- 21 sep 2010
- 615
- 58
- 28
Hierbij een DIY om de achterste lambda sensoren te vervangen. Foutcodes P0138 en P0158 relateren hier aan, al hoeft dit niet altijd de lambda's te zijn. Ook kan een lek tussen de voorste en achterste lambda's deze foutcode genereren. Controleer dit vooraf even, vooral bij de bevestiging van de aluminium schilden waar snel corrosie optreed. Achteraf viel de klus best mee en goed zelf thuis te doen.
Ik heb Denso Direct Fit sensoren gebruikt (OEM nummer 89465-30710). Ik kreeg bij de dealer verschillende quotages maar deze lagen rond de 250 euro per stuk voor OEM. Gezien ik wel bij Denso wilde blijven maar niet wilde solderen (Universal Fit), ben ik voor Direct Fit gegaan, voor 62 euro per stuk via Autodoc. Er zit een hoesje om de sensor en op het schroefdraad is alvast Denso Anti-seize gedaan. Prima alternatief voor 1/4 van de prijs. Je hebt nog wel een Lambdasonde-sleutel nodig (https://www.autodoc.nl/yato/1364888...gR285WkMGULLrvaLkkBBiqu5-7XEmUaIaAjkpEALw_wcB) of verkrijgbaar in de automaterialen zaak.
Deze DIY betreft de GS300 RWD, voor AWD (komt niet veel voor in NL) zitten de plugs/stekkers nabij de ventilatie gaten van de achter passagiers (
). Deze video kan handig zijn voor het verwijderen van de panelen van de RWD variant. Weet wel dat de plugs voor de sensoren bij de RWD elders zitten.
Gezien je de lambdasonde uit je uitlaat moet draaien begin je met het loshalen van de plug in het interieur, anders draait het draad in een wokkel. Voel alvast even waar de kabel de auto in gaat tbv de orientatie.
Bestuurderskant (links)
1. Maak ruimte door de voorstoel naar achteren te stellen. Zorg dat je stuur omhoog en ingetrokken staat en haal de matten eruit.
2. Draai de pookknop van de automaat en schuif de armrest naar achter zodat de knoppen van de stoelventilatie en sport-stand zichtbaar worden
3. Haal de bovenkant van de console-paneel los vanaf de kant van de armsteun. Je kunt deze iets omhoog tillen wat voldoende moet zijn om de beklede zijpanelen van de middentunnel lost te halen. Als dit niet lukt, dien je de auto even te starten en naar z'n N of D te schakelen zodat je de hele bovenkant los hebt. Denk om de bedrading van dit paneel.
4. Haal vervolgens het beklede zijpaneel los vanaf de armleuning. Er zit even voorbij de schakelpook een schroef die je los en eruit moet halen om het paneel horizontaal uit de brackets van de tunnel en middenconsole te halen.
5. Nu komt de rand van de bekleding los te liggen en kan je de connector en draad van de lambda sonde zien zitten. Het carpet van de bestuurderskant als bijrijder kant zit aan elkaar vast met klittenband iets voor de schakelpook, mocht je ervaren dat het carpet niet mee werkt.
6. Om voldoende ruimte te hebben bij het vanuit onderop geleiden van de plug en bedrading, dien je het gaspedaal los te maken aan de voet. Eerst haal je het gaspedaal aan de bovenkant los van de daadwerkelijke gaspedaal beugel. Vervolgens haal je de voet van het pedaal los. Dat is een kwestie van brute doch gecontroleerde kracht zodat het carpet ook daar los komt van de vloer. Eenmaal los kan je vanuit de opening van het gaspedaal wat ruimte creëren om
7. Maak de plug los (bij de middentunnel) en geleid de kabel van onder de auto naar buiten. Er zit een rubberen grommet om de kabel die het gat in de bodemplaat afsluit.
8. Draai met de sonde-sleutel en een flinke arm de sonde los. Vooraf inspuiten met WD40 om de boel wat gangbaarder te maken kan soelaas bieden. Bij mij was het niet nodig.
9. Nu kun je de nieuwe sensor terugplaatsen in de uitlaat. Draai de sensor een paar slagen en gebruik vervolgens de sondesleutel. De sonde moet op 18-20nm vast gedraaid worden.
10. Geleid nu de stekker door het gat in de bodemplaat en zorg dat de grommet goed zit. Gebruik wederom het gat van het gaspedaal om de kabel en plug ruimte te geven onder het carpet. de routing van de kabel gaat tussen verschillende stukken isolatie materiaal door.
11. Nu kun je de stappen 1-6 in omgekeerde richting uitvoeren om de boel weer in elkaar te zetten.
12. Haal de - van de accupool los om de foutcodes in de ECU eruit te halen of dmv een OBD2 uitlees unit. Netter is wellicht met TIS op een laptop.
Bijrijder kant (rechts)
1. Haal het paneel met de footwell-verlichting en knopje voor bandenset selectie (ivm TPMS) door voorzichtig tussen het grijze en airbag panneel te porren. 4 klemmetjes houden het paneel vast. Probeer alvast de klip van de bedrading van dit paneel los te maken gezien het paneel dusdanig in de weg zit.
