All season banden of winterbanden

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Wie heeft er ervaring met all season banden?

Ik rijd alleen binnen Nederland en vraag me af of winterbanden dan wel nodig zijn, wanneer ik dus ook all season banden kan kopen. Daarbij heb ik maar ??n setje originele Lexus velgen ;-)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Een groot nadeel van all seasons is de korte levensduur. Een achterwiel aangedreven auto heeft wel erg veel baat met winterbanden. Een paar maandjes koud en soms sneeuw of natte sneeuw zullen je dat zeker leren. Ik heb (door het onregelmatige werk rij ik veel 's avonds en 's nachts) dit zelf ondervonden en zweer ondertussen bij winterbanden.

All seasons doen het niet goed (of slechte) in de zomer en ook niet goed (of slecht) in de winter, maar bij normaal gebruik moet je daar niet veel van merken. Aan de andere kant, waar koop je de Lexus anders voor, dan eens een bochtje lekker snel te pakken of lekker hard weg te trekken?

Ik ken genoeg mensen die de banden wisselen op de orginele velgen. Bijna alle lease rijders doen het. Dus waarom zou jij dat ook niet doen, mocht je geen extra velgen willen aanschaffen?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik sluit me aan bij Hube.. Ik rij namelijk ook 50.000km per jaar, dus voor mij zijn winterbanden ook noodzakelijk. Verder zal je de auto moeten laten staan wanneer het sneeuwt, want je bent gewoon eigenlijk niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar voor iedreen op de weg.
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Zonder twijfel winterbanden steken, veel mensen zijn er nog (altijd) niet van overtuigd, ik kan zeggen dat het dag en nacht verschil is !!!

Een andere optie als je maar 1 setje velgen hebt en niet steeds van banden moet wisselen, koop je een setje stalen velgen, kosten niet zoveel.
Het zicht is iets anders natuurlijk.

Op mijn leasing laat ik altijd enkel de banden wisselen op de originele velgen......
 

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Thnx, Ik ben overtuigd, het worden winterbanden.

De auto laten staan met sneeuw, geldt dat dan niet voor iedere auto? Ik heb trouwens een sneeuw-stand op de automaat zitten.. geen idee wat dat doet.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Nou met een voorwielaangedreven auto met allseason banden kan je nog rustig rijden, maar een rwd kom je gewoon niet meer weg van je plek.... dat is wat ik heb ervaren in de is200..
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Gewoon winterbanden met andere velgen regelen. All season lijkt geweldig maar heeft het net niet. Ik heb nu onder mijn LS 400 de nieuwste Fulda's liggen met originele 16 inch Lexus velgen. Ok nog geen sneeuw gezien maar vorig jaar danste ik de polka met de achterkant van de LS tijdens gladheid. Ik kom voor mijn werk in DLD en Oostenrijk en geloof me zonder winterbanden sta je stil. ( In Oostenrijk verplicht.) En ben je van plan wat langer met je auto te rijden dan loont zich een extra set. Ook het gevoel van veiligheid geeft voor mij de doorslag.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Yups, maar een RWD is gewoon not done zonder winterbanden...

Ik weet nog dat er maar een heeeeeel klein helling was en ik stond daar stil.. kon geen kant meer op...
 

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Vandaag Vredestein winterbanden besteld, toch maar een setje licht metalen velgen erbij genomen.

Het mag alleen pas winter worden na 1 dec ;-)
 

Tom

Hoort erbij
2 okt 2010
26
0
0
Vorig jaar veel profijt gehad van de winterbanden onder mijn is200 gehad. Nergens vast gestaan, terwijl de Colt van m'n vriendin op zomerbanden bij het kleinste heuveltje al niet meer verder kon.
 

Brian

Hoort erbij
17 nov 2010
43
0
0
Jullie hebben mij ook overtuigd , ik kom niet eens een drempel over zonder een flinke aanloop te nemen . ga ze ook maar eens aanschaffen een setje winterbanden .
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
de snow knop houd in dat hij minder power geeft , zodat je beter weg kan rijden cq bochten maken , het is dus een veiligheids button voor in de sneeuw , en met de moonboots aan merk je dat het een heel fijne auto in de sneeuw word, natuurlijk als je flink gast dan wil hij nog wel elke kant op , maar mijn ervaring is dus heel erg goed , als er sneeuw ligt knoppie in , en dat is ook voor de vrouw een stuk fijner rijden (en voor ons een beter gevoel):biggrin:
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Jullie moeten voor de gein even op Autoweek kijken, is weer de jaarlijkse discussie aan de gang over winterbanden ja dan nee. Alles gekken zijn weer bij elkaar gekomen. Je wordt meteen voor rotte vis uitgemaakt als je het lef hebt te zeggen dat winterbanden ook nut hebben in Nederland. Maar het trieste is dat juist die gekken brokken maken met wat sneeuw op de weg. Nou geloof mij, gister nacht 3 uur bezig geweest om 160 km te rijden vanuit Noord-Duitsland naar Friesland. Een Ford Focus met Pirelli zomerbanden en sneeuw/gladheid. Ik heb rallyervaring, alle slipcursussen gehad enz maar wel drie keer van de weg af geraakt. Geen controle over de auto gehad. Blij dat ik thuis was. Vandaag even op pad met mijn LS 400 op nieuwe Fulda's Kontakt en meteen het verschil gemerkt. Maar helaas zijn er zoveel die het niks uitmaakt en blijven rijden met alle gevolgen van dien.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Nee echt niet ik ben niet boven de 40 km/uur geweest! Wel zuinig gereden met een focus diesel, 1 op 20 bijna maar wel mijn rug kapot. Ik ben of te groot voor de stoeltjes of de stoeltjes zijn te klein voor mij. Heerlijk om weer in mijn LS 400 stoelen te zitten.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
home sweet home!

Maar inderdaad, las het net ook de standaard discussie op autoweek. Weet je, als iemand bij mij achterop naar binnen glijd en hij heeft geen winterbanden, weet ik niet of ik erg rustig kan blijven.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vandaag heel wat idioten tegengekomen op de weg o_O, maar goed misschien vonden sommige mij ook wel gek
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ja sommige rijden echt als bezetenen over die sneeuw, dan denk je ook. 'nou, die zie ik verder op wel in de vangrail hangen'. Ik had een dikke landcruiser voor me die ook niet harder dan 50km/h ging

ik werk de laatste tijd in Den Helder, daar was dus vrijdag even ongelogen bijna 20cm gevallen op ??n ochtend :eek: (er lag 18cm op het dak van de auto), en in Alkmaar was er die dag niets gevallen...

de Lexus heeft geen winterbanden (beetje prijzig in dit maatje :biggrin: ) en komt dan ook niet naar buiten.

Onder m'n pick up heb ik all seasons, Hankook Ventus RH06. ik ben er wel over tevreden. remmen gaat bijzonder goed. Maar ik denk dat ik morgen toch maar m'n 15" ATR banden er weer even onder zet. dat kan je gewoon niet verslaan met het soort laag profiel banden dat om die 20" heen zit