Ik laat bij mijn auto de airco zo eens in de 3 jaar controleren. Een autoairco bestaat uit een aantal onderdelen die ondeling door slangen of stalen buizen zijn verbonden en het is in principe mogelijk dat via de aansluitingen tussen de verschillende onderdelen na verloop van tijd enig koudemiddel verdwijnt. Zulks in tegenstelling tot de koelkast in de keuken waar alles min of meer hermetisch is geseald en waar dus ook geen controle of reparatie mogelijk is.Was het bijvullen van koudemiddel de oplossing? Vroeg me af hoevaak mensen hier hun airco laten onderhouden en koudemiddel bijvullen. Doe je dat pas als je klachten hebt? Of is 1x in de 5? Jaar wel aan te raden?
De vulling (koudemiddel) op zich "slijt" niet en kan dus inderdaad probleemloos 10+ jaar mee. Het min of meer continu "aan" laten van de airco is inderdaad verstandig, dat zal de kans op weglekken van koudemiddel zeker verkleinen. De controles zijn bedoeld om eventuele lekkages tijdig op te merken, voordat ze aanleiding zijn tot schade die dure reparaties onontkoombaar maakt.Op onvoorziene lekkages na, is mijn ervaring dat een vulling toch wel minstens 10 jaar meegaat. Persoonlijk heb ik de airco dan ook wel jaarrond aan, waardoor slangen en keerringen niet de kans krijgen uit te drogen.