2. Vervolgens kun je de stappen van de bestuurderskant volgen. De bijrijder kant is een stuk gemakkelijker doordat je geen last hebt van de pedalen.
Het ontbreekt nog aan foto's en zal deze nog toevoegen.
Succes!
Ik heb Denso Direct Fit sensoren gebruikt (OEM nummer 89465-30710). Ik kreeg bij de dealer verschillende quotages maar deze lagen rond de 250 euro per stuk voor OEM. Gezien ik wel bij Denso wilde blijven maar niet wilde solderen (Universal Fit), ben ik voor Direct Fit gegaan, voor 62 euro per stuk via Autodoc. Er zit een hoesje om de sensor en op het schroefdraad is alvast Denso Anti-seize gedaan. Prima alternatief voor 1/4 van de prijs. Je hebt nog wel een Lambdasonde-sleutel nodig (https://www.autodoc.nl/yato/1364888...gR285WkMGULLrvaLkkBBiqu5-7XEmUaIaAjkpEALw_wcB) of verkrijgbaar in de automaterialen zaak.
Deze DIY betreft de GS300 RWD, voor AWD (komt niet veel voor in NL) zitten de plugs/stekkers nabij de ventilatie gaten van de achter passagiers (
Gezien je de lambdasonde uit je uitlaat moet draaien begin je met het loshalen van de plug in het interieur, anders draait het draad in een wokkel. Voel alvast even waar de kabel de auto in gaat tbv de orientatie.
Bestuurderskant (links)
1. Maak ruimte door de voorstoel naar achteren te stellen. Zorg dat je stuur omhoog en ingetrokken staat en haal de matten eruit.
2. Draai de pookknop van de automaat en schuif de armrest naar achter zodat de knoppen van de stoelventilatie en sport-stand zichtbaar worden
3. Haal de bovenkant van de console-paneel los vanaf de kant van de armsteun. Je kunt deze iets omhoog tillen wat voldoende moet zijn om de beklede zijpanelen van de middentunnel lost te halen. Als dit niet lukt, dien je de auto even te starten en naar z'n N of D te schakelen zodat je de hele bovenkant los hebt. Denk om de bedrading van dit paneel.
4. Haal vervolgens het beklede zijpaneel los vanaf de armleuning. Er zit even voorbij de schakelpook een schroef die je los en eruit moet halen om het paneel horizontaal uit de brackets van de tunnel en middenconsole te halen.
5. Nu komt de rand van de bekleding los te liggen en kan je de connector en draad van de lambda sonde zien zitten. Het carpet van de bestuurderskant als bijrijder kant zit aan elkaar vast met klittenband iets voor de schakelpook, mocht je ervaren dat het carpet niet mee werkt.
6. Om voldoende ruimte te hebben bij het vanuit onderop geleiden van de plug en bedrading, dien je het gaspedaal los te maken aan de voet. Eerst haal je het gaspedaal aan de bovenkant los van de daadwerkelijke gaspedaal beugel. Vervolgens haal je de voet van het pedaal los. Dat is een kwestie van brute doch gecontroleerde kracht zodat het carpet ook daar los komt van de vloer. Eenmaal los kan je vanuit de opening van het gaspedaal wat ruimte creëren om
7. Maak de plug los (bij de middentunnel) en geleid de kabel van onder de auto naar buiten. Er zit een rubberen grommet om de kabel die het gat in de bodemplaat afsluit.
8. Draai met de sonde-sleutel en een flinke arm de sonde los. Vooraf inspuiten met WD40 om de boel wat gangbaarder te maken kan soelaas bieden. Bij mij was het niet nodig.
9. Nu kun je de nieuwe sensor terugplaatsen in de uitlaat. Draai de sensor een paar slagen en gebruik vervolgens de sondesleutel. De sonde moet op 18-20nm vast gedraaid worden.
10. Geleid nu de stekker door het gat in de bodemplaat en zorg dat de grommet goed zit. Gebruik wederom het gat van het gaspedaal om de kabel en plug ruimte te geven onder het carpet. de routing van de kabel gaat tussen verschillende stukken isolatie materiaal door.
11. Nu kun je de stappen 1-6 in omgekeerde richting uitvoeren om de boel weer in elkaar te zetten.
12. Haal de - van de accupool los om de foutcodes in de ECU eruit te halen of dmv een OBD2 uitlees unit. Netter is wellicht met TIS op een laptop.
Bijrijder kant (rechts)
1. Haal het paneel met de footwell-verlichting en knopje voor bandenset selectie (ivm TPMS) door voorzichtig tussen het grijze en airbag panneel te porren. 4 klemmetjes houden het paneel vast. Probeer alvast de klip van de bedrading van dit paneel los te maken gezien het paneel dusdanig in de weg zit.
2. Vervolgens kun je de stappen van de bestuurderskant volgen. De bijrijder kant is een stuk gemakkelijker doordat je geen last hebt van de pedalen.
Het ontbreekt nog aan foto's en zal deze nog toevoegen.
Succes!