Airco werkt niet - Raar geluid uit de compressor

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Bij de CT200h van mijn vrouw doet de airco het niet meer. Hij blaast zelfs hetere lucht uit als je het A/C knopje indrukt.

Onder de motorkap hoor je nabij de compressor hetzelfde geluid als deze bestuurder hoort met zijn Prius uit Thailand. Hoewel, dit is wel erg extreem.
of deze Prius, dit lijkt er meer op.:
Veel meer info kan ik niet vinden niet op internet.

Ik weet (nog) niet of er genoeg druk op het systeem staat. Ik mag verwachten dat als de druk te laag is, er een drukssensor inzit die voorkomt dat de compressor motor ?berhaupt aanslaat.
Ik vrees dus een defecte compressor. Hoewel de elektrische aandrijving (motor) van de compressor dus nog wel werkt.

Heeft iemand dit ook al eens aan de hand gehad?
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
De pomp wel wel eens kapot gaan door langere tijd te weinig vloeistof in de airco te hebben. Normaal gesproken moet dit onder garantie vallen mits hij natuurlijk normaal onderhoud gehad heeft.
mocht dit toch een probleem opleveren kunt u mij altijd een pb sturen
ik heb nl nog nieuwe orgineele pompen liggen
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Drooggelopen, daar moet een nieuwe compressor in.
Regelmatig de airco aanzetten (ook in de winter) kan dat euvel voorkomen.
 

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Bedankt voor jullie reacties. De auto komt uit 2011, dus er zit geen garantie meer op. De airco staat in de winter ook aan. Als er geen druk meer in zou zitten (door lekkage), dan is er toch wel een sensor die de druk meet en voorkomt dat de pomp droog kan lopen?
 

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
De airco doet het weer. Er bleek alleen te weinig koelmiddel in te zitten. Maar wel genoeg om de 'te weinig'-druk sensor nog niet te laten triggeren, maar te weinig om te koelen. Hierdoor ging ook de aircopomp dit geluid maken. Ondanks dat dit niet erg lekker klinkt, schijnt dat wel een normale product eigenschap te zijn als de druk te laag is. Maar best voor de pomp is het niet overigens.

Er zat nog 100 gram is, dus het was niet aannemelijk dat er een (groot) lek in het systeem zou zitten. We wachten het rustig af.

Ik las op internet dat er speciale koelmiddel voor hybride auto's (met elektrisch aangedreven pomp) in zou moeten. Misschien is dat voor nieuwere types wel zo (weet ik niet), maar voor deze CT200h kan normale koelmiddel in, anders zouden de ventielen L en H anders zijn om te voorkomen dat zo'n vul apparaat er niet op zou gaan passen.
 

Koen2709

Nieuw hier
15 jul 2018
1
0
0
De airco doet het weer. Er bleek alleen te weinig koelmiddel in te zitten. Maar wel genoeg om de 'te weinig'-druk sensor nog niet te laten triggeren, maar te weinig om te koelen. Hierdoor ging ook de aircopomp dit geluid maken. Ondanks dat dit niet erg lekker klinkt, schijnt dat wel een normale product eigenschap te zijn als de druk te laag is. Maar best voor de pomp is het niet overigens.

Er zat nog 100 gram is, dus het was niet aannemelijk dat er een (groot) lek in het systeem zou zitten. We wachten het rustig af.

Ik las op internet dat er speciale koelmiddel voor hybride auto's (met elektrisch aangedreven pomp) in zou moeten. Misschien is dat voor nieuwere types wel zo (weet ik niet), maar voor deze CT200h kan normale koelmiddel in, anders zouden de ventielen L en H anders zijn om te voorkomen dat zo'n vul apparaat er niet op zou gaan passen.

In electrische airco compressors moet een ander type olie worden bijgevoed omdat de (normale olie) electrisch geleidend is. Hiervoor is het type olie P.O.E i.p.v de gebruikelijke P.A.G olie.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Ik heb kreeg ook last van een compressor die veel geluid maakte. Vandaag airco laten vullen. Vul apparaat gaf aan dat er 0 gram in zat. Na vullen was het geluid ook verdwenen. Airco werd nog wel koud maar merkte wel dat het minder werd.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
In electrische airco compressors moet een ander type olie worden bijgevoed omdat de (normale olie) electrisch geleidend is. Hiervoor is het type olie P.O.E i.p.v de gebruikelijke P.A.G olie.

Zowel POE (polyolester) als PAG (polyalkyleenglycol) smeermiddelen kunnen zowel geleidend als niet geleidend zijn, afhankelijk van of er metallische additieven aan zijn toegevoegd om slijtage te beperken. Geleidbaarheid is dan ook niet de reden voor de keuze voor een bepaald type basisvloeistof. De keuze wordt gedicteerd door het gebruikte koudemiddel - koudemiddel en smeermiddel moeten elkaar verdragen omdat ze intensief met elkaar in contact komen. PAG wordt in autoairco's nog steeds het meest gebruikt, meer recente installaties werken vaker met POE omdat men steeds meer overschakeld naar koudemiddelen die een geringere bijdrage leveren aan de broeikasgasprobematiek.

Het is zaak de hoeveelheid koudemiddel op peil te houden en daarom is een regelmatige controle (jaarlijks of tweejaarlijks) daarop door een daartoe gecertificeerd bedrijf aan te raden . de meeste autodealers hebben inmiddels ook de kennis en de vergunning om dat te doen.
 
Laatst bewerkt:

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
De CT van de vrouw had hier onlangs ook last van. Bleek nog 50 gram koelmiddel in te zitten, geen wonder dat er alleen nog warme lucht uit kwam. Na vullen komt er weer prima koude licht uit.