Alarm lichten

mopario

Nieuw hier
3 mei 2025
4
2
3
Hallo Forum,
Ik ben Auke en de trotse bezitter van een 2005 GS 430 type (s19) .
Heb deze auto sinds september 2024 .
Zoals iedere auto moest deze ook voor de APK en alles was goed bevonden op 1 puntje na ,mijn alarm lichten werken niet.
Vlgns de keurmeester was de kans wel groot dat de Alarmlicht Schakelaar zelf stuk was omdat de Richting aanwijzers het wel doen .
Ik en YouTube hebben de hele middenconsole er uit gehaald en er achter gekomen dat de schakelaar op de print zit gesoldeerd ,heb de schakelaar door gemeten en gemeten dat hij wel schakelt.
Toen de zekeringen die in het circuit zitten doorgemeten zijn ook goed .
Is het mogelijk dat dit is uitgezet in de Software?
Volgens een elektrisch schema heb ik een flasher K25 onder het dashboard deze nog niet gevonden.
Volgen ChatGPT zit de flasher in de ECU
Kan ik hier ook iets van uitlezen en kunnen jullie eventueel goeie uitleesapparaten aanbevelen ?
Hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

vr.gr, Auke

Welkom Auke op het forum. Er zijn hier aardig wat GS rijders die wellicht iets meer kunnen vertellen.

Heb je ook foto's van de GS?

Waar ik aan denk (en puttende uit ervaring met oude auto's): zit er een relais in het knippercircuit? Mogelijk is dat een verdachte (ja, ook al doen de knipperlichten het per kant wel goed)

Waar ik aan denk (en puttende uit ervaring met oude auto's): zit er een relais in het knippercircuit? Mogelijk is dat een verdachte (ja, ook al doen de knipperlichten het per kant wel goed)
Daarnaast is er mogelijk ook nog de voorziening dat alle knipperlichten bij een bepaalde mate van vertraging tegelijk gaan werken. Ik zelf kwam daar rijdend in een auto die ik al 15 jaar in bezit had en opeens daarmee op de snelweg een noodstop moest maken. Die stop lukte prima, maar ik zag tot mijn verbazing dat alle knipperlichten knipperden, zonder dat ik daar de bekende driehoekige rode knop op het dashboard voor had aangeraakt.

Deze voorziening is al jaren verplicht aanwezig (en staat waarschijnlijk ook wel vermeld in de handleiding) maar als bestuurder ervaar je het pas bij een zeer hoge mate van afremmen. En het kan dus jaren duren voordat je dat eens meemaakt.

Ik kreeg onlangs een melding in de HUD die waarschuwde voor snel naderend verkeer aan de achterkant (stond te wachten voor een stoplicht)., ook zo'n optie die je maar heel zelden hoopt te moeten meemaken.

Ik kreeg onlangs een melding in de HUD die waarschuwde voor snel naderend verkeer aan de achterkant (stond te wachten voor een stoplicht)., ook zo'n optie die je maar heel zelden hoopt te moeten meemaken.
Da’s even met een bang hart een blik in de achteruitrijspiegel werpen

Hallo daar was ik weer , bedankt voor het delen van jullie kennis !
Ik heb inmiddels K25 FLASHER 81980-30170 gevonden heeel ver weg onder het dashboard boven de stuurkolom ergens.
De signalen die er op komen zonder dat de flasher er op zit gemeten en die kloppen , dus toen gedacht dat de flasher waarschijnlijk zelf stuk is .
Door de landelijke festiviteiten vandaag pas naar Japoto geweest die had er 2 liggen verder in Nederland niet nieuw te krijgen tenminste niet direct,
daar beide units aangesloten gehad . jammer maar helaas hetzelfde resultaat.
Op de terug weg nog even langs Lexus Groningen gereden daar even met een monteur gesproken , die kon mij in elk geval vertellen dat zoiets niet in de Software is uitgezet ofzo.
Heb nu de signalen van de flasher gemeten met flasher er op en er toen achter gekomen dat de Hazard signalen niet schakelen .
Misschien toch het multi-display ,ik heb op Contact 8 haz. van de connector 12 volt staan en die moet afvallen als ik de Hazard-switch op On zet en dat doet ie niet.:cry: het volgende om te proberen zou dus zijn om het display te vervangen.
Vraag is natuurlijk of iemand nog zo'n ding ergens heeft rondslingeren:) Japoto had hem niet , en is dit plug and play of moet er eerst weer van alles ingeleerd worden .
heb wel begrepen dat de GS300 GS350 hetzelfde zijn.

Inmiddels een ander scherm er in gezet en daarmee het probleem opgelost!! :D was wel een prijzige oplossing voor zo'n probleempje.
Heb alleen de accu in het proces een paar x los gehad en (denk daardoor) heb ik nu een melding van mijn tpms sensoren ,kan ik dit ergens weer uit zetten?