Ander merk banden

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
12
3
Beste CT rijders. Ik rijd een CT uit 2015 en de huidige banden die er onder liggen zijn Yokohama's 205/55/ R16 91V. Aangezien ik binnenkort de banden moet vervangen wil ik vragen of ervaring is met een ander merk dat betere resultaten heeft qua wegligging en geluid. Ik hoor graag van jullie.
Gr
 

Bert888

Nieuw hier
1 mei 2021
13
0
1
Beste CT rijders. Ik rijd een CT uit 2015 en de huidige banden die er onder liggen zijn Yokohama's 205/55/ R16 91V. Aangezien ik binnenkort de banden moet vervangen wil ik vragen of ervaring is met een ander merk dat betere resultaten heeft qua wegligging en geluid. Ik hoor graag van jullie.
Gr
Daar is al zo megaveel over bericht op tientallen forums.
Ik heb al veel gelezen Wereldwijd.
Het blijft een moeilijk verhaal.

Bentley heeft ooit is uitgebreid getest wat de stilste band was voor hun nieuwste model.
Het was een Vredestein. Type weet ik niet meer.

Apollo Aspire XP
Michelin Primacy
Vredestein Ultrac Satin
Michelin Cross Climate

Beste allrounder
Michelin Pilot 4 Sport.

Onderschat Apollo niet.
 
Laatst bewerkt:

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
12
3
Beste Bert,

Dank voor je helder antwoord. Ik heb ook veel gelezen echter ik ga vaak af op persoonlijke ervaring. Is vaak objectiever dan een geschreven bericht van een fabrikant.:)
Ik ga me verdiepen in Apollo..
 

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Ik heb er nu Yokohamas onder en die bevallen uitstekend. Banden zijn erg persoonlijk imo. Als ik banden online bestel kijk ik welke de minste db's maken en het beste zijn in de regen. Tot nu toe nog geen miskoop gehad.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
als yokohama's je goed bevallen, ben je niet erg kritisch denk ik. Alle merken die ik heb ervaren waren beduidend beter dan die rommel
 

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Ik ben zeker wel kritisch. Ik heb maar een CTtje he en rij er gewoon normaal mee al neem ik bochten en rotondes wel sneller dan de gemiddelde automobilist. Hoe ze reageren met bv een achterwielaandrijver en meer vermogen weet ik niet. Daarom zeg ik, niets zo persoonlijks als banden. Lange tijd bij Bridgestone's Potenza's gezworen maar vind het ook leuk om andere te proberen. Wat ik nu vooral belangrijk vind is dat ze stil zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De uitkomsten van "wetenschappelijk verantwoord uitgevoerde" bandentests en prive-ervaringen met een bepaald type band dien je met enige voorzichtigheid tot je te nemen.

De bandentests hebben meestal slechts betrekking op een merk band gemonteerd onder een bepaalde auto die meestal met een band in die maat af fabriek wordt geleverd. Bij de uitkomst speelt dus het auto-ontwerp in ieder geval een rol: denk aan gewichtsverhouding voor/achter, aard en afstelling van de wielophanging, invloed remsysteem etc. Dat wil niet zeggen dat de tests geen waarde hebben, maar het kan best zijn dat de resultaten onder een andere auto of in een andere bandenmaat anders uitvallen. En sommige zaken kun je redelijk objectief meten (remvermogen op droge of natte weg), andere (zoals de standaard geluidsmeting) zijn voor iemand in de auto niet interessant en zaken als afrolcomfort en geluidsproductie in de auto zijn nauwelijks objectief meetbaar of worden door verschillende berijders subjectief heel verschillend ervaren.

Ook de gebruikerservaringen met een bepaalde auto kennen hun onvolkomenheden. Wat de een als "goed" of "zeer goed" wordt ervaren, waardeert een ander mogelijk als "matig" of "nauwelijks voldoende".

Optimaal zou zijn als de band specifiek is aangepast voor een bepaalde auto. Dat gebeurt bij sommige auto's uit de fors duurdere prijsklasse - af fabriek worden dan banden gemonteerd van een door een bandenfabrikant in bepaalde opzichten enigszins aangepast type. Op het moment van uitkomen van een dergelijke auto zal die band mogelijk in bepaalde opzichten beter zijn - maar na de introductie van die auto wordt het type niet verder aangepast. Dat gebeurt wel met standaardbanden of de bandenfabrikant brengt nieuwe typen uit. Als je dus een 6 jaar oude auto hebt, kan het best zijn dat recent ontworpen banden "beter" voldoen dan de destijds en wellicht nog door de autofabrikant aanbevolen "speciale" banden.

