

snorlax

Nieuw hier
30 mrt 2024
8
11
3
Er zijn ook adapters te koop die je in plaats van de zekering kunt monteren en dan kan je alle stroom door de multimeter laten lopen. Dan krijg je een exacte meting. Dat heb ik een keer gedaan bij mijn vorige auto, een Kia Opirus. Dat was geen Lexus maar had toch al 40+ zekeringen....
Wat ook kan is een echt goede stroomtang kopen en die om een accukabel klemmen. Dat is wel zoeken want de meeste hebben een resolutie van 1A ofzo en daar heb je niets aan. Ik heb destijds bij Conrad een stroomtang gekocht die wel milliamperes kan meten maar die zijn niet gratis.
Nadat de stroomtang gemonteerd is dan achter elkaar alle zekeringen trekken, 1 tegelijk. Gaat het handigste met twee mensen...
Als er belangstelling voor is kan ik wel eens in de garage graven en wat fotootjes maken van deze spullen.
 

Willem RX

Nieuw hier
22 jan 2024
2
0
1
Jullie bedankt voor de goede adviezen en hulp. Ik kan inmiddels 3 Wetenswaardigheden aan dit onderwerp toevoegen:
1. Het duurt best lang voordat je de lekstroom echt kunt meten
2. De RX met de sleutel in slaapstand brengen schijnt te helpen
3. Ondanks 2 onafhankelijke diagnoses dat mijn accu prima was, zijn mijn problemen voorbij sinds er een nieuwe accu in zit
Groetjes en veel rijplezier
Willem