Airco uit na herstart (OPGELOST)

PH1977

Hoort erbij
26 aug 2025
32
63
18
Allereerst fijne kerstdagen!

Vraagje.
Ik heb de airco van mijn is300h (2019) altijd op AUTO. En de airco dus ook aan. Nu valt me op dat ik bij het opnieuw starten (vanmorgen) de airco niet meer aanstaat. Lampje brandt niet meer. Maar hij staat nog wel op AUTO.
Kan de airco wel weer aanzetten. Maar ja.
Ik dacht dat deze ook altijd aan zou blijven.
Misschien niet altijd met de kou?
Iemand een idee? Kan er niets over lezen in de documentatie.
BVD.

Inderdaad, wanneer het systeem meet dat het koud genoeg is om eventueel aanwezig vocht weg te pompen (condenseren) dan slaat de pomp niet aan.
Ah oké. Maar gaat dan het lampje ook uit van de airco? Dat vind ik vooral gek.
Maw. Als de airco weer gaat koelen dan zou het lampje weer aan gaan?
Dan de airco (Ookal staat deze altijd aan) niet altijd draait snap ik.
Bvd!

Lampje hoort niet uit te gaan, lampje brandt meer als ''Airco aan gekozen'' en dan regelt het systeem de werking, is het te koud dan blijft de pomp uit (<5°C).
Wellicht ben je vandaag ingestapt met de reservesleutel?

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik weet niet of de bediening van de airco bij een IS uit 2019 identiek is aan die van mijn GS uit 2013. In het "knoppenblok" van mijn GS zijn er twee knoppen om de airco te laten doen wat je wilt, beide aangeduid met "auto". De ene "auto" knop kiest automatisch voor de manier van luchttoevoer (buitenlucht of recirculatie), de andere "auto" knop zet de installatie aan als de binnen gekozen temperatuur dat vereist. Beide "auto" knoppen dienen ingeschakeld te zijn om alles naar verwachting te laten werken. Omdat beide knoppen zijn voorzien van de aanduiding "auto" is dat verwarrend. Na het afzetten van de motor/auto en daarna weer tot leven brengen voor een volgende rit lichten meteen weer de lampjes in beide auto knoppen op.

Laatst bewerkt:
Lampje hoort niet uit te gaan, lampje brandt meer als ''Airco aan gekozen'' en dan regelt het systeem de werking, is het te koud dan blijft de pomp uit (<5°C).
Wellicht ben je vandaag ingestapt met de reservesleutel?
Dat is wat er gebeurt. Nee, gewoon mijn sleutel.
Airco slaat overigens wel gewoon aan (hoor ik buiten de auto).
Het is dus alleen dat de airco weer uit staat wanneer ik hem opnieuw start.
Even aankijken en anders na de feestdagen eens naar de dealer.

De airco bij de NXII staat in principe altijd aan. Boven de A/C ‘knop’ zie je dus niks staan. Op basis van de temperatuur in en buiten de auto wordt dat geregeld. Als de buitentemperatuur lager wordt dan binnen verschijnt er een grijs streepje boven de A/C ‘knop’. Dit betekent, als je dat toch wilt, dat je de airco zelf kunt bedienen. Zet je hem aan, dan verschijnt een blauw streepje boven de A/C knop.
(De stand AIRCO op automatisch is uit. Die gebruik ik eigenlijk nooit. )

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S