Dit alles wil niet zeggen dat alle tests en gebruikerservaringen geen waarde hebben. De waarde daarvan is echter moeilijk in te schatten in een concreet geval. Wat uit allerlei tests wel blijkt is dat banden steeds beter worden - het veranderen van profielen en het gebruik van andere rubbersamenstellingen leidt wel tot veiliger en slijtvaster banden die minder geluid veroorzaken bij een fractioneel berandstofverbruik. Objectief zou je dus kunnen zeggen dat bij de koop van nieuwe banden je mogelijk beter een band koopt die nog niet langer dan twee jaar in productie is....
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik reed ooit een CT 200h LL uit 2011, standaard voorzien van Yokohama zomerbanden. Die zijn vroegtijdig vervangen omdat er sprake was van cuppen (onregelmatige slijtage), waardoor het net leek alsof je een wiellager hoorde roffelen. Ik ben toen op advies van een goede bandenboer overgestapt op Dunlop SP Sport Maxx TT. Meteen viel op dat deze banden op ruw wegdek stiller waren. Echt een verbetering. Er was toen in geluidsproductie (binnen in de auto wel te verstaan) niet veel verschil met mijn Michelin winterbanden, al was het afrolgeluid op ruw wegdek bij hogere snelheden naar mijn mening nog steeds een van de zwakkere punten van de anders zo rustige CT.
Nu rijd ik een ES 300h, standaard voorzien van Dunlop SP Sport Maxx 050, kennelijk een Japanse variant van dit bandenmerk, die volgens een trotse Dunlop Japan als standaard band voor de ES 300h was gekozen vanwege o.a. zijn geringe afrolgeluid. Nou, ik kan je zeggen dat de Bridgestone Blizzak winterbanden, waarmee ik de auto afgelopen januari heb laten afleveren, aanmerkelijk stiller zijn! Bij de overstap op de Dunlop's heb ik zelfs mijn beklag gedaan bij de dealer, omdat ik vond dat de Dunlop's afbreuk deden aan het serene karakter van de ES. Wisseling naar een ruwer wegdek op de snelweg was opeens veel duidelijker hoorbaar, ofschoon dit bij de ES nooit echt hinderlijk wordt. Ik begrijp niet dat Lexus deze band als "standaard" heeft kunnen kiezen voor de ES, en vind het echt een misser.
Dit geeft ook weer aan (aansluitend op het verhaal van Romke) dat het heel moeilijk is om de perfecte band voor je auto te kiezen. Vaak is het volgens mij niet de band die de fabriek standaard monteert. Ik denk dat die zich uiteindelijk sterk laat leiden door financieel aantrekkelijke contracten met bandenfabrikanten.
Als ik over enkele jaren nieuwe zomerbanden moet kiezen, kijk ik in eerste instantie naar het afrolgeluid. Hoewel het Db getal in het bandenlabel niet helemaal overeen hoeft te komen met het niveau van afrolgeluiden binnen in de auto, lijkt me dit wel een goede richtlijn om een eerste schifting te maken. Daarnaast zal ik het advies van mijn bandenboer meenemen, en zal me verdiepen in zoveel mogelijk testverslagen van banden (in dezelfde afmetingen!), zodat ik in elk geval een zo goed mogelijk onderbouwde keuze kan maken voor de eigenschappen die ik het belangrijkste vind. Een website met veel informatie en links naar andere tests is b.v. tyrereviews.com. Zo zijn er wel meer "verzamelsite's". Ik zou nooit uitgaan van een enkele bandentest.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Nou, ik kan je zeggen dat de Bridgestone Blizzak winterbanden, waarmee ik de auto afgelopen januari heb laten afleveren, aanmerkelijk stiller zijn!

Ik heb de afgelopen winter met een GS gen 4 gereden op Bridgestone Blizzak LM 005 banden. Deze nieuwe generatie winterbanden bleek inderdaad opmerkelijk stil en comfortabel en daarnaast aanzienlijk minder gevoelig voor spoorvorming dan de door mij gebruikte zomerbanden.

