afremmen op automaat manual mode

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Een andere thread had mij getriggerd op de volgende vraag :

Mag je afremmen in manual mode met de automaat die een Gen2 IS heeft , in mijn geval een IS-F, zonder dat het in de toekomst isseus geeft ?
Ik heb dus geen CVT maar was benieuwd of je met een " conventionele automaat ", als ik dat zo mag noemen en geen personen beledig , ook dat mag doen.

Ik ga ook een keer met de IS-F op reis en dan is het ook wel handig om te weten.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
385
63
Ik zou niet kunnen bedenken waarom niet.....:unsure: Uiteindelijk doet hij het zelf ook alleen help jij hem een handje door eerder een lagere versnelling in te tikken, meer is het niet volgens mij.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Ik doe dat al jaren in heuvelachtig gebied, geen problemen tot dusver. En als het echt niet goed was, had Lexus wel een beveiliging ingebouwd dat het niet kon. Bergop zet ik de automaat in ECT power, dan worden de toeren wat hoger gehouden en laat ik ‘m verder z’n werk doen. Al zul jij die knop echt niet nodig hebben in je IS-F :LOL:

Bergaf tik ik de pook naar links, dan schakelt de automaat eerst naar de 4. Dan kan ik met de flippers of de pook de hoogste versnelling bepalen, meestal zet ik dat niet hoger dan 3 of 2 als het erg veel bochten zijn of stijl naar beneden gaat. Ik kan ‘m dan gewoon laten rollen en hoef amper bij te remmen. Ik weet niet of dit principe van “hoogste versnelling beperken” bij de IS-F ook zo werkt omdat ik me voor kan stellen dat die automaat juist wel exact volgt wat de bestuurder doet in manuele modus. Bij de V6 uitvoeringen van de IS spreek ik overigens niet echt van een manuele modus omdat de bak nog steeds automatisch schakelt als ik niets doe met de flippers of de pook. Je kunt in die modus de hoogste versnelling beperken. Dat zal prima werken bij een aanhanger of een berg afdalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
701
627
93
Het enige probleem dat ik daarmee zie is dat het misschien mogelijk is dat bij te snel terug schakelen het motortoerental zou kunnen oplopen naar een hogere waarde dan de motorfabrikant heeft voorzien. Waarschijnlijk zit er echter in de automaar al een voorziening die voorkomt dat je een versnelling inschakelt die niet "past" bij de rijsnelheid van het schakelmoment - anders gezegd: je krijgt hem bij een snelheid van 150 km bijvoorbeeld niet in de eerste versnelling.

Bij een "ouderwetse" handmatig te bedienen versnellingsbak kun je wel een "versnelling te veel" terugschakelen en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van het mechaniek.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en Brytje008

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Waarschijnlijk zit er echter in de automaar al een voorziening die voorkomt dat je een versnelling inschakelt die niet "past" bij de rijsnelheid van het schakelmoment
Dit klopt. Ik reed gisteren voor het eerst in de bergen met mijn is250 en ik wilde terug schakelen, maar mijn stuur stond gedraaid, dus ik klikte per ongeluk op de + ipv - en hij deed niks. Want hij begon al in een te hoge versnelling te zitten voor de steilte, dus vandaar ik wilde terug schakelen. Maar hij schakelde dus niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Het enige probleem dat ik daarmee zie is dat het misschien mogelijk is dat bij te snel terug schakelen het motortoerental zou kunnen oplopen naar een hogere waarde dan de motorfabrikant heeft voorzien. Waarschijnlijk zit er echter in de automaar al een voorziening die voorkomt dat je een versnelling inschakelt die niet "past" bij de rijsnelheid van het schakelmoment - anders gezegd: je krijgt hem bij een snelheid van 150 km bijvoorbeeld niet in de eerste versnelling.

Bij een "ouderwetse" handmatig te bedienen versnellingsbak kun je wel een "versnelling te veel" terugschakelen en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van het mechaniek.
Dat klopt , je kan niet te laag schakelen . Als dat gebeurt geeft de IS-F een dubbele zachte piep en gebeurd er inderdaad niets.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
385
63
Dat piepje gaf de IS300h ook als ik per ongeluk een keer een tikje teveel gaf op de flippers aan het stuur, met de NX (heeft geen flippers gek genoeg) niet gehad, kan met de pook naar links op- en afschakelen maar verder terug dan 2 is nooit nodig geweest in de Italiaanse heuvels in Toscane.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken