Accu voor Lexus hybride, wel of niet geschikt voor start/stop?

Lexy

Actief
17 mrt 2023
320
222
43
Ik zat zo eens te zoeken naar geschikte accu’s voor de Lexus NX 350h. Niet dat ie het al opgeeft, maar zo uit nieuwsgierigheid. En getriggerd door een andere post op het forum. Als ik op een site via het kenteken zoek kom ik oa Yuasa Accu ‘s, Er staat bij dat de ene niet geschikt is voor start/stop en de ander weer wel.’. Nu mijn gedachte is dat het start/stop systeem zoals bekent bij benzine motoren niet hetzelfde is als bij een full hybride. Dus voor een Lexus 350h een accu zonder start/stop de juiste keuze zal zijn. Wat is jullie gedachte hierover?
 
Laatst bewerkt:
Een standaard auto met start/stop is totaal niet te vergelijken met een hybride.

Als een standaard auto de motor uitschakelt bij bijvoorbeeld een verkeerslicht dan wordt de 12 volt accu niet geladen en loopt dus langzaam leeg. Dit is ook de reden dat dat systeem niet altijd werkt omdat de accu vol genoeg moet blijven om de auto weer te starten.

Bij een hybride auto wordt de 12 volt accu als de brandstofmotor uit staat wél geladen, dit doet de inverter via de HV accu. De 12 volt accu blijft dus "vol".
De HV accu loopt wel langzaam leeg uiteraard en bij nog ca. twee streepjes zal de motor automatisch aanslaan.

Oftewel je hebt geen 12 volt accu nodig die diep ontladen kan worden, want dat zal niet gebeuren.
 
Voor een hybride zal het dus niet uitmaken of je een accu erin zet die al dan niet geschikt is voor start/stop. Maar bij een benzine auto dus wel een accu met start/stop, mits de auto dit ondersteunt natuurlijk.
 
Voor de volledigheid, de motor wordt gestart vanuit de HV accu dus daar heeft de 12V accu niets mee te maken.
De accu hoeft dus nooit een grote startstroom te leveren.
De 12V accu kan overigens wel serieus diep ontladen worden als de auto een tijd stilstaat; het alarmsysteem en de keyless entry verbruiken continu een beetje stroom en dat kan problemen geven bij lange tijd stilstaan.
 
mmmmm
Ik ben zelf louter gezegend met een gezond boerenverstand.
@robtp09 zette me op het spoor van de Start/stop accu. Hij heeft daar, als NX eigenaar, al een tijdje goede ervaringen mee.
Met die info ben ik naar m’n Lexus specialist gestapt en gevraagd of hij een dergelijke accu voor me wilde bestellen. Tenzij hij een technisch gezien nog betere en duurzamere oplossing wist.
Het is dus het type geworden waar robtp09 al goede ervaringen mee heeft.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
 
Voor de volledigheid, de motor wordt gestart vanuit de HV accu dus daar heeft de 12V accu niets mee te maken.
De accu hoeft dus nooit een grote startstroom te leveren.
De 12V accu kan overigens wel serieus diep ontladen worden als de auto een tijd stilstaat; het alarmsysteem en de keyless entry verbruiken continu een beetje stroom en dat kan problemen geven bij lange tijd stilstaan.
Ja dat klopt, maar tijdens het rijden niet.
Dat de accu leeg loopt bij lange stilstand van een paar weken is een totaal ander verhaal, o.a. door sluipverbruik, maar ook doordat de 12 volt accu nooit helemaal vol wordt geladen is deze vrij snel te leeg om de auto op te starten.
 
@Lexy
even voor de goede orde en om misverstanden te voorkomen.
Mijn NX is in onderhoud bij de Lexus specialist in Uden. Die keren dat een bezoek aan hem nodig is zwaaien we halverwege de rit, zowel heen als terug, vrolijk naar de Louwman vestiging in Brainport [bij wijze van spreken]
 
  • Leuk
Waarderingen: Raymond Schrave en Lexy