Hoewel het Db getal in het bandenlabel niet helemaal overeen hoeft te komen met het niveau van afrolgeluiden binnen in de auto, lijkt me dit wel een goede richtlijn om een eerste schifting te maken.

Het dB getal geeft inderdaad een indicatie. Het probleem zit in de meetmethode. Bij de meting worden alle frequenties in een bepaald gebied gemeten (buiten de auto) en op een bepaalde manier samengeteld. Bij meting in de auto zal een ander beeld kunnen ontstaan, omdat door de opstelling van de meetmicrofoon bepaalde frequenties sterker worden doorgegeven en andere minder - mede beinvloedt door de aard en de hoeveelheid van de in de auto aangebrachte geluidsisolate. De gevoeligheid voor bepaalde frequenties van het menselijk gehoor is anders dan die van de meetmicrofoon en de gevoeligheid van het menselijk gehoor verandert met de leeftijd en eventueel door door ziekte ontstane afwijkingen. Normaal hoor je op je achttiende frequenties tot ca. 12000 Hz, bij het ouder worden neemt de gevoeligheid voor hoge frequenties af. Je gehoor is het meest gevoelig voor lage frequenties - mogelijk omdat gerommel duidt op potentieel gevaar. Een kennis van me heeft ooit eens een nieuwe "stille" diesel na 3 maanden vervangen omdat hij helemaal gek werd van het gedreun - overschakelen naar een benzineauto van hetzelfde type loste alle problemen op - zonder dat anderen veel verschil konden horen. Eigenlijk zou je om een preciese indruk te krijgen van het geluid in de auto twee metingen moeten doen: in de auto een meting waaruit je naast de totale geluidsdruk inzicht krijgt in de onderliggende frequentieverdeling en daarnaast een meting van je gehoor waaruit blijkt welke frequenties je als bijzonder storend ervaart.

Een aantal autofabrikanten experimenteert al jaren met "anti-geluid". Daarbij worden continu allerlei rijgeluiden gemeten en min of meer "real time" een zelfde geluid in tegenfase geproduceerd dat voor uitdoving van de als storend ervaren geluiden zorgt. Om dat praktisch goed en kostengunstig te laten functioneren en daarbij niet bijvoorbeeld geluiden van het audiosysteem te onderdrukken blijkt nog niet voldoende goedkoop te realiseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno en PeterA

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Eigenlijk zou je om een preciese indruk te krijgen van het geluid in de auto twee metingen moeten doen: in de auto een meting waaruit je naast de totale geluidsdruk inzicht krijgt in de onderliggende frequentieverdeling en daarnaast een meting van je gehoor waaruit blijkt welke frequenties je als bijzonder storend ervaart.
En die meting in de auto zou je dan eigenlijk met een aantal verschillende banden van jouw voorkeur moeten doen, om zo tot een optimale keuze te komen...
Maar ja, wie gaat al deze moeite doen, en welke dealer of bandenspecialist biedt deze mogelijkheid?
E.e.a. geeft aan hoe ingewikkeld en subjectief dit onderwerp is.
Het liefste zou ik bij de aankoop van een nieuwe auto de mogelijkheid hebben om met b.v. 3 verschillende sets banden (uiteraard op dezelfde velgen) een testrit te kunnen maken, zodat je op basis daarvan een persoonlijke keuze kunt maken...:geek::censored: #wishfulthinking
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Ik rij nu met Vredesteen Quatrac 5. Bevallen prima. Echter begonnen ze halverwege de levensduur aardig wat geluid te produceren. Nu ze aan het einde zijn wordt het lawaai alleen maar erger. Hebben meer rijders hier last van bij dit merk? Hoewel het normaal zal zijn bij banden die gesleten zijn dat ze meer lawaai produceren.

Ik ben aan het kijken naar nieuwe banden, moeten ook weer all seasons zijn. Op recensies van tyrereview.co.uk en recente bandentestst van o.a. ADAC kom ik op het volgende rijtje:

Nokian Seasonproof
Vredestein Quatrac Pro
Hankook Kinergy 4s2
Goodyear Vector 4 Seasons G3

Iemand al ervaring met een band uit bovenstaand rijtje?