Airco "probleem"

EvL

Nieuw hier
4 jul 2019
16
1
3
Beste Lexus vrienden. Ik constateer bij mijn RX450h uit 2011 het volgende: de airco temperatuur is bij de rechter roosters in het dashboard koeler dan aan de linker kant. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Dank alvast voor de reacties!
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.164
4
886
113
Stomme vraag misschien maar staat de temperatuur rechts lager ingesteld?
Is dit ook nog zo na enige tijd? Misschien heeft de auto langere tijd met zijn zijkant in de zon gestaan waardoor het even duurt voordat de temperatuur goed is.
En heb je de temperatuur gemeten? De temperatuur zou op een warme dag zo'n 4 a 5 graden moeten zijn na enkele minuten.
(Hieronder heb ik de temperatuur sensor in een rooster gestoken bij de mijne.)

Burrrr koud.jpg
 

EvL

Nieuw hier
4 jul 2019
16
1
3
De temp is aan beide kanten ingesteld op 20° . Sinds de aankoop in Jan 2020 volgens het biekje onderhouden bij diverse Lexus dealers maar nooit specifiek door mij airco controle gevraagd. Dank voor de tips, ik ga e.e.a. proberen en zal airco controle/onderhoud laten uitvoeren!
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
315
188
43
Ik had precies hetzelfde bij mijn IS300h destijds en kan bevestigen dat er koudemiddel bijgevuld moet worden. Daarna was het probleem opgelost.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
191
165
43
Offtopic; een thermometer als particulier gebruiken die tot 300 Graden Celsius kan meten klinkt onlogisch (naast de hoop dat je dit nooit zult meten want dan verliezen we een waardig lid/beheerder o_O
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.164
4
886
113
Het is een BBQ thermometer van de Lidl, deze kun je kalibreren en hij klopt precies met mijn Testo gekalibreerde thermometer.
(Ik zit in de meettechniek)

Testo.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Flierefluiter

Hoort erbij
13 dec 2023
26
5
3
Was het bijvullen van koudemiddel de oplossing? Vroeg me af hoevaak mensen hier hun airco laten onderhouden en koudemiddel bijvullen. Doe je dat pas als je klachten hebt? Of is 1x in de 5? Jaar wel aan te raden?
 

Flierefluiter

Hoort erbij
13 dec 2023
26
5
3
Heb afgelopen week het koudemiddel op mijn rx 450h (2010) laten bijvullen, maar het was eigenlijk niet echt nodig. Geloof dat er vanaf de fabriek 600 - 650 op zit en er zat nog 520 in.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Was het bijvullen van koudemiddel de oplossing? Vroeg me af hoevaak mensen hier hun airco laten onderhouden en koudemiddel bijvullen. Doe je dat pas als je klachten hebt? Of is 1x in de 5? Jaar wel aan te raden?
Ik laat bij mijn auto de airco zo eens in de 3 jaar controleren. Een autoairco bestaat uit een aantal onderdelen die ondeling door slangen of stalen buizen zijn verbonden en het is in principe mogelijk dat via de aansluitingen tussen de verschillende onderdelen na verloop van tijd enig koudemiddel verdwijnt. Zulks in tegenstelling tot de koelkast in de keuken waar alles min of meer hermetisch is geseald en waar dus ook geen controle of reparatie mogelijk is.

Wanneer bij een autoairco een deel van het koudemiddel verdwijnt, kan de temperatuur in de compressor erg hoog oplopen en kan, als gevolg daarvan, vervanging van de compressor vanwege slijtage nodig zijn - wat behoorlijk veel geld kan kosten. Iedere drie jaar controleren of er voldoende koudemiddel in zit, is wellicht wat overdreven, maar het is belangrijk voor de langdurig goede werking van het systeem. Gewoon langere tijd doorrijden als de werking al danig is verslechterd, is in ieder geval onverstandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
377
247
43
Op onvoorziene lekkages na, is mijn ervaring dat een vulling toch wel minstens 10 jaar meegaat. Persoonlijk heb ik de airco dan ook wel jaarrond aan, waardoor slangen en keerringen niet de kans krijgen uit te drogen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Op onvoorziene lekkages na, is mijn ervaring dat een vulling toch wel minstens 10 jaar meegaat. Persoonlijk heb ik de airco dan ook wel jaarrond aan, waardoor slangen en keerringen niet de kans krijgen uit te drogen.
De vulling (koudemiddel) op zich "slijt" niet en kan dus inderdaad probleemloos 10+ jaar mee. Het min of meer continu "aan" laten van de airco is inderdaad verstandig, dat zal de kans op weglekken van koudemiddel zeker verkleinen. De controles zijn bedoeld om eventuele lekkages tijdig op te merken, voordat ze aanleiding zijn tot schade die dure reparaties onontkoombaar maakt.