Specialist gezocht! Lexus CT200H: Onverklaarbaar sluipverbruik 12V accu

David123

Nieuw hier
6 jan 2024
5
3
3
In september 2023 kocht ik mijn eerste Lexus en wat een prachtig ding! Ik ben er ontzettend blij mee. De betrouwbaarheid en zuinigheid van de Prius, maar dan in een wel heel bijzonder jasje.

Maar nu... voor de vakantie was de 12V accu opeens leeg, garage gebeld en kwamen hem ophalen. Nieuwe accu á 500 euro. Vervolgens twee weken Kaapverdië, auto voor de zekerheid in de garage gezet: accu weer leeg. Zelfde garage gebeld, ze kwamen hem ophalen. Auto heeft daar drie (!) dagen gestaan, maar ze konden het niet vinden. Gelukkig wilden ze onder service er naar kijken.

De auto verbruikt als hij stilstaat 0,1 tot 0,15 ampère.. Teveel. De garage heeft alle zekeringen losgehaald, maar ze weten niet waar het sluipverbruik vandaan komt. Binnen 10 dagen is de accu leeg, afhankelijk van de temperatuur.

De garage bood aan om een zonnepaneeltje in de auto te plaatsen, zodat de 12V accu oplaadt als hij buiten staat. Ik weet het niet, klinkt als een lapmiddel.

Ik zoek nu echt een specialist die dieper in de auto kan kijken. Andere tips ook welkom.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Wellicht bij andere modellen normaal? Maar de CT zeker niet! De mijne (met AGM accu) heeft een aantal keer 2 en soms bijna 3 weken stilgestaan door ziekte of vakantie. Eerste de beste keer rijden was het POWER-knop indrukken en wegwezen.
 

David123

Nieuw hier
6 jan 2024
5
3
3
Hangt ook een beetje van de uitrusting af, Keyless entry en alarm verbruiken ook continu stroom.
Het is inderdaad een luxe uitvoering met alarm klasse 1, 3, en keyless entry.

En verder ook..

Bluetooth verbinding met telefoon (las dat dat ook aan kan blijven staan), stoelverwarming voor, Mark Levinson surround, keyless entry & start, achteruitrijcamera, parkeersensoren v & a, cruise control, navigatie, elektrisch verstelbare bestuurders stoel & geheugen standen, automatische ruitenwissers, 17 inch velgen. Eigenlijk teveel om op te noemen.. Het lek kan overal zitten.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik las laatst ook dat oudere Toyota/Lexus hybrides met keyless entry sneller hun 12V accu leeg hadden doordat er iets in de omgeving was dat de keyless entry sensoren “wakker” hield. Ik durf niet te zeggen vanaf wanneer dat ondervangen was en welke modellen daar gevoelig voor waren. Met name langer parkeren op vliegvelden was daar een oorzaak voor, daar heeft @RoelVB wat links van bijgevoegd.

Ik heb zelf (nog) geen hybride, maar iets als een kleine handzame booster zou een optie zijn om in je auto te hebben liggen als je een keer ergens staat?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Ik kan bij mijn wagen instellen hoe lang de keyless functie actief blijft, standaard bij de mijne 14 dagen maar ik heb het teruggezet op 4 dagen, scheelt ook weer stroomverbruik. (Waarom ik dat gedaan heb weet ik niet want ik gebruik m'n karretje bijna dagelijks.)
Maar een stroomverbruik van 0.15A = ca.1.8 Watt, valt wel mee denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Hangt ook een beetje van de uitrusting af, Keyless entry en alarm verbruiken ook continu stroom.
Mijne betreft ook een Luxury Line. Klasse 3 alarm, keyless entry, ML audio, ACC etc. Keyless heb ik nooit uitgezet of beperkt (beperken kan volgens mij bij de CT niet eens). Dus echt geen normaal fenomeen bij een CT!
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Mag ik vragen wat je rijgedrag is?
Ik ken iemand die weinig rijdt en als de Lexus gebruikt wordt, zijn het vooral korte ritjes.
En als het dan koud is, is de accu leeg.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Als je inderdaad weinig rijdt met de auto zou ik het keyless systeem op 1 dag zetten, of misschien helemaal uit. Dit gaat niet in het menu van de auto maar moet gedaan worden via de dealer of een app zoals Carista. (Je moet dan wel de auto openen met de unlock knop op de sleutel uiteraard.)

Keyless settings b.jpg
 

David123

Nieuw hier
6 jan 2024
5
3
3
Mag ik vragen wat je rijgedrag is?
Ik ken iemand die weinig rijdt en als de Lexus gebruikt wordt, zijn het vooral korte ritjes.
En als het dan koud is, is de accu leeg.
Tja.. thuiswerken hé. Dus hij staat inderdaad (te)veel stil. Gemiddeld 2x per week naar mijn werk (rit van 30 km en dan weer terug)
De eerste keer dat de accu leeg was, was ik 1,5 week ziek geweest. Dus achteraf logisch. Jammer dat die accu toch vervangen is. Als ik zo om me heen kijk lijkt het redelijk normaal te zijn.

