Airco Pomp

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hallo allemaal,

Zoals sommige misschien al weten heb ik laatst un grote onderhouds beurt gehad.. Nadat ik hem gister heb terug gehad en ik hem ging testen werkte de airco niet. Na enkele stappen van het instructieboekje te hebben doorgenomen kwam ik al snel tot de conclusie: neem contact op met de lexus dealer.

Dus gebeld... nee zeggen ze, ik weet zeker dat die het deed in de garage en hebben de chauffeur er ook niet over gehoord :neutral:
Maar dan moet u een x langskomen en kunnen we kijken wat er aan de hand is... dat betekend 1uur rijden voor mij dus heb gevraagd of ik naar de Toyota hier in de stad mocht. dat was goed.

Nu dus net terug van de Toyota en wat denk je...de airco pomp vast...kapot naar zijn grootje en al voor langere tijd :X

Zijn er hier meer die daar ervaring mee hebben en zijn er mensen hier die mij kunnen helpen een nieuwe te plaatsen of un bedrijf weten die dat kan??? voor un leukere prijs als bij Toyota/Lexus.

Thnx
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
595
48
28
Dat deze helemaal vast zit, heb ik niet vaker gehoord. Toevallig zag ik gister dat koen (ook z'n forum naam) een pomp in de marketplace te koop heeft staan (getest en wel). Voor montage en vullen zou je dan nog even een 'mannetje' moeten vinden..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat deze helemaal vast zit, heb ik niet vaker gehoord.
Ik ben het wel vaker tegengekomen, maar zoals ThinlaneT hierboven weergeeft, vormt dit misschien toch een reden om zeker te stellen dat men het bij het rechte end heeft. Probleem kan ook zijn de magnetische koppeling, relay, etc. Second opinion kan geen kwaad..

Hou er ook rekening mee dat als de compressor daadwerkelijk vastgelopen is, je wellicht ook andere onderdelen zal moeten vervangen als de 'droger', omdat 'schraapsel' zich mogelijk door de leidingen heeft verplaatst.

Wel balen dus...succes met de voortgang!
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
hmm oke...wel ben zelf geen auto monteur dus alle tips zijn welkom...Ben ook bereid naar iemand vant forum toe te rijden die ernaar wil kijken;) en maybe kan fixen.

De gene die koen heeft is dat voor un IS250???? KOENNNN kom der is in;)

normaal moet er schijnbaar iets naar buiten komen en dat doet die niet... je hoord hem wel aanslaan en kabaal maken naar er gebeurd nix:(
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
IS250 Denso partnummer 447260-0543 AC compressor (jaar 06-11). Denk zodoende niet dat die van Koen past.

Als je compressor echt draait (te zien aan het hart van de pulley die meedraait), maar kennelijk niet pompt, kan dat diverse oorzaken hebben.
normaal moet er schijnbaar iets naar buiten komen en dat doet die niet
Dat zegt mij niet veel helaas. Heb je niet iets horen roepen over hoog/laag druk?

Ik ga er vanuit dat de toyo-dealer het goed heeft onderzocht, maar mocht je twijfelen en niemand hier kan daarbij helpen, zou een beetje AC specialist je vrij snel kunnen vertellen wat er loos is.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Na het aansluiten van zo'n druk systeem was de druk al aan de wat lage kant. Toen ze verder gingen kijken zat de pomp muur vast. draaide geen mm. Hebben verder niet gekeken of het hard wel iets doet.

Als je zoeits los haald kan je dan wel blijven rijden of doet heel je motor het dan niet meer.
Dan zouden we mooi wat tijd hebben om te kijken wat er mis.

het blijft een lastig systeem, ken ze wel van aan boord maar was vele malen groter maar is wel opt zelfde principe berust lijkt me.

Ooh weet iemand of de diesel en benzine dezelfde pomp hebben? bedankt voort nummer gps :rulez:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
heb je trouwens vaak de airco aan? Ik lees vaak dat er wordt geadviseerd om de airco toch af en toe aan te hebben zodat de pomp etc kan draaien...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Als ik ToyoDIY moet geloven dan is de partno voor de ACcomp van de diesel 88310-53060 en benzine 88320-3A300 dus er is verschil in...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er is zeker verschil, ook al tussen AWD en RWD versie. Maar partnummers even op een stokje, Ik zie dat Denso ook door de dealer wordt gebruikt. Er zelf 1 aanschaffen scheelt meer dan de helft. Heb je ook nog wat over voor een condenser (mocht er schraapsel zijn) en inbouw.

Als je druk koelmiddel laag is, zal de drukschakelaar e.e.a. preventief uitschakelen. Belangrijk is dus wel te weten of de 'koppeling' van de compressor werkt, dus of het ronde hart van de pulley wel/niet meedraait. Condenser en etc. kan verstopt zitten, dan pompt ie ook niet meer, maar schakelt soms wel in. Veel mogelijkheden om uit te sluiten dus.

Je kunt het niet zomaar loshalen, zonder vergaande demontage, de magnetische koppeling zit in de pulley.... Als die dus wel werkt, zou je met een vastgelopen pomp veel pieplawaai verwachten en een flinke drop in toeren.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hey mannen,

Mooi dat er altijd mensen zijn die er iets meer van weten;) Ik heb geen idee wat er precies wel en niet draaid, zover hebben ze niet gekeken. Je hoord de motor optoeren maar dan valt die terug omdat die pomp dus denkik nix doet.

Bedankt voor die nummers en indd lexus USA zei ook al dat er 3 verschillende zijn :(
Maar ik heb nu wel 2 nummers...GPS welke moet ik hebben dan? die van je eerste verhaal dat denso nr of die andere waarin je het diesel en benz nummer geeft? :D

Ik zet ook in de winter de airco wel is aan ja maar denk tog te weinig + het niveau was te laag dus minder smering
:neutral:
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Woow heb ook al bericht van A.S. Motorsport;) Org Denso pomp kost rond de 500?.. schilt alles.
Voor dat bedrag hoef ik ook niet aan un 2de hands te beginnen denkik? wat denken jullie daarvan. Heb prijzen van de sloop tussen de 200 en 500?

Om al die problemen te constateren moet er tog het een en ander los en zou je onderdelen moeten gaan vervangen neem ik aan of schoonmaken?

Lastige situatie...GPS ben je er op de meeting ook? vast wel dan kunnen we het er maybe nog wel is over hebben
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Geen 2e hands, AS lijkt me een prima deal!

Je moet wel eerst weten wat de oorzaak is. Losmaken en revisie zou kunnen als je geluk hebt (nogal prijzig), maar belangrijker, misschien moet je systeem gespoeld worden... lastiger dan het lijkt. En dan nog eventueel gruis in de condenser of vervanging ervan..

Betreffende de nummers: (van Toyodiy): 88320-3A300 Conform dit

Die eerdere is dit: 447260-0543 Conform dit

Btw, grote kans dat het nummer op je pomp staat!

Leuk die nummers :(

Ja, ik ben op de meeting! :rulez: