Accu/startkabels

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Stel mijn buurman kan in de winterse dagen zijn auto niet starten, accu leeg. Ik wil hem helpen met de CT. Maar volgens de voorschriften moet mijn benzine motor lopen als ik de startkabels aansluit. Maar als ik op de startknop druk, dan gaat niet de benzine motor van de CT lopen. Hoe kan ik dat oplossen? Het gevaar bestaat dat mijn accu wordt leeggetrokken als ik zonder draaiende benzine motor hem help.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook omgekeerd. Als om de een of andere reden mijn accu leeg is en de buurman wil mij helpen, hoe kan ik dan de benzine motor starten als de CT stilstaat??

Robbert-Jan
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Robbert zei:
Dank voor de uitleg. Het is dus wel mogelijk, maar dan alleen via de kofferbak.

Volgens de uitgebreide handleiding dient het starten bij een lege 12V accu via de motorkap te gebeuren (in mijn boekje paragraaf 5.2 - onderdeel "Als de 12V-accu ontladen is" - blz. 610). :surprised2: :rulez:

N.B. Deze "hulpstartaansluiting" mag NIET worden gebruikt voor het starten van een andere auto! - blz. 616. :nono:
 

LexusvsSaab

Nieuw hier
11 aug 2015
2
0
0
Al een wat ouder topic, maar toch even mijn praktijk ervaring gedeeld. Niet zo lang terug met de Saab cabrio naar de winkel...

Daar aangekomen, na het winkelen, accu leeg. Na een half jaar stilstand onvoldoende opgeladen in dat korte ritje...

De trouwe lease CT opgehaald en die gebruikt om de Saab aan de draai te krijgen. Na overleg met de Lexus hulplijn overigens.

1. CT aan en in de P zetten. Airco lekker koud, goede kans dat dan de benzene motor zoiezo al blijft draaien.
2. Kofferbak uitbouwen, plaat, piepschuimopbergbox, rechter paneeltje
3. Accu vinden rechts achterin de bumper bijna.
4. Startkabels bevestigen. Eerst plus, dan min.
5. Even rustig wachten, hulpbehoevende accu kan vast wat bijladen
6. "Saab" starten
7. Min los, plus los
8. Lexus weer in elkaar zetten. :)

Groet,

Hannes
 

sjeesKees

Nieuw hier
11 dec 2015
20
0
0
Ja, want hoe zit het inderdaad dan bij een wagen met een accu die vermogen heeft? Kan dat dat geen scade opleveren aan je Lexus of werkt het gewoon niet?