Alleen @Sammie denkt er toch echt anders over. Ik breng hem eind januari naar een specialist, die gaat nog een keer alles uitlezen. Will see..

En allen: bedankt voor het meedenken en alle tussenoplossingen tot zover.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
248
144
43
Ik overweeg een accu booster backup maar wil nog even wachten aangezien mijn accu 2,5 jaar oud is. Ik gebruik 'm 4 dagen in de week (60 km woon-werk-woon). Maar wel in het achterhoofd dat een hybride Lexus veel gevoeliger is voor een lage accuspanning wat tot allerlij vreemde ;problemen kan lijden.
Toen ik de auto kocht bij Louwman in Den Haag hebben ze gelukkig een originele Panasonic accu geplaats. Vreemd genoeg was de vorige niet origineel. Ik denk dat dit kwam omdat de voriige eigenaar op hoge leeftijd was en zeer weinig km maakte waardoor deze regelmatig vervangen moest worden. Dus ik maak me nu niet zo heel veel zorgen maar ga wel shoppen over niet al te lange tijd aangezien de vakanties er weer aankomen. Denk aan de CTEK MXS 5.0. Iemand daar ervaring mee? Wil 'm permanent aansluiten met een stekker zodat deze gemakkelijk aan te sluiten is.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Denk aan de CTEK MXS 5.0. Iemand daar ervaring mee? Wil 'm permanent aansluiten met een stekker zodat deze gemakkelijk aan te sluiten is.
Ik heb er zo een sinds januari 2021. Inclusief de Connect eyelet voor makkelijk aansluiten en een verlengsnoer van Ctek. Bevalt prima. De MX-5 is redelijk snel bijgeladen, de IS heeft aanmerkelijk langer nodig maar da’s ook een redelijk grote accu. Ik denk dat de 12V accu van een hybride met een paar uur bijgeladen is. Ik zie dit type druppellader bij veel autobedrijven in showrooms liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Ik heb voor de zekerheid deze van bol.com:

Is gelijk een powerbank of noodlamp. Zeker toen ik ook de XM nog had (dynamo kon maar net genoeg bijladen, als je dan ook nog paar telefoons en een iPad voor navigatie aansluit, kachel op standje ontwasemen hebt etc...) vond ik dat een fijn idee: een XM met krappe dynamo en een hybride-Lexus met kleine 12V-accu... Nog niet hoeven gebruiken. Laatste keer dat ik de jumpstart-unit aan de 230V legde bleek 'ie nog gewoon vol te zitten, goed accuutje dus.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
248
144
43
Ik heb voor de zekerheid deze van bol.com:

Is gelijk een powerbank of noodlamp. Zeker toen ik ook de XM nog had (dynamo kon maar net genoeg bijladen, als je dan ook nog paar telefoons en een iPad voor navigatie aansluit, kachel op standje ontwasemen hebt etc...) vond ik dat een fijn idee: een XM met krappe dynamo en een hybride-Lexus met kleine 12V-accu... Nog niet hoeven gebruiken. Laatste keer dat ik de jumpstart-unit aan de 230V legde bleek 'ie nog gewoon vol te zitten, goed accuutje dus.
Bedankt voor de tip. Ik twijfel idd tussen de standaard uitvoering of een met een powerbank/booster, die heeft Ctek ook. Die laatste is essentieel als je onderweg stil komt te staan. Kun je wellicht nog naar een Lexus garage rijden.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Vervolgens twee weken Kaapverdië, auto voor de zekerheid in de garage gezet: accu weer leeg.
Als 'ie toch in de garage staat, geen optie om even een druppellader aan te sluiten tijdens de garage? Ik heb mijn IS met slechte temperaturen en weinig rijden soms ook op de oprit aan de druppellader staan. Zelfde als ik op vakantie ga. Voor nog geen 20 euro heb je al een simpele lader met onderhoudsfunctie.
 

David123

Nieuw hier
6 jan 2024
5
3
3
Als 'ie toch in de garage staat, geen optie om even een druppellader aan te sluiten tijdens de garage? Ik heb mijn IS met slechte temperaturen en weinig rijden soms ook op de oprit aan de druppellader staan. Zelfde als ik op vakantie ga. Voor nog geen 20 euro heb je al een simpele lader met onderhoudsfunctie.
Dank voor de tip, ik heb inmiddels een booster gekocht bij bol. Second opinion bij garage: geen noemenswaardig sluipverbruik, even letten op motortje van de spiegels. Mogelijk blijft er iets actief met keyless go, en ik had een USB in de auto laten zitten. Maar of dat het nou echt is geweest?
Het blijft raadselachtig..
Ik tuf vrolijk verder met de (meestal) trouwe Japanner!
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak en Bobusa