Achterwielaandrijving

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Ik hoor van diverse mensen dat het raadzaam is om een slipcursus te volgen, aangezien een Lexus achterwielaandrijving heeft.

Hoe noodzakelijk is zo'n cursus, aangezien er standaard veiligheidsvoorzieningen zijn?
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Het is altijd handig te weten hoe je moet handelen als je auto in de slip raakt, maakt niet uit met wat voor auto.

Een achterwielaangedreven auto raakt over het algemeen wel sneller in de slip, mede omdat ze vaak ook meer vermogen hebben, maar hij is wel makkelijker te corrigeren als het fout gaat dan een voorwiel aangedreven auto.

Doe mij maar achterwiel aandrijving, daar kan je tenminste wat mee (spelen) :lol:
 

Vincent

Hoort erbij
30 apr 2010
31
0
0
tuut zei:
Ik hoor van diverse mensen dat het raadzaam is om een slipcursus te volgen, aangezien een Lexus achterwielaandrijving heeft.

Hoe noodzakelijk is zo'n cursus, aangezien er standaard veiligheidsvoorzieningen zijn?

Zo snel zal die niet slippen, maar winterbanden zijn mede dankzij de automaat wel een aanrader, zeker met een strenge winter als afgelopen keer.. De automaat is soms wat te ruig met de koppeling en dat merk je vooral met de gladheid. Nu is een slipcursus natuurlijk nooit verkeerd, alleen focust zon cursus zich meestal op een auto met een handbak, waar je toch iets makkelijker kan ingrijpen.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Het nut van een slipcurses ?

Het nut van een slipcurses ?

Jaren geleden heb ik zo'n cursus gedaan, ik denk zo'n 10 jaar geleden .
Sindsdien gelukkig nooit nodig gehad en vraag mij dan ook af of er nog iets van de vaardigheden die ik toen geleerd heb over is.
Dus volgens mij is het nut van een slipcursus minmaal als je daarna geen gelegenheid hebt om het in praktijk te brengen of regelmatig te oefenen.
Veranderd uiteraard niets aan het feit dat het wel leuk is om een slipcursus te doen.

groet

Henny
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Slipcursus

Slipcursus

Slipcursus maar eigenlijk moet het een rijvaardigheidstraining zijn waar iedereen die op de weg zit aan deel zou moeten nemen. Als oud automonteur gingen we al op de baan van Drachten remmen en sturen en vooral slippen. Nu ga ik elke twee jaar met iedereen van ons bedrijf naar Zandvoort toe om een hele dag te slippen en wat niet meer. Het gaat er niet om dat je het nooit meer hoeft te gebruiken, dat is alleen maar beter. Waar het wel om gaat is dat als er een situatie zich voordoet je door training beter bent voorbereid om in te grijpen. als je dan geen ongeluk krijgt is zo'n training zijn geld dubbel en dwars waard. Mijn dochter heeft net haar rijbewijs en als onderdeel van dit alles gaat ze een dag slippen. Dit zou gewoon verplicht moeten worden. Hoe veel mensen weten een auto uit de berm te sturen zonder te remmen en op de andere weghelft te komen? Haast niemand. Ik zit 20 jaar in de olie en gaswereld en daar ik veel in helikopters heb gevlogen moest ik elke twee jaar een training doen om uit een helikopter te ontsnappen. En wel op de kop en onder water. Waarom: een helikopter die moet landen op het water uit nood kiept meestal metten om en dan hang je ondersteboven in het koude zeewater. Met speciale training leert men je uit zo'n ding te komen. Je hoopt het nooit mee te maken maar een getraind mens heeft gewoon meer kans om te overleven. Een Lexus met achterwielaandrijving kwispelt graag met gladheid. Met beleid kom je een heel eind maar ga eens slippen met zo'n wagen en kijk waar de grens ligt, heel leerzaam. Goed lang verhaal maar ik ben voorstander van winterbanden en een slipcursus.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Er zijn inderdaad een hoop dingen die meespelen. Inderdaad, de Auto is een automaat, achterwiel aandrijving. De auto's van slipcursussen zijn veelal voorwiel aangedreven handbakken.

In de vliegwereld, leer je ook hoe je moet omgaan met een zgn. stall. Echter hoe het vliegtuig reageert, verschilt van type tot type. Om een voorbeeld te geven, een zgn. T-tail (de achtervleugels zitten bovenop de staart) heeft het risico in een zgn. deep stall te komen, dat betekend dat de turbulente lucht van de voorste vleugels over het staartvlak gaat en er voor zorgt dat ook deze niet meer te bedienen is. Iemand die denkt in een "gewone stall te zitten, komt hier dus op z'n minst bedrogen uit.

Iedere auto reageert anders. Om de auto goed te kunnen rijden moet je de limieten kennen. Het beste is de auto eens het circuit op te nemen en te kijken waar de grenzen liggen. Doe het ook eens met nat weer. Mocht dat niet kunnen zoek op een zondag dan eens een grote lege parkeerplaats op waar je de ruimte hebt om eens lekker de auto met 80km/h dwars te gooien, en je toch de ruimte hebt om fouten te maken.

Succes!
 

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Hoi Hube,

Fenomeen stall ken ik wel. Ik heb een keer 1,5 uur vliegles gevolgd. De piloot ging het begrip stall uitleggen, door het vliegtuig in die situatie te brengen. (tenminste het stall alarm ging af op 3 km hoogte) Moet zeggen dat het angstzweet toen wel uitbrak, zeker nadat we tijdens het taxi?n al bijna een ongeluk hadden veroorzaakt.

Een keer wat uitproberen op een lege parkeerplaats, is wel een goede tip.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Apart dat hij een stall gaat uitleggen in de eerste 1.5 uur. Je zou dan verwachten dat hij bezig zou zijn met "effects of control" en "effects of climb & descent". (ik ben zelf vlieginstructeur geweest)

Let op de parkeerplaats op dat er geen politie is die je kan bekeuren ;)
 

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Het was nogal een aparte instructeur.. In ieder geval wel een spannende ervaring.