Assteunen plaatsen

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Iedereen die wel eens een wiel bij een RX 450 los heeft moeten maken heeft het ongetwijfeld gemerkt: hij staat best hoog op zijn pootjes. Mijn huidige garagekrik haalt het maar nét, en dat komt de stabiliteit niet ten goede. Ik wil daarom met een hogere (pot)krik en assteunen gaan werken maar ik twijfel nog waar ik de steunen het beste zou kunnen plaatsen. Dit zijn de plekken waar ik aan de voorkant de steun denk te kunnen plaatsen:
Assteun voor.jpg

En dit is aan de achterkant:
Assteun achter.jpg

Op beide foto's lijkt de blauwe plek mij het beste, wat vinden mijn mede-forumleden ervan?

En even terzijde: ik zie aan de achterwiel ophanging op een paar plaatsen roest zitten, zou het raadzaam zijn daar wat tectyl op te doen?

Jarno
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
559
1
354
63
Ik meen in de handleiding van de NX300h gezien te hebben dat ze aangeven waar je het beste een krik kunt plaatsen, ik vermoed zomaar dat je dat in de handleiding van de RX ook wel terug kunt vinden.....;)
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Ik meen in de handleiding van de NX300h gezien te hebben dat ze aangeven waar je het beste een krik kunt plaatsen
Ja dat is natuurlijk leuk, maar als je de auto daar eerst opkrikt, heb je het door de handleiding benoemde krikpunt al in gebruik. Daar dan nog een assteun zetten, wordt een lichte uitdaging. 😉

Beste is vaak de assteun onder het bevestigingspunt van het subframe v&a plaatsen. Sommige auto's kan een deel van de draagarm ook nog.
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
70
47
18
Ik neem aan dat je met garagekrik een krik op 4 wielen bedoelt?
Dan leg je op de schotel daarvan toch gewoon ofwel een dik rubber blok zoals bij schaarbrug in de garage gebruikt wordt, of gewoon een stuk houten balk van een cm of 6 dik, dan kom je zeker hoog genoeg.
Om de hele voor-of achterkant te heffen zou ik NOOIT een potkrik gebruiken, want die is door kleine voetplaat veel te instabiel, als de auto beetje scheef zou staan of iemand duwt er even per ongeluk zijdelings tegen aan, dan kan die zo omvallen.
Onder een dorpel krikpunt is potkrik te doen, want dan blijven er 3 wielen op de grond,, maar niet om voor-of achterkant 2 wielen op te tillen...
 
Laatst bewerkt:

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ja dat is natuurlijk leuk, maar als je de auto daar eerst opkrikt, heb je het door de handleiding benoemde krikpunt al in gebruik. Daar dan nog een assteun zetten, wordt een lichte uitdaging. 😉

Ach, gewoon even iemand de auto aan de wielkasten omhoog laten houden terwijl je de krik vervangt door een assteun :p

Ik zelf zet een assteun eigenlijk altijd bij een scharnierpunt van een draagarm. En voor ik onder een auto ga liggen, duw ik er eerst eens flink tegenaan van alle kanten om er zeker van te zijn dat 'ie ook stabiel staat. Heb ik daar twijfels over dan, alles weer eronder uit en helemaal opnieuw beginnen.
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
70
47
18
Mits stevige (garage)krik heb ik niet zo'n probleem om even snel een wiel te wisselen oid, maar er onder liggen uitsluitend als er een assteun onder een stevig draagpunt staat!